Selasa, 7 Ogos 2018

Sungai Kandis catat rekod PRK tanpa bendera, poster

KEMPEN kedua-dua parti yang bertanding pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Sungai Kandis pada 4 Ogos ini semakin rancak dengan pemimpin besar Barisan Nasional (BN) dan Pakatan Harapan (PH) turun membantu calon masing-masing.
Calon PKR, Mohd Zawawi Ahmad Mughni tidak menang tangan bergilir mengikut pemimpinnya iaitu Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, Datuk Seri Mukhriz Mahathir, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali dan Menteri Besar Selangor, Amirudin Shari dalam program bersama masyarakat.
Begitu juga jadual padat calon BN, Datuk Lokman Noor Adam yang terpaksa membahagikan masa kempennya untuk bersama dengan Datuk Seri Najib Tun Razak, Khiry Jamaluddin Abu Bakar, Datuk Noraini Ahmad, Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki, termasuk bersama pemimpin Pas.
Pendek kata, apabila hampir dengan penamat, makin galak kempen dilakukan, walaupun ada sesetengah tempat kehadiran penduduk kurang 10 orang.
MalaysiaGazette difahamkan, kurangnya kehadiran itu bukan disebabkan sabotaj dari parti lawan, tetapi kerana terlalu acap penduduk menerima tetamu sehingga ada antaranya ‘melarikan’ diri, cuba mengelak daripada bertemu mata untuk sekian kali.
PKR juga mengehadkan pemasangan bendera dan poster calon sebagai langkah. foto AFFAN FAUZI
PKR juga mengehadkan pemasangan bendera dan poster calon sebagai langkah penjimatan. foto AFFAN FAUZI
Begitulah situasi kempen di DUN Sungai Kandis, yang mana pada minggu pertama kempen, semuanya kelihatan hambar, tanpa bendera parti dan poster calon, seolah ada kesepakatan antara BN dan PKR untuk sama-sama tidak berperang bendera dan poster.
Ini satu perkara yang baik. Sekurang-kurangnya kempen DUN Sungai Kandis boleh dijadikan perintis permulaan kepada pilihan raya kecil seterusnya untuk tidak lagi membazir dengan poster dan bendera parti.
Sungai Kandis boleh membuktikan kepada jentera parti masing-masing, bahawa tanpa memasang bendera dan poster secara keterlaluan pun, orang ramai tahu di kawasan mereka berlaku pilihan raya.
Tidak ada istilah, parti mana yang pasang bendera lebih banyak, calon mereka akan menang. Itu istilah lapuk yang harus dihapuskan, kerana pemilihan calon berdasarkan sejauh mana penerimaan rakyat kepada jasa-jasanya selama ini.
Satu perkara yang harus dipuji bagi pihak PH ialah jentera medianya bijak mengurus masa antara calon dengan wartawan, berbanding jentera media BN, yang nampak agak kelam kabut.
Setiap hari, bermula hari pertama kempen, iaitu selepas hari penamaan calon 21 Julai lalu, mulai jam 12 tengah hari, calon akan mengadakan sidang media. Di situ, beliau bebas memberi apa saja kenyataan berdasarkan input daripada program walkaboutnya.
BN pula, banyak program calon tidak dapat diikuti oleh media kerana tidak selaras dengan jadual. Bahkan, cadangan pernah diberikan kepada jentera media BN agar Lokman turut mengadakan sidang media setempat setiap hari, tidak dilayan.

Apabila banyak laporan berita mengenai calon PKR terpapar di dada akhbar dan media sosial, jentera media BN bising, mendakwa media berat sebelah. Sedangkan, mereka sombong, tidak mahu mendengar pandangan media. – MalaysiaGazette (Siaran 30 Julai 2018)

Tiada ulasan: