Jumaat, 6 Oktober 2017

Bintang Venus


Venus yang sentiasa cemerlang dan bersinar dengan cahaya yang stabil dan berkilauan muncul di langit barat pada waktu senja dari 1 Januari hingga 16 Mac dan di langit timur pada waktu subuh dari 3 April hingga 13 November.

Dari pertengahan Februari hingga awal Mei, Venus kelihatan sebagai bulan sabit yang langsing melalui teropong yang berterusan dan teleskop.

Venus adalah paling terang di langit malam dari 30 Januari hingga 1 Mac mencapai kecemerlangan terbesar pada 17 Februari.

Venus adalah paling terang di langit pagi dari 15 April hingga 14 Mei mencapai kecemerlangan terbesar pada 30 April.

Planet ini mengalir ke utara bintang regulus kebiruan Regulus (di Leo, singa) pada pagi 20 Sept; Venus dan bintang itu kelihatan rendah di langit timur timur laut, yang dipisahkan oleh hanya separuh darjah.

Pada pagi 5 Oktober, Venus hanya melewati satu perempat darjah utara Marikh, Planet Merah hanya muncul 1/191 sebagai cerah.


Sebelum menghilang pada pagi senja yang terang pada pagi 13 November, Venus melintas hanya 0.3 darjah utara Musytari, kedua-dua planet membuat pemandangan yang menarik, berdiri bersebelahan rendah di langit timur-tenggara di langit cerah yang mencerahkan.

Tiada ulasan: