Isnin, 17 Ogos 2009

Pemimpin macam mat rempit...benggong.

Wong Chuan How masih terlantar di Hospital Serdang, Kuala Lumpur untuk menerima rawatan daripada doktor selepas dia mengadu sakit dada.

Dia ingat dengan duduk di hospital dia akan bebas daripada disoal siasat oleh pegawai SPRM? Tidak. Mereka tetap setia menunggu Chuan How sembuh. Tak kiralah, lima hari atau lima bulan atau lima tahun. Chuan How tetap akan disoal siasat.

SPRM perlu tahu ke mana peruntukan yang diberikan kerajaan kepada setiap Dewan Undangan Negeri (DUN) digunakan. Kalau peruntukan itu digunakan untuk projek, apa jenis projek yang nak, akan dan telah dilaksanakan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) berkenaan.

Itu yang SPRM nak cungkil sebab rakyat yang nak tahu ke mana duit mereka pergi dan untuk apa digunakan.

Malangnya, Chuan How, Pembantu Khas seorang Exco Kerajaan Negeri Selangor enggan beri kerjasama. Dia dikatakan cuba melarikan diri dan mengelak daripada disoal siasat oleh pegawai SPRM di Pusat Perkhidmatan DAP Sungai Pelek tiga hari lalu.

Maka berlaku pergelutan antara beliau dengan Pegawai SPRM yang menjalankan tugas, tanggungjawab dan amanah rakyat.

Dalam pergelutan itu, Chuan How yang berbadan besar itu mengadu sakit kaki... mungkin 'di terpijak' oleh Pegawai SPRM ketika berusaha mengelak dia daripada terlepas dalam pergelutan yang sempat dirakam kamera sebuah televisyen swasta itu.

Agak lucu bila adegan itu ditayangkan di seluruh negara. Anehnya, kalau tak bersalah kenapa nak larikan diri? Kenapa perlu bergelut dengan Pegawai SPRM?

Dulu beriya-iya pembangkang kutuk kerajaan amalkan rasuah dan desak kerajaan supaya banteras rasuah yang semakin berleluasa. Sekarang bila kerajaan nak banteras, dia pula tak nak beri kerjasama.

Bermacam-macam alasan diberikan. Apa dah jadi ni? Lain kali jangan berkokok lebih. Bila diri sendiri dah jadi tumpuan, mulalah nak melarikan diri. Sekarang baru rakyat sedar siapa yang mengamalkan rasuah selama ini. Itu bab sikap pembangkang dalam 'menangani/ rasuah.

Dalam bab perangai dan sikap, pembangkang dilihat mula mengambil gaya pemimpin Taiwan dan India. Mereka semakin ganas kebelakangan ini. Dengan polis pun mereka lawan dan cabar.

Tengoklah apa yang berlaku pada hari Penamaan Calon di Permatang Pasir semalam. Entah manusia jenis apa agaknya pemimpin ini.

Saya naik muak dan kadang-kadang geram dengan tingkah laku mereka, saling tak tumpah macam budak-budak kecik. Malah kalau bandingkan perangai budak kecik, pemimpin jenis ini lebih teruk daripada mat rempit dan kutu rayau. Nama saja pemimpin, tetapi perangai macam setan.

Mereka tahu atau tidak rakyat sebenarnya sudah bosan dan muak dengan sikap mereka? Atau mereka anggap apa yang mereka lakukan itu rakyat akan puji dan sanjungnya sebagai hero atau wira?

"Hak tuihhh..." ludah seorang sahabat sebaik saja dia tengok gelagat pemimpin itu dalam berita TV semalam.

"Kalau aku ada dekat dia masa tu, mahu aku sekeh-sekeh kepalanya..." katanya merungut dan marah-marah apabila melihat .

Saya hanya mampu menyabarkan sahabat itu. Relek. Ini negara demokrasi. Kita tak mudah-mudah nak sekeh kepala orang. Lagipun dia tu pemimpin yang dipilih oleh rakyat. Tentulah dia tahu apa yang dia buat. Dan tentulah rakyatnya restui dan suka tengok gelagat pemimpinya.

"Kalau aku, pasti aku malu nak mengaku dia tu wakil rakyat kawasan aku. Bagi aku, mamak tu langsung tak layak jadi pemimpin. Jadi gangster bolehlah," katanya dengan dada yang turun naik.

2 ulasan:

Tungaklangit berkata...

salam
memang benar dah naik muak dan menyampah dengan tipu muslihat mereka...

kita nak bangunkan negara bukan nak bangun lakonan bodoh macam tu


salam

Tanpa Nama berkata...

aku rasa geng pembangkang bangga dengan sikap pemimpinnya yang hebat cam tu... sokong pembangkang