Selasa, 11 Januari 2011

Yeop kembali

Rasa bagaikan sekelip mata saja Yeop berehat, walaupun hampir satu tahun berlalu. Hari ini sudah sembilan hari kita berada dalam tahun baru 2011. Sungguh cepat masa beredar. Hari demi hari, minggu demi minggu, bulan demi bulan silih bertukar ganti, alih-alih Yeop muncul lagi. Maknanya umur Yeop masih panjang. Alhamdulillah, syukur kepada Allah Yang Maha Besar, Allah Yang Maha Agong dan Allah Yang Maha Kuasa.
Sungguhpun sudah lama kaum kerabat tidak dengar bebelan Yeop, kali ini kalian semua dapat mendengarnya. Bukan setakat mendengar, tapi boleh menghayatinya lagi, kemudian boleh buat andaian dan kesimpulan. Celoteh Yeop ni yang jika dihayati di dalamnya ada terkandung teguran, nasihat, sindiran, maklumat, pandangan, petua, persoalan, jawaban, pembicaraan, perbahasan dan perbincangan.
Yeop tidaklah nak kata hebat atau bijak seperti Yong. Yeop tetap makhluk Allah yang dianugerahkan ilmu dan seketul otak untuk berfikir sebelum bertindak. Yeop tetap dengan sikap berada neutral kepada mana-mana parti politik kerajaan atau pembangkang, jabatan atau agensi. Jiwa Yeop tetap berada dalam kelompok masyarakat atau khalayak.
Tugas Yeop mudah saja, sesiapa yang Yeop rasa ada buat tak kena kepada rakyat, masyarakat dan khalayak, Yeop akan bidas. Yeop ada lastik yang terbaik punya. Lastik alaf 2011. Yeop boleh lastik sampai mereka mengaduh sakit dan akhirnya mengaku kesilapan atau kelemahan yang dilakukan, lalu mereka bersedia untuk membetulkan keadaan.
Yeop 2011 dengan Yeop 2010 tetap sama. Dari segi sikap, kelakuan, tabiat, watak, perangai dan tingkah laku masih tidak berubah. Kalau berubah pun dari segi usia, tapi tidaklah ketara sangat. Rasanya Yeop masih perkasa dan gagah, minda Yeop masih cergas dan cerdas, ingatan Yeop tetap tajam, sebab itu Yeop masih kekal dengan Yong kamu tu.
Tahun silam
Tahun 2010 baru sembilan hari meninggalkan kita. Dengan ingatan yang tajam, Yeop boleh kenang satu persatu peristiwa yang berlaku selama 365 hari di Perak. Yeop tahu apa yang berlaku antara kerajaan Barisan Nasional (BN) Perak dengan ‘kerajaan’ Pakatan Rakyat (PR) Perak. Yeop tahu apa yang Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan buat pada kaum kerabat Yeop dan Yeop tahu sejauh mana kaum kerabat Yeop menerima layanan daripada wakil rakyat, pihak berkuasa tempatan, ketua kampung, ketua-ketua peringkat cawangan-ranting-cabang, bahagian-kawasan, negeri dan pusat.
Dari segi BN dan PR, Yeop tahu kedua-dua pihak ini masih lagi macam kucing dengan anjing. Tidak boleh duduk atau tinggal satu kandang dari dulu hingga kini. Mungkin tidak selama-lamanya. Dari segi kementerian yang jaga harga barang pun Yeop tahu ia amat mendukacitakan. Begitu juga dari segi layanan pemimpin tempatan kepada masyarakatnya, Yeop boleh berikan markah bercampur-campur. Ada yang baik, ada yang gagal. Ada yang cemerlang, ada yang lemah dan tidak kurang yang lembap.
Ini semua akan Yeop bidas dalam siri akan datang. Nak ulas sekarang memang tak sesuai pada masanya kerana salam permulaan tak boleh terus tibai atau bantai. Hari ini Yeop hanya nak beri mukadimah sahaja atau salam perkenalan untuk memaklumkan Yeop kembali lagi. Yeop is back kata orang puteh.
Rehat
Sejak Yeop berhenti membebel dalam ruangan ini, beribu-ribu SMS yang Yeop terima bertanyakan kenapa tidak lagi berada di dada akhbar. Ada yang puji, ada yang puja, ada yang maki dan ada yang hamun. Ada yang gembira dan tak banyak yang sedih. Yeop sungguh terharu dengan sambutan ditunjukkan. Dalam emel Yeop pun beribu-ribu pesanan, komen, pandangan dan pendapat dihantar peminat. Semuanya Yeop jawab, kecuali SMS Yeop tak dapat jawab semua sekali sebab melibatkan bajet dan dalam edah menjimatkan kos.
Apa yang Yeop nak maklumkan sepanjang ketiadaan itu, Yeop berasa amat lega sekali. Muka Yeop yang dulunya banyak jerawat dan macam muka tak cukup tidur, kini dah licin dan makin berseri-seri. Pipi Yeop pun dah makin gebu, tak cengkung macam penagih dadah lagi. Itulah perubahan ketara yang Yeop alami. Seronok dan menggembirakan. - Siaran 09hb Januari 2011

Tiada ulasan:

Senarai Kabinet kerajaan Pakatan Harapan

Senarai Kabinet kerajaan Pakatan Harapan:- PERDANA MENTERI 1. Tun Dr Mahathir bin Mohamad TIMBALAN PERDANA MENTERI 2. Datuk Seri D...