Jumaat, 30 November 2007

Suara Orang Kita

Menang sorak, kampung tergadai
Persidangan Kali Ketiga (Belanjawan) Bagi Tempoh Penggal Keempat Dewan Undangan Negeri (DUN) Kelantan Kesebelas atau dengan kata lain ‘Sidang Bajet’ berakhir dua hari lalu.


Seperti tahun-tahun sebelum ini, suasana persidangan DUN yang berlangsung hampir seminggu itu tidak banyak berubah.

Bertikam lidah antara wakil kerajaan dengan pembangkang, tidak menjawab soalan dengan tepat, perli memerli, kata mengata, ingkar arahan Speaker, menjawab secara sinis dan sindir serta tepuk meja merupakan adegan biasa yang boleh dilihat dalam persidangan itu.

Ada yang tanya, sidang DUN kali ini tidak tegang seperti sebelum inikah. Kita jawab, "Mahu tidak tegang, bukan setakat perang mulut, malah hampir mencetuskan suasana seperti apa yang berlaku dalam sidang dewan di negara Taiwan".

Cuma tidaklah sehebat di Taiwan yang menyaksikan wakil kerajaan dan pembangkang tarik menarik rambut atau baju, tumbuk menumbuk muka atau perut, baling membaling kerusi atau fail dan lempar melempar kasut atau selipar tumit tinggi.

Di Kelantan semuanya terkawal dan wakil kedua-dua pihak pun masih lagi waras.

Bila rakyat tanya kenapa boleh jadi begitu? Kita hanya mampu menjawab, "Entahlah, barangkali mungkin itu syarat persidangan kot". Padahal kita ada jawapan lain yang lebih baik, tetapi kerana malas memanjangkan cerita, kita hanya jawab pendek dan selamba.

Jawapan sebenar ada pada tubuh badan wakil rakyat berkenaan. Hanya mereka tahu kenapa perkara itu berlaku. Semuanya terletak kepada Yang Berhormat-Yang Berhormat yang dipilih oleh rakyat melalui pilihan raya umum mahupun pilihan raya kecil.

Mereka ini yang akan menentu atau mencorakkan sama ada dewan itu bersidang dalam suasana harmoni atau sebaliknya. Ketegangan bukan berpunca daripada campur tangan pemerhati, juga bukan kerana faktor tiada bekalan elektrik, tetapi ia berpunca daripada hati atau niat seseorang wakil rakyat.

Kalau mereka masuk ke dewan dengan niat hendak mencari jalan penyelesaian yang dihadapi rakyat dan mencari kaedah terbaik bagaimana hendak meningkatkan ekonomi negeri, insya-Allah persidangan itu akan berlangsung dalam suasana perdebatan yang sihat.

Segala masalah berbangkit dapat diselesaikan. Tetapi jika mereka masuk ke dewan untuk mengutuk pihak lawan dengan kata-kata kesat seperti ‘tidak cerdik’ atau ‘jakun’, tentunya ia akan menimbulkan ketegangan, dan ketegangan itu tidak akan berakhir walaupun sampai berterusan sampai ke hari kiamat selagi mereka yang ‘bertitle’ Yang Berhormat ini tidak ubah perangai.

Menurut Kamus Dewan Edisi Ketiga, (muka surat 510) perkataan ‘jakun’ membawa erti penduduk asli Semenanjung Malaysia (yang tinggal di hutan Pahang, Johor dan Negeri Sembilan). Inilah antara perkataan atau ayat yang dilemparkan seorang YB dari wakil kerajaan kepada seorang ADUN dari pembangkang menyebabkan berlaku ketegangan dan hampir berlaku sepak menyepak.

Bagaimanapun, suasana itu dapat dikawal apabila beberapa orang YB dari kedua-dua pihak cuba menenangkan keadaan dan ia kembali seperti biasa apabila Speaker mengarahkan dua ADUN berkenaan duduk di kerusi masing-masing dan memberi tumpuan kepada sesi perbahasan.

Sejarah menunjukkan dalam tempoh 17 tahun sejak 1990, masalah rakyat di negeri ini tidak pernah dapat diselesaikan. Pelbagai isu berbangkit selama ini sehingga kini belum dapat diatasi sepenuhnya seperti penempatan rakyat miskin, perumahan, tanah, peneroka haram, pembalakan haram, kemiskinan tegar dan sebagainya.

Sepatutnya, persidangan DUN tempat terbaik untuk semua pihak mencari jalan penyelesaian, bermuafakat dan bermuhasabah diri. Mencari kelemahan diri dan baiki. Bukan hanya tahu membantah terhadap pihak yang mengemukakan cadangan.

Umum tahu, di luar gelanggang (Sidang DUN) Pas dan UMNO atau BN merupakan musuh tradisi yang sukar untuk disatukan. Tetapi di dalam gelanggang Pas merupakan kerajaan, manakala BN adalah pembangkang. Mereka harus sepakat. Menolak unsur dendam, benci, marah dan tidak sehaluan yang bersarang dalam diri. Yang penting ketika itu ialah masa depan rakyat dan negeri khususnya.

Jadilah pemimpin yang matang dan profesional ketika berada dalam dewan. Jangan berperangai seperti kebudak-budakan. Kawal tutur kata, awasi gerak laku dan berhati-hati dengan ucapan. Ini kerana sidang DUN itu dirakam dan videonya dijual di merata kedai.

Malulah kalau rakyat tengok gelagat kita. Selama ini kita selalu menyebut "dewan yang mulia ini" di depan rakyat. Tetapi apabila rakyat melihat gelagat kita yang menjerit-jerit dan mengeluarkan kata-kata kesat kepada pihak lawan, rakyat tidak akan menghormati lagi kemuliaan dewan, sebaliknya beranggapan dewan tidak ubah seperti pentas ceramah.

Bezanya pentas ceramah tidak mempunyai pihak lawan, tetapi di dewan rakyat ada pihak lawan. Ini yang dikhuatiri akan berlaku. Persepsi rakyat terhadap kemuliaan dewan selama ini akan terhakis dengan sendirinya setelah melihat gelagat pemimpin mereka. Gelagat yang memalukan tercetus daripada isu yang remeh temeh.

Akhirnya apa yang mereka dan rakyat dapat? Mereka (ADUN) hanya menang sorak, sedangkan (rakyat) kampung tergadai. Rakyat di bawah terus terhimpit dengan masalah yang tidak dapat diselesaikan dari setahun ke setahun, dari sepenggal ke sepenggal.

Bilakah sesi tegang dalam DUN akan berakhir? Jawapannya, selagi YB-YB tidak mengamalkan sikap profesional sebagai Yang Berhormat, selagi itu kata putus dan suasana panas akan berlanju-tan. Rakyat akan muak dengan adegan-adegan seumpama itu.

2 ulasan:

online quran reading berkata...

We provide online learning of the Holy Quran, based on 1 to 1 classes using the latest software and technology available. Though the concept itself is not new but has been successfully used worldwide. It allows students of any age, at any level, in any country learn to read Holy Quran at their own schedule and pace. Parents of young children can watch them learn to read Holy Quran in front of their eyes

online quran reading berkata...

We provide online learning of the Holy Quran, based on 1 to 1 classes using the latest software and technology available. Though the concept itself is not new but has been successfully used worldwide. It allows students of any age, at any level, in any country learn to read Holy Quran at their own schedule and pace. Parents of young children can watch them learn to read Holy Quran in front of their eyes