Selasa, 25 Januari 2011

Debat? Buang masa saja

Yeop

Sehari dua ini kaum kerabat Yeop termasuk dengan Yong sekali sibuk bercakap pasal debat. Yeop pun pening dan sekali sekala cemas tengok mereka berdebat-debat sesama sendiri. Yang setuju beri hujahnya kenapa debat perlu diadakan. Yang tak setuju pula beri pendapatnya mengapa itu semua tak perlu diteruskan.

Bagi Yeop debat, atau bercakap pasal debat ni tak lebih hanya menghabiskan air liur dan membuang masa sahaja. Kerana begitu bersemangat berdebat pasal Datuk Seri Anwar Ibrahim ajak Datuk Seri Najib Tun Razak berdebat, ada dalam kalangan kaum kerabat Yeop lupa pada tanggungjawab masing-masing. Suami lupa pada isteri. Ayah tak ingat pada anak. Yong pula kerana terlalu asyik nak berdebat, lupa dapur rumah tak berasap. Kesian sungguh.

Yong ajak Yeop berdebat. Yeop akui Yong memang hebat dalam debat ni. Tetapi Yong tak nyatakan isu atau tajuk apa perdebatan tu dan apa tujuan Yong tiba-tiba cabar Yeop berdebat? Nak cakap pasal Pelan 100 Hari PR memerintah? PR belum lagi memerintah dan tak akan memerintah pun. Habis tu nak debat pasal apa?

Pasal makan? Boleh. Yeop alu-alukan. Di mana dan bila, nyatakan saja tempat dan masanya. Yeop gerenti akan pergi. Kita balon habis-habisan. Sup gear box? tom yam? asam pedas? ikan bakar? gulai kawah? Debat pasal makan minum ni, Yeop memang suka. Tapi kalau pasal pentadbiran negara, kita serahkan saja kepada kerajaan. Kita bukan wakil rakyat. Kita bukan orang politik. Jadi, tak layak untuk kita berdebat pasal debat. Semuanya politik semata-mata. Motif dan tujuannya nak kejar kepentingan diri dan peribadi.

Berdebat pasal debat
Sebagai rakyat, kita kena kuat bekerja untuk politik hidup kita. Kalau asyik duduk kedai kopi berdebat pasal debat, hasilnya tak ada. Duit bayar kopi secawan sama sebiji karipap pun kita yang bayar, tak ada gunanya. Pemimpin bukannya tahu kita berdebat sampai hilang suara kerana nak bela mereka.

Padi kita di bendang tak terurus siapa nak ambil tahu? Kita juga. Lembu kerbau terlepas bebas, siapa nak jaga? Kita juga. Anak-anak nak duit belanja sekolah, siapa yang perlu tanggung? Kita juga. kalau semua ni kita yang tanggung, adalah elok benar kita lupakan pasal debat.

Jadi, Yong tak perlulah layan sangat emel atau SMS yang persoalkan kemampuan Yong. Yang naik darah cabar si penghantar emel tu buat apa? Itu tak apa lagi, yang pelik dan buat Yeop terkejut, Yong tiba-tiba cabar Yeop berdebat. Apa pasal pulak? Yeop teringat kata-kata Karpal Singh, "Jangan main-main dengan saya."

Kepada Yong, biarkanlah. Dia orang nak kata apapun, biarlah dia orang kata. Tak akan jadi kudis gatal pun. Lagi pun Yong bukan orang politik. Yong rakyat biasa macam Yeop juga. Kenapa pula Yong mudah terasa atau sensitif. Soal debat ni kita serahkan saja kepada BN dan PR. Takkan Yong tak tahu politik.

Dua pihak tak beralah
Yang pasti pada Yeop, kedua-dua pihak tak akan beralah. Pembangkang sudah tentu akan bercakap berdasarkan kajian mereka atas kertas dan logik akal tanpa praktikal. Pihak kerajaan pula akan bercakap berdasarkan pengalaman mereka sebagai pemerintah selama ini. Mereka tahu kalau guna sebanyak ini dalam tempoh ini akan jadi begini dan begini.

Pembangkang pula, boleh cakap apa saja tanpa benda tu ada di depan. Jadi ini tentulah tak samakan. Dan bila tak sama, akan menimbulkan kemarahan atau rasa tak puas hati pihak pembangkang. Lagi kecoh. Lagi huru hara dibuatnya.

Perbedatan ini samalah macam kita berada di pertengahan bulan, merancang nak berbelanja kalau dapat gaji dua minggu lagi. Semuanya ditulis atas kertas.

Dicatatkan mahu berbelanja separuh dari gaji, dan baki lagi ada separuh. Lalu dengan angan-angan Mat Jenin itu kita yakin baki separuh lagi cukup digunakan untuk tempoh satu bulan, sementara terima gaji bulan seterusnya.

Tetapi, bila tiba hari gaji. Pergi ke ATM keluarkan duit, tiba-tiba saja kita garu kepala. Otak mula berperang dengan hati, sama ada nak teruskan atau tidak rancangan yang dirancang dua minggu lalu itu. Sebab apa hati mula was was? Sebab bila sudah pegang duit dan kira berapa yang ada di tangan dan baki dalam akaun, baru kita tahu, perancangan kita selama ini hanya omong kosong semata-mata. Inilah yang akan berlaku kepada PR. Debat Pelan 100 Hari Memerintah.

Secara logik akal pun Yeop tak yakin dalam tempoh tiga bulan 10 hari itu PR boleh buat semua yang dirancang. Kalau ditakdirkan PR menang, dua bulan pun tak cukup untuk selesaikan masalah nak lantik Timbalan Perdana Menteri, Menteri dan Timbalan Menteri. Ada satu bulan lagi. Dengan satu bulan berbaki apa boleh buat? Semua tu mustahil belaka. - Siaran 23hb Januari 2011

Tiada ulasan:

Kes Hafizul: Peringatan dan pengajaran