Isnin, 28 Ogos 2017

Taufan Harvey cetus banjir di Houston

HOUSTON – Taufan Harvey mencetuskan banjir meluas di Houston, semalam sehingga menyebabkan banyak kediaman dan lebuh raya ditenggelami air, ketika penduduk mencari perlindungan dengan ramalan hujan luar jangkaan untuk tempoh beberapa hari lagi.

Harvey membadai lewat Jumaat lalu sebagai taufan paling kuat melanda Texas dalam tempoh 50 tahun dan sudah meragut dua korban, setakat ini.

Jumlah kematian itu dijangka meningkat, ketika ribut mencetuskan air pasang dan putting beliung dengan beberapa wilayah dijangka menerima jumlah hujan setahun hanya dalam tempoh seminggu.

Ribut itu menyebabkan banjir sehingga ke paras dada di beberapa jalan di Houston, ketika sungai dan terusan melimpah ke tebing.

Perkhidmatan cuaca nasional berkata, lebih 64 sentimeter hujan turun di beberapa bahagian di bandar itu sehingga memaksa penduduk naik ke bumbung sementara ada yang berpindah ke pusat perlindungan kecemasan.

SEHARI SEBELUM…

TEXAS: Taufan Harvey, ribut paling kuat dalam tempoh sedekad melanda Amerika Syarikat (AS) semakin menghampiri Texas.

Pusat Taufan Kebangsaan berkata, taufan Harvey meningkat kepada Kategori Tiga,iaitu ketiga paling kuat.

Ribut berkenaan dijangka melanda daratan berhampiran Corpus Christi, Texas sekitar jam 9 malam dan membawa 0.914 meter hujan di beberapa kawasan pantai Texas dan Louisiana selama beberapa hari.

Kami mungkin melihat rekod banjir besar yang tidak pernah dijangkakan,” kata pegawai kaji cuaca dari Weather Decision Technologies, John Tharp.

Beliau turut memberi amaran banjir di Louisiana dan utara Mexico.

Sementara itu, stesen minyak di selatan Texas kehabisan minyak ketika beribu-ribu penduduk melarikan diri dari wilayah itu.

Tiada ulasan: