Isnin, 10 Ogos 2009

Pas tunduk pada insan bernama Ronnie

Di Selangor sehari dua ini menyaksikan perbalahan antara Pas dengan DAP. Dalam perbalahan ini, Parti Keadilan Rakyat (PKR) bukan mengambil peranan sebagai orang tengah, sebaliknya jelas memihak kepada DAP.

Tindakan yang ditunjukkan oleh Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dan keseluruhan pemimpin PKR termasuk Angkatan Muda Keadilan dan Wanta Kadilan menyebabkan Pas terasa hati kerana isu penjualan arak yang dibantah keras oleh parti itu gagal mendapat sokongan daripada PKR dan sayap partinya.

Sebaliknya, kerajaan negeri membenarkan arak dijual di kedai-kedai yang mempunyai majoriti penduduk beragama Islam. Ini keputusan yang telah dicapai dan diumumkan sendiri oleh TS Abdul Khalid.

Keputusan itu menyebabkan Datuk Dr Hassan Ali merajuk dan kecil hati. Sedih kerana kerajaan yang dipimpin oleh orang Islam membenarkan arak dijual secara terbuka. Nampak sangat Pakatan Rakyat yang diterajui PKR takut kepada DAP.

Dalam perbalahan pasal isu arak ini, saya membuat keputusan Pas kalah teruk kepada DAP. Kalau perlawanan tinju, Pas terkena pukulan TKO kepada lawan yang tidak tersohor tapi ada banyak pengaruh. Kalau perlawanan gusti, Pas terkena lipatan gunting oleh DAP sehingga Pas terpaksa diusung keluar dari gelanggang dalam keadaan memalukan.

Kenapa saya kata Pas diusung keluar dalam keadaan memalukan? Sebab sebelum ini mereka menganggap diri mereka sebagai jaguh, hero, wira, pejuang Islam, golongan yang digeruni musuh dan lawan, puak yang ditakuti dan kumpulan yang lantang memperjuangkan Islam.

Kalau bergaduh dengan UMNO, Pas memang juara tahap gila babi lah. Bab mengutuk pemimpin UMNO ni, pemimpin Pas kira juara tahap babi gila lah. Begitu juga bab memperjuangkan Islam, kononnya Pas ini tahap pejuang tulenlah. Tidak ada yang tidak tulen melainkan tulen tulen semuanya. Semua itu dengan UMNO lah.

Tetapi apabila dengan DAP, Karpal Singh kata "langkah mayat saya dulu, baru Pas boleh buat negara Islam", Pas senyap tipah, menikus, terkebil-kebil macam budak kecik takutkan hantu (bahasa Kelate).

Langsung tidak ada suara kutuk mengutuk, caci mencaci dan berunsur maki hamun keluar daripada mulut pemimpin Pas seperti Tok Guru, Tuan Guru, Ustaz-ustazah, al-fadzil al-fadzilah, golongan bijak pandai terlebih pandai dan puak yang menganggap diri mereka lebih bijak daripada mufti dan alim ulama.

Bila Karpal Singh beri amaran itu, Pas terus senyap dan tidak lagi kedengaran keegoaannya hendak menubuhkan negara Islam. Malah apabila ada seorang pemimpin Bebas mendesak Karpal Singh supaya meminta maaf kepada Pas, pemimpin itu pula kena marah oleh Pas. Pelikkan. Inilah hakikatnya.

Lebih menghakikatkan lagi kenyataan ialah isu penjualan arak di penempatan majoriti orang Islam di Selangor. Tindan penguatkuasa Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) merampas minuman keras di kedai 24 jam 7E adalah tepat.

Tidak sampai tempoh satu hari rampasan itu, datang Exco bernama Ronnie Liu (Dia ni kira jaguh dan herolah di Selangor)... marah-marah dan memaksa penguatkuasa MBSA memulangkan semula minuman keras itu ke kedai 7E.

Apa lagi, campur tanganlah Exco yang menjaga hal ehwal Islam iaitu Datuk Hassan Ali. Katanya, arak tak boleh dijual secara terbuka di kawasan yang majoriti adalah penduduk Islam.

Ronnie Liu tak peduli dengan syarahan lapuk Dr Hassan Ali itu, sebaliknya mempertahankan kefahamannya bahawa arak atau bir atau minuman keras adalah berbeza. Kata Ronnie, arak ada banyak kandungan alkohol, manakala bir atau minuman keras pula tahap alkoholnya bawah 5 peratus.

Tak ke bodoh jawaban si kafir jadah ini. Dia tahu umat Islam sensitif dengan arak, tetapi dia sengaja buat-buat tidak tahu.

Akhirnya muncullah wira sejati dalam Pakatan Rakyat Selangor iaitu TS Abdul Khalid. Dia muncul dengan kenyataan dan keputusan muktamad bahawa ARAK AKAN TETAP DIJUAL DI KEDAI 7E DAN DI KAWASAN PENEMPATAN MAJORITI ORANG ISLAM, TETAPI DENGAN SEDIKIT PERUBAHAN SYARAT.

Syaratnya ialah peniaga itu tdak boleh jual arak kepada orang Islam yang masuk ke kedainya nak beli minuman keras itu.

Lebih kurang macam ni lah dailognya (mengikut kefahaman kerajaan Selangor):

Di rak yang menempatkan pelbagai jenis arak, ada notis tertulis: ORANG MELAYU/ISLAM TIDAK DIBENARKAN BELI).

Kononnya, datang seorang remaja Melayu/Islam masuk ke kedai nak beli arak. Berikut adalah dailog..

Melayu: (Berbisik) Tauke aaa... kasi arak tiga botol...

Tauke: (Takut-takut) Hayaaa...mana buleh...lu tatak baca ka itu notis?? Olang Islam tatak boleh beli alak woo...wa tatak boleh jual woo...

Melayu: Alaa tauke nih, kalau tauke bagi (jual) pun mana olang lain tau

Tauke: Alaaaa manyak syusah looo...berapa botol lu mau tadi???

Melayu: tiga botol...

Tauke: Lu angkat la belapa manyak lu suka, tapi lu mesti janji sama wa aaa.. kalau itu kelajaan tanya sama lu aaa, lu cakap aaa wa tatak jual alak pada olang Melayu punya aa...

Itulah konsep yang diperkenalkan oleh kerajaan Selangor. Konsep meletakkan kepercayaan kepada tauke kedai untuk bertegas dengan larangan menjual arak kepada orang Islam.

Tetapi malangnya, kalau orang Islam tidak beli atau tidak minum arak, orang bukan Islam yang beli dan minum arak dalam kalangan penempatan orang Islam juga memberi kesan buruk kepada orang Islam.

Kerajaan negeri tidak mengambil kira apa yang terbuku dalam hati puak Pas. Sebab itu, apabila Dr Hassan Ali berbalah dengan Ronnie Liu, PKR mengambil sikap menyebelahi DAP daripada berpihak kepada Pas.

Kalau TS Khalid memihak kepada Pas, sudah tentu beliau menggunakan kuasa vetonya untuk melarang arak dijual secara terbuka. Ini tidak berlaku. Pas berseorangan dalam memperjuangkan Islam.

Persoalannya, dapatkah Pas menunaikan hasrat parti itu untuk melaksanakan Enakmen Undang-undang Syariah (Hudud)?

Kalau masih berhasrat hendak meneruskannya kerana menganggap itulah nadi perjuangannya, Pas kena kuat semangat untuk berdepan dengan Ronnie Liu dan Jeff Ooi.

Tidak ada sebarang bantahan keras pun diambil oleh Dewan Pemuda, Dewan Ulamak dan Dewan Muslimah Pas dalam mengutuk dan menyuarakan desakan kepada Ronnie yang seolah-olah menghina Islam.

Dan Pas sama sekali tidak akan berbuat demikian kepada Ronnie dan DAP kerana Pas teramat menyayangi parti bukan Melayu itu. Mereka boleh menuduh Tun Mahathir sebagai mahafiraun kerana menolak hudud, tetapi mereka hanya mampu tersengih terhadap Ronnie Liu dan Jeff Ooi yang membantah tindakan Dr Hassan berhubung arak.

Inilah Pas. Yang mendakwa memperjuangkan Islam. Meletakkan Islam di tempat tertinggi konon. Memaki hamun orang UMNO yang menolak hudud. Sekarang siapa yang tolak hudud? Dan kenapa UMNO menolak hudud daripada dilaksanakan di negara yang Islam dan bukan Islam 50-50 ini?

Sekarang barulah Pas sedar, rupa-rupanya Tun Mahathir tolak undang-undang itu pada tahun 1993 adalah kerana masalah yang dihadapi dengan masyarakat bukan Islam. Tambahan pula kalau tidak ada beberapa pindaan dalam undang-undang itu, memang tak boleh nak dilaksanakan.

Kini, setelah Pas mula memegang beberapa negeri dan berada dalam tampuk pemerintahan, barulah Pas boleh buka mata, buka hati dan minda untuk mengkaji dan memikirkan senario yang berlaku dan dihadapi.

Selama ini, boleh dikatakan Pas berada di jalan sesat. Mereka sesat dan hanyut dengan perjuangan syok sendiri. Mereka lupa dan mereka tidak membaca sejarah bagaimana Nabi Adam dicipta.

Mereka masih syok sendiri mengatakan mereka sahaja yang bijak pandai. Mereka lupa, perjalanan seseorang manusia sebenarnya jauh... teramat jauh. Bukan sekadar bangun pagi pergi pejabat, terima tetamu dan balik rehat, kemudian malam pergi ceramah untuk mnyesatkan pengikutnya.

Islam adalah luas. Islam hak milik semua yang bernama manusia. Islam bukan untuk Pas sahaja. Bukan untuk Nik Aziz, bukan untuk Hadi Awang. Islam untuk saya, untuk orang UMNO, untuk orang DAP, untuk orang PKR dan untuk Orang Asli.

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Artikel yang baik, semoga semua pihak bermuhasabah diri.

Tanpa Nama berkata...

Kenapa saudara muzaidi masih belum memberi komen

Tanpa Nama berkata...

agaknya dia dah mula sedar dia selama ini berada di jalan sesat kot... Sekarang ni mungkin dia brasa amat malu kerana menyanjung Pakatan Rakyat.

zulfikar berkata...

Tidak pun muzaidi ni org yg keras pedal, tahu hakikat Pas kena poerkotak-katikkan oleh PKR dan DAP, tapi still mahu menegak benang basah. Sebab tu muzaidi tak nak komen lagi...dia takut kena tibai kalangan puak kita...puak yang benar.

Musuh sebenar Yahudi bukan Palestin, tapi Bani Jawi.

BANI Jawi adalah pengembara hebat membawa misi ke Semenanjung di Hujung dunia yang di panggil oleh Ptolemy sebagai Semenanjung Emas atau &...