Sabtu, 31 Oktober 2015

Asteroid 29 kali lebih laju daripada peluru lintasi bumi malam ini

Post Pic
 
SHAH ALAM: Malam esok, asteroid 'Spooky' bersaiz lebar antara 290 hingga 650 meter dijangka melintasi berhampiran Bumi pada jarak 1.3 kali jarak Bumi ke Bulan.
 
Asteroid Spooky dengan nama rasmi 2015 TB145, yang ditemukan ahli astronomi NASA daripada Program Objek Terdekat Bumi pada 10 Oktober lepas, bergerak pada kelajuan 35km sesaat iaitu 29 kali lebih laju daripada sebutir peluru.
 
Agensi Angkasa Negara (Angkasa) berkata ia dijangka tidak akan berlanggar dengan Bumi sebaliknya hanya akan melintasi orbit Bulan pada jarak 48,000km dari Bumi.
 
"Pada kedudukan paling hampir dengan Bumi, ia akan mencapai tahap kecerahan sekitar 10 magnitud dan boleh dilihat menggunakan teleskop," kata Angkasa dalam kenyataan di Kuala Lumpur, malam ini.
 
Jika cuaca mengizinkan, Angkasa melalui Observatori Negara Langkawi (ONL) merancang melakukan pencerapan dan penyelidikan terhadap asteroid itu untuk berkongsi maklumat dengan badan astronomi antarabangsa.
 
Untuk pertanyaan lanjut orang ramai boleh menghubungi ONL di talian 04-9668870 atau Planetarium Negara di talian 03-2273 4303.
 
Orang ramai juga boleh melayari laman sesawang Angkasa di www.angkasa.gov.my atau laman media sosial Facebook dan Twitter Angkasa Malaysia untuk mendapatkan maklumat terkini berkenaan fenomena-fenomena dan program Angkasa.

Tiada ulasan:

Kes Hafizul: Peringatan dan pengajaran