Sabtu, 28 September 2019

Kematian Muhammad Adib akibat perbuatan jenayah - Mahkamah Koroner



SHAH ALAM: Mahkamah Koroner di sini, pada 27 September 2019, memutuskan punca kematian anggota bomba, Muhammad Adib Mohd Kassim adalah akibat perbuatan jenayah oleh dua atau lebih individu yang tidak dikenali.

Koroner Rofiah Mohamad ketika membacakan keputusan itu berkata, keterangan saksi ke-29, Perunding Kanan Patologi Forensik di United Kingdom, Prof Dr Shahrom Abd Wahid bahawa mangsa dihentak dan diseret keluar dari van bomba pada masa kejadian boleh diterima serta ada asas, selain ia disokong saksi ke-30 yang juga Pensyarah Kanan Fakulti Kejuruteraan Mekanikal, Universiti Teknologi MARA (UiTM), Dr Amir Radzi Ab Ghani.

Beliau berkata, pihaknya turut menolak teori dikeluarkan saksi ke-24, Pakar Forensik Patologi di Hospital Kuala Lumpur (HKL), Dr Ahmad Hafizam Hasmi yang menyatakan Muhammad Adib keluar sendiri dari van Perkhidmatan Penyelamatan dan Perawatan Kecemasan (EMRS) sebelum dilanggar.

Katanya, keterangan saksi di tempat kejadian juga menunjukkan terdapat perbuatan memukul di mana ia membabitkan kira-kira 20 hingga 30 lelaki.

“Punca kematian Muhammad Adib bukan daripada dirinya sendiri,” katanya.

Rofiah turut merumuskan kegagalan polis dan Pasukan Simpanan Persekutuan (FRU) dalam mengawal keadaan rusuhan itu menyumbang kepada kematian Muhammad Adib.

Berikutan itu, beliau menyerahkan kepada Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Peguam Negara untuk melakukan siasatan dan pendakwaan.

Peguam Syazlin Mansor yang mewakili keluarga Muhammad Adib menangis sejurus Rofiah selesai membacakan keputusan mahkamah itu.

Syazlin kemudian dilihat ditenangkan oleh suaminya dan beberapa peguam lain selepas prosiding tamat.

Prosiding yang bermula kira-kira jam 9.30 pagi tadi selesai pada jam 10.15 pagi.

Sepanjang prosiding inkues bermula Februari lalu, seramai 30 saksi termasuk beberapa saksi pakar serta bapa Muhammad Adib, Mohd Kassim Abdul Hamid dipanggil memberi keterangan dengan 137 bahan bukti dikemukakan.

Sementara itu, tunang Allahyarham, Nurul Najihah Mohd Radzi, 26, bersyukur dengan keputusan mahkamah berkenaan.

“Alhamdulillah, saya bersyukur sangat dengan keputusan,” katanya ringkas ketika ditemui media selepas prosiding.

Nurul Najihah yang berbaju kurung berwarna biru ditemani seorang wanita yang enggan dikenali.

Mereka berdua kemudian berlalu pergi ke kereta meninggalkan petugas media yang cuba bertanyakan beberapa lagi soalan lain.

Terdahulu, beliau yang tiba di mahkamah pada jam 8.45 pagi, masuk ke galeri awam mahkamah bersama Syazlin.


Deraian air mata ibu ayah Muhammad Adib

“Dari malam tadi hingga pagi ini, perasaan saya sangat berdebar. Namun sebaik saja dimaklumkan keputusan inkues menyebelahi arwah, saya berasa sangat lega,” kata Asma Aziz, 52.

Ibu kepada anggota bomba, Allahyarham Muhammad Adib Mohd Kassim itu berkata, apabila mengetahui keputusan inkues kematian anaknya, beliau dan suami, Mohd Kassim Abdul Hamid, 64, terus mengucapkan kesyukuran dengan deraian air mata.

Beliau berkata, doa mereka sebagai ibu bapa termakbul selepas hampir setahun menanti keadilan ditegakkan untuk arwah.

“Perasaan itu tidak dapat saya gambarkan dengan kata-kata. Walaupun berasa lega, Adib sudah tiada... Saya berharap selepas ini, penjenayah yang memukul arwah dapat ditangkap polis.

