Ahad, 2 Januari 2011

Dr Mashitah menulis

Warga buta dan nikmat baca Quran Braille
Datuk Dr Mashitah Ibrahim
Timbalan Menteri
di Jabatan Perdana Menteri


Asas Islam ialah ilmu. Ilmu mendasari peradaban Islam selama ribuan tahun. Perkataan pertama dalam al-Quran ialah Iqra yang bermaksud Bacalah. Tetapi Rasulullah SAW adalah seorang ummi, jadi bagaimana beliau boleh membaca dan mempelajari al-Quran.

Malaikat Jibrail a.s membaca al-Quran didengari dan dihayati Rasulullah. Kemudian Rasulullah mengulangi sehingga betul bacaannya (Surah al-Qiyamah16-19). Pun begitu, setiap Ramadan selepas menerima wahyu daripada Allah SWT, Rasulullah menguji bacaannya dengan Jibrail. Pada tahun akhir sebelum kewafatannya, baginda sempat menguji bacaannya dua kali.

Kaedah bacaan secara hafalan ini kemudian diajar kepada sahabat, tabi’in dan sebagainya. Kaedah yang sama juga diamalkan oleh mereka yang cacat penglihatan (talaqqi bi al-mushafahah) dan ternyata teknik tersebut berkesan. Orang buta mempelajari al-Quran dengan cara mendengar dan menghafal.

Walaupun dunia pemandangan mereka gelap, tetapi Allah SWT memberi kecerahan hati kepada mereka. Bahkan, ramai orang buta mempunyai keupayaan menghafal dan membaca al-Quran lebih baik daripada orang yang celik.

Antara sahabat Rasulullah yang buta ialah Abdullah ibn Umm al-Maktum r.a. Beliau seorang hafiz yang hebat. Selain Abdullah, Abu al-Qasim al-Shatibi yang cacat penglihatan juga digelar tokoh qari dan hafiz terkenal dalam sejarah Islam.

Lahir di Andalusia pada 590H (1193), al-Shatibi yang turut mengajar Quran di Mesir, memiliki tahap ingatan yang tinggi dan menguasai pelbagai teknik menghafal al-Quran. Sebagai penghafaz al-Quran yang ulung, beliau juga telah menghasilkan banyak karya Qiraat seperti Hirz al-Amani (Matn al-Shatibah), Nazimat al-Zuhri (Fawasil al-Quran), ‘Aqilah Atrab al-Qasa’id fi Asna al-Maqasid (Rasm al-Quran) dan sebagainya.

Al-Shatibi pernah berkata, bahawa tiada pengajaran kepada orang buta melainkan al-Quran. Sesungguhnya untuk menghayati, membaca dan mengkaji al-Quran memerlukan tahap hafalan, kesungguhan dan kesabaran yang tinggi serta mengambil masa yang lama.
Inovasi al-Quran braille.

Penciptaan sistem menggunakan kod titik-titik timbul yang boleh dibaca secara sentuhan atau braille telah mengubah keadaan ini, khususnya bagi orang buta. Sistem Braille boleh digunakan dalam pelbagai bahasa termasuk Arab.

Justeru, apabila al-Quran telah dicetak menggunakan sistem braille, maka telah membolehkan orang buta “membaca” sendiri kitab suci tersebut secara sentuhan sekaligus mempercepatkan proses hafalan.

Ramai mengetahui braille dicipta di Perancis oleh Louis Braille pada tahun 1821. Tetapi sistem yang sama sebenarnya dicipta 600 terdahulu oleh seorang intelek Muslim dari Syria, Zain Din al-Amidi, yang bertugas sebagai profesor di Universiti Moustansiryeh di negara yang kini dikenali sebagai Iraq.

Al-Quran braille pertama di dunia dihasilkan di Jordan sekitar tahun 1952, diikuti Mesir (awal 1960an), Tunisia dan Indonesia (1970an), Arab Saudi, Pakistan, Morocco, Qatar, Uzbekistan, Nigeria, UAE (1980an dan 1990an), dan daripada negara-negara ini dihantar pula ke Amerika Syarikat (misalnya Pusat Islam Amerika di Dearborn, Michigan dan Baitulmal Texas), Britain dan sebagainya.

Pada tahun 1982, kerajaan Arab Saudi menjadi negara Timur Tengah pertama dan yang ke-3 di dunia menggunakan komputer yang dicipta khas untuk menghasilkan al-Quran braille. Fatwa Abdul Aziz bin Baz pada tahun 1985 membenarkan percetakan kitab suci al-Quran menggunakan Braille dan pada tahun sama, naskhah pertama di Arab Saudi dicetak.

Setiap tahun, ribuan naskhah dihasilkan Arab Saudi dan diedarkan ke seluruh dunia. Sementara itu, sejak tahun 2004, manfaat al-Quran braille semakin meluas apabila pihak Masjidil Haram di Mekah dan Masjidil Nabawi di Madinah menyediakan naskah tersebut untuk kemudahan para jemaah dan pengunjungnya.

Percetakan al-Quran Braille di Indonesia pula dilakukan oleh Raudhatul Makfufin, sebuah yayasan yang juga pengendali sekolah untuk orang buta. Ia mampu menghasilkan 90 naskhah sebulan, yakni bilangan yang sangat kecil memandangkan terdapat 2.5 juta orang buta di negara Islam terbesar di dunia itu. Lagipun, orang buta di republik itu rata-ratanya miskin dan tidak mampu memiliki al-Quran braille yang dijual pada harga kira-kira RM450 senaskhah.

Di Malaysia, dianggarkan terdapat kira-kira 65,000 orang buta walaupun hanya sepertiga sahaja yang berdaftar dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM). Walaupun harga al-Quran braille di Malaysia lebih murah daripada di Indonesia, namun ia masih sukar diperolehi.

Ini kerana satu-satunya pencetak al-Quran braille tempatan ialah Persatuan Orang-Orang Cacat Penglihatan Islam Malaysia (Pertis), sebuah NGO kecil yang menghadapi kekangan dana dan kakitangan.

Ditubuhkan 30 tahun lalu, Pertis menjalankan kajian selama 15 tahun sebelum memperoleh pengiktirafan dan kelulusan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) untuk mencetak al-Quran braille. Peranan yang dimainkan NGO ini perlu dihargai.
Mengambil iktibar dan sebagai kelangsungan usaha yang dibuat sejak naskhah pertama dibawa masuk dari Jordan pada tahun 1952, Pertis kini menghasilkan dua naskhah al-Quran braille setiap hari.

Pada peringkat awal, cetakan hanya boleh dibuat pada sebelah kertas sahaja. Oleh kerana ia membabitkan tebukan titik-titik timbul, maka kertas yang digunakan perlu lebih tebal. Bagi senaskhah kitab al-Quran braille, 1,666 helai kertas diperlukan. Dilengkapi dengan 30 jilid mewakili setiap juzuk, ia mengambil masa seminggu untuk disiapkan!

Hari ini, dengan sedikit kecanggihan teknologi, kertas boleh dicetak pada kedua-dua belah, justeru kesemua 30 juzuk boleh dihasilkan dalam 6 jilid sahaja. Sejak 2006, kira-kira 1,000 naskhah telah dicetak dan diagihkan, bukan sahaja di seluruh negara, tetapi juga ke Singapore, Indonesia dan Thailand.

Modal masih jadi faktor utama kepada Pertis. Memandangkan adanya permintaan yang agak besar kepada al-Quran Braille, pihak Jabatan Perdana Menteri (JPM) menzahirkan sokongan kepada Pertis melalui Majlis Kasih Sejuta Harapan, yang dirasmikan isteri Perdana Menteri Datin Seri Rosmah Mansor di Institut Kefahaman Islam Malaysia (Ikim) pada 17 Disember.

Pembiayaan diberikan kepada Pertis untuk mencetak lebih banyak al-Quran braille untuk diagihkan kepada lebih ramai orang buta di negara ini. Sejak tahun 2006, ia juga telah diedar ke sekolah-sekolah khas di seluruh negara.

Melalui program JPM ini nanti, kita yakin lebih ramai Muslimin daripada kalangan warga cacat penglihatan yang akan dapat merasa nikmat dapat “membaca” sendiri kitab suci al-Quran, waima melalui sentuhan.

Pertis kini memenuhi permintaan kira-kira 250 naskhah setahun, namun dengan pembiayaan yang bertambah, maka lebih banyak al-Quran Braille yang dapat dicetak dan diagihkan setiap tahun. Ini tentunya bermakna proses pengajaran dan pembelajaran al-Quran Braille akan bertambah giat.

Alhamdulillah, melalui program Kasih Sejuta Harapan, kita lebih dekat ke arah mencapai matlamat 1Orang Buta, 1Quran Braille.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

menarik.. tetapi dato menteri, ingin saya katakan di sini 'hijrah' bukan sekadar perpindahan berbentuk fizikal semata-mata. konsep 'hijrah' dalam islam lebih menjerumus kepada meninggalkan apa yang dilarang oleh agama. ini dikuatkan lagi oleh hadis riwayat abu dawud, 'orang yang berhijrah adalah orang yang meninggalkan sesuatu yang dilarang oleh Allah.'tak salah seorang ibu merayu anak gadisnya agar tidak dihantar bertugas di sarawak. apatahlagi jika ibu tersebut uzur dan anak gadisnya pula satu-satunya anak perempuan dalam keluarga. jika mempunyai pilihan sudah tentu priority seorang anak menjaga ibunya di rumah. menjaga kedua orang tua pun sesuatu yang diberatkan dalam islam, bukankah begitu ustazah? ustazah juga ada mengatakan ramai orang yang ditawarkan pangkat enggan berhirah dari zon selesa mereka dan ingin berada di takuk lama. saya juga berada dalam situasi yang sama di mana saya memilih untuk berada di suatu takuk yang sederhana walaupun sekarang diberikan perjawatan yang lebih tinggi. ini kerana dengan pengalaman yang kurang saya tidak yakin saya dapat melaksanakan tugas dengan baik. jadi apa salahnya jika tempat saya diisi oleh mereka yang lebih berpengalaman? bukan kerana saya takut untuk ber'hijrah' tetapi saya takut jika ditanya di akhirat kelak. pada zaman rasulullah dulu sahabat-sahabat juga cukup takut jika diberi kedudukan dan pangkat. mereka takut untuk menjadi pemimpin kerana takut amanah yang diberi tidak dapat dilaksanakan dengan sempurna tetapi pada hari ini, situasinya cukup berbeza.orang ramai berebut-rebut untuk mencalonkan diri menjadi pemimpin, menjadi ahli politik walaupun tidak mempunyai ilmu dan tidak pandai memimpin. Kerana gilakan gaji dan elaun yang ditawarkan, mereka jadi lupa dan lalai dan sanggup lakukan apa sahaja. itulah realiti kehidupan hari ini. saja berkongsi pendapat. kesimpulannya, saya harap dato menteri dapat melihat dan membicarakan konsep 'hijrah' dengan lebih luas terutama sekali dari segi berhirah meninggalkan sesuatu yang dilarang Allah. terima kasih..

Tanpa Nama berkata...

ustazah, kalau orang buta kita boleh kasi braille, kalau orang buta mati hati,pandai baca je tetapi tak tau nk praktis, mengejek-ejek hukum Allah pulak tu, kononnya hudud itu tak relevan kita nak kasi apa ya????? kasi selipar ker?