Ahad, 16 Januari 2011

Yeop

Berhenti sukarela atau pecat
Salam 1Perak kepada kaum kerabat Yeop. Hari ni seperti yang dijanjikan Yeop akan bangkitkan beberapa isu yang Yeop rasa perlu dikongsi bersama kaum kerabat untuk sama-sama perhatikan, nilai, teliti, kaji dan buat kesimpulan. Pertamanya, Yeop tertarik dengan kenyataan MB kita, yang menyarankan atau dengan kata lain memberikan kata dua kepada ketua-ketua kampung yang tidak berprestasi supaya secara sukarela berhenti.
Masih ingat lagi, Yeop pernah bangkitkan perkara ini tidak lama dulu, cuma apa yang Yeop nyatakan itu tidak mendapat perhatian daripada MB atau kerajaan negeri kerana mungkin ketika itu tak ada ketua-ketua kampung yang culas dalam kerja. Sekarang, mungkin disebabkan ada aduan mengenai sikap dan perangai mereka, makanya MB buat gesaan itu. Yeop setuju sangat-sangat dan sokong seratus peratus dengan ketegasan MB.
Bukan apa, ketua-ketua kampung yang gagal buat kerja, langsung tidak mendampingi masyarakat dan pentingkan diri sendiri ini wajar dipecat kalaupun mereka tidak mahu berhenti secara sukarela. Lagipun, mana ada ketua-ketua kampung yang berat tulang ini nak berhenti, kerana mereka tetap menganggap mereka masih diperlukan. Sebab itu, ada antara mereka kekal sampai sekarang. Mereka pandai berlakon. Mereka bijak membodek wakil rakyat sehinggakan khidmat mereka disambung lagi dari penggal ke penggal.
Penyambungan kontrak ini secara tak langsung menimbulkan rasa tak puas hati masyarakat. Masyarakat sememangnya menaruh harapan agar di kampung mereka tidak lagi ada ketua yang pemalas, sombong, ego, cakap besar, hidung tinggi, berat tulang dan berlagak macam pemimpin.
Kepada kaum kerabat Yeop di kampung-kampung, selepas MB keluarkan kenyataan itu dua tiga hari lalu, janganlah pula segan dan silu untuk memantau dan membuat penilaian terhadap ketua kampung masing-masing. MB dah bagi lampu hijau, tunggu apa lagi. Kalau ada ketua kampung yang kita rasa tak boleh buat kerja, kita lapor saja kepada MB. Biar MB siasat dan ambil tindakan
Tapi sebelum lapor tu, kena pastikan ketua kampung itu benar-benar tak buat kerja, malas, berat tulang, curi tulang, sombong, bongkak, tak ambil peduli hal atau masalah penduduk. Jangan kerana dendam kesumat dan kebetulan ketua kampung buat kesilapan kecil, kita terus lapor dan membesar-besarkan kesalahannya. Sebagai manusia, ketua kampung pun macam kita juga. Tidak maksum macam pemimpin sebelah sana. Buat silap pun kata betul.
Syukur
Pagi tadi ketika Yeop siap-siap nak masuk pejabat, anak buah maklumkan ada seorang ADUN kemalangan. Katanya, kemalangan tu tak lah teruk sangat dan ADUN berkenaan pula mujurnya tak mengalami sebarang kecederaan. Syukur Alhamdulillah. Yeop betul-betul rasa lega.
Bukan apa, sekarang ni banyak berita kemalangan dilaporkan. Bas, lori, treler, kereta, motosikal, basikal, pejalan kaki, gajah, lembu, kerbau, kucing, tikus dan katak. Semua ni berlaku ada kerana kecuaian pihak lain, ada disebabkan kelalaian kita sendiri. Itu yang Yeop bimbang sangat. Ketika kita berhati-hati di jalan raya dan memandu secara berhemah, ada yang tidak berhati-hati dan berhemah, menyebabkan kita jadi mangsa.
Apapun, Yeop harap ADUN Selinsing, YB Husin Din kena selalu ke klinik untuk buat pemeriksaan kesihatan. Mana tahu di luaran tak nampak luka, tapi di dalam ada yang tercalar atau terseliuh akibat hentakan itu. Ini berdasarkan bahagian depan kereta YB yang kemik, Sebagai YB, kesihatan kena jaga sebab khidmat YB diperlukan rakyat.
Yeop selalu beringat ketika pandu kereta, baik nak ke pejabat yang jauhnya lima kilometer, mahupun ke pasar beli barangan keperluan harian yang terletak lebih kurang dua kilometer dari rumah. Walaupun jaraknya dekat, kita tak tahu malapetaka yang menunggu kita. Oleh itu, Yeop selalu berhati-hati. Dan ketika memandu pula, Yeop lebih suka beralah. Yeop tak suka jadi gengster jalanan atau samseng jalan raya.
Ia tak akan beri faedah kepada Yeop. Kalau berlaku kemalangan, bukan mereka nak bayar ganti rugi pun. Yang sakit kepala, kita juga kena keluarkan duit. Lebih menyeksa dan menyusahkan, segala kerja kita akan tergendala kerana kereta masuk bengkel. Sebab itu, Yeop ambil sikap biar beralah, asalkan selamat ke destinasi. - Siaran 16hb Januari 2011

Tiada ulasan:

Najib Razak ditahan

BEKAS Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dipercayai ditahan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di kediamannya dekat ...