“Saya mahu melihat sendiri wajah orang yang memukul anak saya. Saya mahukan keadilan untuk arwah dan si pelaku mesti dijatuhkan hukuman setimpal,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Kampung Tebengau, Kuala Kedah.

Ibu kepada empat anak itu berkata, beliau sangat berterima kasih kepada semua pihak yang membantu, termasuk rakyat Malaysia yang mendoakan dan memberi semangat.

Katanya, beliau dan suami sepatut berada di Mahkamah Koroner Shah Alam untuk mendengar keputusan inkues.

Bagaimanapun, mereka kemudian membatalkan hasrat itu kerana perasaan tidak menentu dan risau sekiranya keputusan inkues tidak memihak kepada Allahyarham.
“Namun petang ini, saya dan suami akan ke Kuala Lumpur untuk berjumpa dengan anak yang berada di sana,” katanya.

Mohd Kassim pula berkata, keputusan inkues itu adalah berita gembira untuk dirinya sebagai bapa, selain turut berterima kasih kepada semua pengamal media yang memberikan liputan baik terhadap kes berkenaan.

“Alhamdulillah, saya gembira dengan keputusan ini. Segalanya sudah terjawab,” katanya.

Mahkamah Koroner Shah Alam, hari ini, memutuskan punca kematian Muhammad Adib ialah akibat perbuatan jenayah oleh dua atau lebih individu yang tidak dikenali.

Serangan ganas, berniat jahat bunuh Adib

SHAH ALAM: Mahkamah Koroner memutuskan punca kematian anggota bomba, Muhammad Adib Mohd Kassim disebabkan perbuatan jenayah membabitkan dua atau lebih individu yang tak dikenali.

Koroner Rofiah Mohamad berkata, keterangan saksi ke-29 yang juga Perunding Kanan Patologi Forensik United Kingdom, Prof Dr Shahrom Abd Wahid bahawa Muhammad Adib dihentak dan diseret keluar dari van Unit Bantuan Perkhidmatan Kecemasan (EMRS) boleh diterima dan mempunyai asas selain formula yang digunakan dalam eksperimen berkenaan pengiraan daya yang menyebabkan kecederaan trauma tumpul di dada mangsa disokong saksi ke-30, pakar Fizik Universiti Teknologi MARA (UiTM), Dr Amir Radzi Ab Ghani.

Beliau berkata, teori dikemukakan saksi ke-24, Pakar Forensik Patologi Hospital Kuala Lumpur (HKL), Dr Ahmad Hafizam Hasmi yang menyatakan Muhammad Adib keluar sendiri dari van EMRS dan dilanggar hingga terhumban ke kiri jalan adalah ditolak selain formula digunakan dalam kecederaan dada Muhammad Adib, adalah menolak hukum fizik.

Katanya, sekiranya Muhammad Adib turun sendiri, mungkin mangsa akan jatuh ke belakang dan keadaan itu akan menyebabkan kecederaan lebih teruk, iaitu mungkin digilis ketika Fire Rescue Tender (FRT) mengundur dan meninggal dunia di situ.

“Teori saksi ke-29 yang mengatakan Muhammad Adib dihentak ke jenang pintu dan diseret adalah lebih munasabah serta konsisten dengan fakta penemuan dua topi keledar dalam van EMRS yang hanya boleh memasuki ruang van apabila cermin dipecahkan.

“Eksperimen yang dilakukan (Dr Shahrom) jelas menunjukkan cermin van dihentak berkali-kali dan ini konsisten dengan keterangan saksi ketiga (Pegawai Perubatan yang juga pemandu van EMRS, Ahmad Shahril Othman) bahawa dengar ketukan kuat dan bertalu-talu serta merasa goncangan.

“Ini menunjukkan ada individu yang bertindak ganas dan berniat jahat kepada Muhammad Adib,” hujahnya.

Rofiah berkata, keputusan yang dibuat bahawa kematian Muhammad Adib bukan berpunca daripada diri sendiri selepas meneliti beberapa keterangan saksi yang dipanggil ke mahkamah.

Katanya, saksi ke-10, Mohd Hafizan Nordin, yang mengejarkan Muhammad Adib untuk rawatan ke Subang Jaya Medical Centre (SJMC) dalam keterangannya, berkata ketika terperangkap dalam kesesakan berhampiran kawasan Kuil Sri Maha Mariamman, Subang Jaya, pada awal pagi, 27 November 2018, dia ditegur seorang wanita India yang melarangnya pergi ke arah kuil itu kerana ada orang dipukul.

“Bila seseorang mempunyai niat baik dan tidak mahu benda tidak elok berlaku, ia terbit dari pengalaman.

“Jadi, boleh rumuskan larangan itu dilihat mempunyai pengetahuan bahawa ada yang dipukul ketika itu,” katanya.

Beliau juga berkata, keputusan yang dibuat juga turut dipengaruhi dengan mengambil kira saksi lain di tempat kejadian.

Rofiah berkata, beliau menyimpulkan Muhammad Adib dipukul kerana beberapa saksi melihat aksi gerakan memukul seperti terajang dan pijak oleh 20 hingga 30 lelaki.

Katanya, Muhammad Adib menjadi subjek kepada perlakuan itu, selain saksi bernama S Suresh (saksi kelapan) memberitahu mahkamah yang dia terdengar perkataan yang disebut dalam bahasa Tamil ‘jangan pukul. Bomba pun nak pukul ke?’.

Beliau berkata, keterangan Suresh bahawa ketika dia melindungi Muhammad Adib yang tidak sedarkan diri dalam keadaan bersandar di bahagian belakang kereta, dia turut menjadi sasaran apabila terkena sepakan yang mahu ditujukan kepada anggota bomba itu.

Katanya, penelitiannya mendapati dalam rusuhan itu, Muhammad Adib dipukul oleh dua hingga 30 orang yang tidak dikenal pasti siapa.

Keluarga Muhammad Adib harap suspek dibawa ke muka pengadilan

SHAH ALAM: Abang Allahyarham Muhammad Adib Mohd Kassim, Mohd Asraf, berharap suspek yang bertanggungjawab menyebabkan kematian adiknya segera dibawa ke muka pengadilan.

Beliau berkata, ini kerana keluarga Muhammad Adib masih menuntut keadilan, selepas hampir setahun insiden menyayat hati itu berlaku.

“Kami sekeluarga bersyukur dengan keputusan Mahkamah Koroner hari ini bahawa kematian adik saya bukan akibat dilanggar.

“Mahkamah sebaliknya memutuskan punca kematian akibat perbuatan jenayah.

“Kami sekeluarga berharap pihak polis dapat segera menangkap pelaku jenayah dalam kes ini,” katanya ketika ditemui di perkarangan Mahkamah Shah Alam di sini, hari ini.

Mahkamah Koroner hari ini, memutuskan punca kematian anggota bomba, Muhammad Adib berpunca akibat perbuatan jenayah oleh dua orang atau lebih individu yang tak dikenali.

Koroner Rofiah Mohamad berkata, keterangan saksi ke-29, Perunding Kanan Patologi Forensik United Kingdom, Prof Dr Shahrom Abd Wahid bahawa mangsa dihentak dan diseret keluar dari van bomba pada masa kejadian boleh diterima dan mempunyai asas selain ia disokong saksi ke-30, iaitu pakar Fizik dalam pengiraan formula daya.

Beliau berkata, pihaknya juga menolak teori yang dikeluarkan saksi ke-24, Pakar Forensik Patologi Hospital Kuala Lumpur (HKL), Dr Ahmad Hafizam Hasmi yang menyatakan Muhammad Adib keluar sendiri dari van EMRS sebelum dilanggar.

Ketika membacakan keputusan, Rofiah juga memberitahu keterangan saksi di tempat kejadian juga menunjukkan terdapat perbuatan memukul di mana ia membabitkan kira-kira 20 hingga 30 lelaki.

Rofiah turut merumuskan kegagalan polis dan pasukan FRU dalam mengawal keadaan rusuhan itu menyumbang kepada kematian Muhammad Adib.

Tiada ulasan: