Selasa, 23 Januari 2024

Bila si bodoh nak tunjuk cerdik

Minggu lepas aku ada terima panggilan tak dikenali. Kali pertama memanggil aku tak jawab, kali kedua memanggil aku biarkan dan kali ketiga deringan panggilan baru aku jawab. Pemanggil tu perkenalkan diri kpd aku dan ulang dua tiga kali katanya susah nak bercakap dgn aku. Aku pun minta maaf dan tipu kata aku meeting, aku di luar dan aku di surau. Semua lokasi aku berada dan masa kau call ni aku tak dapat jawab, tapi aku mengharapkan jika kau rasa penting sangat nak bercakap dgn aku, sekurang-kurangnya kau wasap aku perkenalkan diri. Tapi kau tak buat begitu, mungkin kau rasa remeh nak buat begitu. Bila dah bercakap, aku tanya apa hajat tuan? Dia beritahu lebih kurang yg dia ada sebuah portal berita yang diurus dan dikendalikannya seorg diri. So, kenapa tuan call saya? Dia kata dia nak tawarkan kerja sebagai editor utk bantu ringankan tugasan dia. Aku tanya portal apa? Dia pun bla-bla cuba perkenalkan portalnya dan sambil bercakap tu aku buat carian di goggle nama portal berkenaan dan memang ada, tapi layoutnya agak ke belakang dan isi beritanya tak banyak. Okay, aku setuju terima tawaran dia dan aku bgtau dia kalau nak minta aku bekerja utknya, layout portal kena kemaskini supaya menarik orang membacanya. Dia janji akan ubah. Lepas tu, dia kata bolehlah start keesokan hari? Aku kata, insya-Allah saya akan cuba, tapi beri masa seminggu utk tempoh percubaan kerana saya nak mengenali diri dia lebih dekat. Dia pun jawab, dia ni bukan dari latarbelakang reporter dan tak pernah jadi reporter. Dia hanya org politik yang dua kali diberi kepercayaan oleh pucuk pimpinan partinya bertanding pada PRN Johor dan PRU15. Dua-dua kalah. Satu hilang deposit (PRN Johor). Aku nak ketawa, tapi aku tahan. Tak apalah, itu urusan dia, aku tak nak campur. Aku kata dlm hati, mungkin dia sudah Insaf siapa dirinya lalu beralih kpd menjadi ‘wartawan’ utk portalnya. Utk makluman, portal ni bukan milik dia. Portal ni milik seorg ahli politik juga, tapi Datuk ni tak pernah ambil tahu pun pasal operasi portalnya di bawah mamak yang dua kali kalah pilihan raya ni. Mungkin mamak ni kawan baik dia dan nak bagi ada pendapatan, maka diberi amanah utk urus portal berkenaan. Itu andaian akulah. Lalu, aku pun mulalah cari bahan dan ketuk buat stori. Masalahnya, aku tak boleh upload stori tu dlm portal, semua stori kena hantar kepadanya utk dia upload. Tak apalah, aku tak kisah, lagi senang dan mudah kerja aku. Lepas hantar dua stori yang diproses dlm bentuk berita dan hantar kepadanya melalui wasap, dia bgtau pulak, cara stori yg aku proses ni tak menepati kehendaknya dan tanya pula stori ni aku dapat dari mana. Aku kata, stori ni dapat dari kenyataan yang diwasapkan dlm grup media. Ni kiranya stori fresh bukan stori rewrite dari mana2 media. Nampaknya dia tak boleh terima stori tu dan minta aku proses stori2 yg dia akan hantar link kepada aku. Aku sabar lagi. Dahlah kau bukan berlatarbelakangkan wartawan, kau personal pula tulisan wartawan. Aku tetap tahan sabar. Hari pertama aku membantunya, dia hantar sekurang-kurangnya lima link stori yg dia petik dari media arus perdana dan portal2 lain, termasuklah link stori yg aku buat dari kenyataan akhbar. Aku pun bgtau dia, stori kelima ni kan aku buat, tapi kau reject. Dia kata, rewrite semula. Aku panas hati dan tanya dia lagi, kenapa perlu rewrite? Pakai jelah yg original dari kita sendiri. Dia kata, stori yg aku buat tu tak menepati kehendaknya. Dlm hati aku kata, mamak ni dah melampau. Dahlah bodo, nak mempermainkan aku pula. Banyak masa aku habis dgn melayan mamak yg tak tau ap ani, tapi berlagak bijak dan pandai. Aku pun buatlah apa yg dia nak. Bila aku tengok portal tu sepintas lalu, maka jadilah portal copy and paste. Hari kedua dan ketiga pun begitu jugak. Banyak masa aku habis layan kehendak bodohnya. Lalu, pagi ni, sebelum jam 8 pagi tadi, aku tengok telefon ada lima link stori yg dia minta aku rewrite. Dan aku jawab, aku resign. Aku bg alasan, aku berhenti kerana aku bukan wartawan C&P. Kalau kau nak wartawan yg ikut kehendak kau, kau cari org lain. Baru tiga hari membantunya aku dah sakit jantung. Kalau aku terima terus tawarannya, mungkin aku menghembuskan nafas terakhir tak sampai seminggu kerja. Kerana sayangkan kesihatan dan nyawa aku, baik aku tumpu pada kerja aku sbg PR di sebuah syarikat minyak dan gas ni. Kerja pun rilek. Dpt kepercayaan CEO lagi. Hati pun senang tak diganggu oleh orang2 bodoh. Maaf pinjam perkataan bodoh UAI kejap utk dipadankan dgn perangai mamak berlagak pandai dan bijak tapi otak tohor ni. Kpd kawan2 tolong jgn pujuk atau paksa saya utk beritahu nama portal tu. Tak baik memburuk-burukkan portal yang baru berusia setahun jagung ni. Pada aku, portal tu tak salah dan Datuk yang beri amanah kpd mamak ni pun tak salah. Pagi ni juga aku wasap pada Datuk pemilik portal ni maklumkan aku tak boleh kerja dgn mamak ni, dan aku juga bgtau pada Datuk, kalau nak ubah layout, kena ubah minda mamak ni juga, barulah portal Datuk dapat bersaing dgn portal2 lain. - Dee Pasir Mas DPM

Tiada ulasan: