Rabu, 31 Januari 2024

Akhirnya selepas 13 tahun..

Selepas 15 tahun tinggal di sini, baru kali ni aku jumpa pengurusan JMB yang cerdik. Pertukaran pengurusan JMB kawasan perumahan ni berlaku setengah tahun lalu dan sejak tu mcm2 notis ditampal di papan notis dan dlm lif. Antaranya melarang penghuni beri makanan kpd burung dan haiwan spt kucing serta anjing bagi mengelak berlaku pembiakan dan menambahkan lagi populasi kucing serta anjing yg mengganggu ketenteraman penduduk. Awal tahun 2009 aku menyewa di sini, aku berdepan dgn peraturan yang sangat ketat oleh JMB. Antaranya, wajib kena lekatkan stiker perumahan di kereta dan motosikal. Jika tak ada pelekat, kenderaan kena letak di luar kawasan perumahan, tak boleh parking dlm kawasan walaupun mempunyai parking sendiri yg diberikan kpd setiap tuan rumah. Aku, sebagai penyewa juga tak dibenarkan menggunakan kolam renang kerana hanya dikhususnya utk pemilik rumah sahaja, bukan utk penyewa. Pada aku baguslah peraturan ni demi utk menjaga keselamatan pemilik rumah. Selepas dua tahun duduk menyewa, berlaku pertukaran pengurusan JBM. Pengurusan baharu ni agak ‘baik’ hati sikit. Semua jenis kenderaan yg tak ada pelekat sebagai penghuni rasmi perumahan ini pun dibenarkan masuk. Sejak itu juga, berbondong-bondong warga asing masuk menyewa. Mereka terdiri dari negro, Nepal, Bangladesh, Indon dan Pakistan. Kalau sebelum ini seratus peratus yg tinggal di sini adalah pemilik rumah dan penyewa Melayu, kini rasanya tinggal satu peratus saja pemilik, selebihnya diberi sewa kpd warga asing. Kolam renang pun siang malam penuh dgn warga asing berpesta, bergambar utk dihantar ke kampung masing-masing..mungkin teks dlm wasap ke kampung menyatakan, mereka hidup bebas di Malaysia. Boleh mandi manda, boleh mabuk, boleh bawa masuk betina2 dan jantan2 sundal untuk lempiaskan nafsu. Suasana mcm ini sebenarnya merimaskan aku yang berpegang kuat pada amalan Islam dan budaya Melayu. Aku jenis tak suka kalau kawasan sekeliling aku dipenuhi dgn warga asing yg biadab, kurang ajar dan cuba menjadi tuan di negara orang. Setiap hari, minggu, bulan dan tahun aku rekodkan perilaku kurang elok puak2 pati ni termasuk meluah air sireh, air pinang hingga tak nampak rupa warna asal kereta aku dan penghuni lain. Penuh dgn air sireh, air pinang, tin arak, botol arak dan bersepah tulang2 yg aku syaki tulang haiwan haram. Aku tunggu masa dan ketika utk hadir ke mesyuarat tahunan JMB, tapi malangnya penyewa tak dibenarkan hadir. Mesyuarat JMB hanya utk pemilik rumah sahaja. Apapun, aku tak putus asa, aku tulis surat aduan dan masukkan dalam kotak di pejabat JBM dgn harapan pengurusan JMB baca dan menelaah permasalahan yg dihadapi oleh penyewa Melayu. Aku rasa, sepanjang pengurusan baharu JMB ambil alih pentadbiran, lebih 10 pucuk surat aduan aku masukkan dlm kotak aduan. Dan aku hanya perhatikan suasana sekeliling, adakah perbuatan meludah air sireh, air pinang diambil perhatian. Alhamdulillah, sejak tu tak ada lagi aktiviti meludah secara bebas dari tingkat atas atau ketika mereka berjalan kaki. Cuma kolam renang masing dipenuhi dgn warga asing. Mungkin aduan pasal ini pihak JMB tak ambil kisah. Tak apalah. Aku pun, sejak menyewa di sini tahun 2009 sampai skg tak pernah pun jijak kaki ke kolam tu. Sehinggalah enam bulan lepas pengurusan JBM silih berganti, dari yg cerdik kpd yg bodoh dan dari yang bodoh kpd yg cerdik. Aku kata pengurusan baharu JMB ni cerdik sebab pagi ni, masa aku masuk lif nak ke tempat kerja, aku lihat ada satu notis baharu tertampal di dinding lif. Notis tu adalah berupakan peraturan menggunakan kolam renang. Bila aku baca, aku senyum sendirian sbb peraturan yg tercatat tu adalah aduan yg aku kemukakan sejak 13 tahun lalu. Hanya baru hari ni nak dikuatkuasakan. Baguslah. Itu pun selepas aku dikhabarkan kolam renang ditutup selama tiga bulan kerana pekerja JMB jumpa botol arak dlm kolam tu. Hahahaha, kalau tak ada botol arak tu rasanya warga asing masih diberi kebebasan guna kolam berkenaan. Aku pasti ketika puak2 warga asing ni mandi manda di kolam tu, ada seorg dua yg pancut air kencing sambil berenang. Malah, mungkin ada yg ambil kesempatan basuh berak dlm tu. Yalah, puak ni di negara mereka hanya guna kertas atau tisu utk cuci berak. Bila dpt mandi manda secara bebas di kolam ni dah tentulah ambil kesempatan cuci jubur sekali. Itu antara sebab aku tak berapa berehi nak ke kolam. Itu belum kira lagi dlm kolam tu airnya bercampur dgn daki maki puok2 warga asing, lebih lagi Bangla dan Nepal.

Tiada ulasan: