Selasa, 15 Mei 2012

Manusia angkuh mewarisi sikap, sifat Firaun

KETIKA Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan membuat keputusan mengharamkan rusuhan jalanan atau demonstrasi yang mempunyai niat tidak baik, melanggar undang-undang dan boleh mencetuskan huru-hara di negara ini, sahut menyahut pemimpin Pas mengeluarkan kenyataan menolak keputusan itu.

Nik Abdul Aziz Nik Mat: "Keputusan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan yang mengharamkan perhimpunan yang menurut majlis itu bertujuan tidak baik sepertimana yang berlaku dalam perhimpunan 28 April lalu, dibuat hanya menggunakan sebelah mata."

Mustafa Ali: "Saya mahu tanya jawatankuasa yang buat keputusan itu, fahamkah mereka maksud dan tujuan Bersih 3.0 diadakan. Sepatutnya mereka kena kaji dan tanya semua pihak tentang apa yang berlaku, bahkan boleh jumpa saya sendiri untuk mendapat gambaran sebenar. Keputusan yang dibuat adalah tidak betul."

Idris Ahmad: "Majlis Fatwa Kebangsaan hanya mendapat maklumat di sebelah pihak sahaja. Sepatutnya kena tanya dan bincang dahulu apa itu Bersih 3.0. Jangan mereka hanya faham Bersih itu hanya air mutlak dalam bab Feqah sahaja iaitu air yang suci, lagi menyucikan. Amat malang rakyat Malaysia apabila kewibawaan Majlis Fatwa yang sepatutnya mempertahankan kredebiliti mereka yang dianggotai oleh 14 mufti dan ulamak di negara ini telah mengeluarkan hukum tanpa mendapat penjelasan daripada pihak kedua. Apakah ini disiplin Majlis Fatwa Kebangsaaan?"

Itu antara tiga komen daripada tiga pemimpin Pas, sebaik sahaja Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan membuat keputusan berhubung perhimpunan haram dan rusuhan puak Bersih 3.0 pada 28 April lalu.

Kasar dan angkuh komen ketiga-tiga pemimpin Pas ini mempersoal dan mempertikaikan fatwa yang diputuskan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan. Seolah-olah mereka bertigalah yang paling teralim, terulama, terwarak dan tersolehin di muka bumi ini.

Seolah-olah mereka bertiga sahaja yang layak bercakap mengenai hukum hakam agama Islam, agama Kristian, agama Yahudi dan agama Nasrani. Seolah-olah mereka bertiga ini yang tahu dosa pahala, syurga neraka.

Alangkah malangnya nasib tiga manusia ini, 'alim ulamak' akhir zaman yang membawa kemungkaran yang Nabi Muhammad SAW maksudkan sebelum Baginda wafat.

Namun begitu mereka bertiga ini hanya berani angkuh dan garang terhadap orang-orang Islam sahaja. Tetapi apabila dengan DAP, lembut gigi daripada lidah meraikan perbezaan pendapat dari DAP hatta kepala mereka dipijak sekali pun.

Beberapa hari lalu, Karpal Singh sekali lagi dengan begitu keras menolak hukum hudud yang pernah diperjuangkan selama ini. Karpal heret bersama keputusan yang dibuat Muktamar Pas tahun lalu serta meminta Hadi Awang menutup mulut dari bercakap pasal hudud. Begitulah hinanya dan tidak bermaruahnya seorang presiden sebuah parti yang besar.

Lebih malang,lebih hina, lebih jijik dan lebih hanyir lagi apabila tidak ada sepatah pun suara bantahan dari Hadi Awang atau Nik Abdul Aziz atau Mustafa Ali atau Idris Ahmad atau Pemuda Pas yang berani menyanggah kenyataan Karpal.

Sebaliknya dengan tidak bermaruah dan penuh dengan kebaculannya Hadi Awang bersama beberapa orang kuatnya muncul dalam sidang media di Kuala Lumpur Ahad lalu dengan berkata, kalau ada perbezaan, itu perbezaan yang kita raikan antara satu sama lain.

Apa yang diungkapkan oleh Majlis Fatwa mereka tolak dan tentang habis-habisan. Bukannya dibincang lanjut atau sebagainya. Tetapi apabila bersama DAP mereka raikan perbezaan pendapat. Dalam sidang media yang sama juga Hadi Awang telah mengumumkan isu hudud tidak lagi berbangkit. Ertinya, tutup buku.

Sebagaimana dipetik Harakahdaily:

KUALA LUMPUR: Pas berpendirian isu hudud sudah lama selesai dan Pakatan Rakyat harus menumpukan perhatian kepada isu-isu bersama seperti yang termaktub dalam Buku Jingga.

Presidennya, Abdul Hadi Awang berkata, Pas akan terus bersama-sama Pakatan Rakyat dalam menangani masalah kemiskinan, menegakkan keadilan, mempertahankan Islam sebagai agama persekutuan, kebebasan mengamalkan agama-agama lain dan kedudukan Raja-Raja Melayu.

"Saya tidak mahu ulangi lagi (kenyataan tentang hudud) kerana saya mahu tumpu perkara yang sekarang. Perkara itu (hudud) tunggu kita memerintah dahulu. Sekarang kita tumpu cabaran pilihan raya ke-13.

"Saya berpijak di atas apa yang saya buat. Isu (hudud) ini tak berbangkit. Isu ini dah selesai kita bincang dulu,” kata beliau pada sidang media di ibu Pejabat PAS, Jalan Raja Laut, dekat sini, hari ini.

Abdul Hadi berkata demikian ketika menjawab soalan wartawan berhubung kenyataan karpal yang mahu beliau berhenti mengeluarkan kenyataan mengenai hudud.

Sebelum ini, Abdul Hadi dilaporkan berkata, isu hudud bukan menjadi fokus dan isu utama Pas dalam pilihan raya ini.

Tiada ulasan: