Selasa, 15 Januari 2013

Bukti cinta seorang suami

PENYAKIT boleh menyerang sesiapa sahaja meski dengan amaran atau tanpa sebarang tanda. Seperti kanser yang menyerang isteri tercinta, tidak pernah kami menduga, tidak pernah kami meminta, penyakit datang sekelip mata.

Namun saya galas semuanya, menjaga isteri sedaya upaya, agar dia kembali seperti sediakala. Kami mendirikan rumah tangga pada 1999 dan dikurniakan seorang anak lelaki. Isteri saya guru sekolah dan saya pula pegawai di sebuah syarikat petroleum.

Episod kanser isteri saya bermula pada 2008. Ketika itu, dia mengalami kencing berdarah.Saya membawanya menjalani pemeriksaan dan doktor mendapati buah pinggang sebelah kiri isteri saya agak besar (hampir 13 sentimeter) berbanding sebelah kanan. Isteri saya disahkan menghidap kanser buah pinggang.

Pada 2010, isteri menjalani pembedahan membuang buah pinggang sebelah kirinya. Pasca pembedahan, isteri nampak sembuh namun beberapa bulan selepas itu, dia mula hilang selera makan dan demam. Tubuhnya jadi teramat letih dan seluruh badannya kekuningan.

Saya sedaya-upaya membawa isteri berubat, berulang-alik ke hospital mendapatkan rawatan.
Semakin lama, keadaan isteri bertambah tenat. Saya ambil keputusan berhenti kerja demi memberi 100 peratus perhatian kepadanya.

Pemeriksaan doktor mendapati pankreas isteri saya telah rosak. Diabetesnya menunjukkan kandungan tahap gula 17 hingga 19 dan tidak pernah turun akibat kerosakan pankreas. Saya bawa isteri bertemu pelbagai pakar untuk membantunya kembali pulih.

Pada 2011, doktor menjalankan rawatan ke atas isteri saya berikutan buah pinggang dan pankreas gagal berfungsi. Ketika itu, isteri saya koma selama seminggu.

Doktor panggil saya dan memberitahu bahawa tahap penyakit isteri saya sudah kronik. Doktor mengesan kanser sudah merebak ke seluruh anggota tubuhnya.

Saya tidak mampu berkata apa-apa melainkan reda dan berdoa kepada Allah SWT agar diberi kekuatan untuk menghadapi dugaan getir ini.

Di samping menjaga isteri yang sakit, saya perlu melakukan tugas harian, memasak, menghantar anak ke sekolah dan segalanya. Saya tidak pernah berehat kerana perjuangan menyembuhkan isteri tercinta, tidak perlukan rehat. Melihatnya kembali senyum, sudah cukup menghilangkan segala lelah saya.

Pada masa isteri melalui saat-saat kritikal, doktor mengesan satu lagi penyakit iaitu ketumbuhan dalam bahagian kiri otaknya.

Ketika itu, hanya Allah yang tahu perasaan saya. Namun, saya tabahkan hati dan kuatkan semangat. Bagi saya, tiada yang mustahil dengan izin-Nya.

Setelah itu, isteri menjalani rawatan radioterapi di sebuah hospital kerajaan di Kuala Lumpur. Setiap hari, Isnin hingga Jumaat, lima kali seminggu. Ketika itulah isteri mula mengalami kesan-kesan sampingan.

Dia tidak boleh mengunyah makanan, percakapannya makin perlahan dan berat badannya susut mendadak.
Doktor memberitahu keadaan isteri teramat tenat. Sel kanser telah merebak ke seluruh tubuh dan berada pada tahap empat. Isteri saya koma bermula Februari sehingga Jun 2011.

Lebih perit, doktor yang merawatnya memberitahu bahawa ilmu perubatan beliau hanya setakat itu sahaja. Tiada lagi kaedah rawatan lain yang boleh digunakan kerana kanser yang dihidapi isteri saya ketika itu telah merebak ke seluruh anggota badan.

Rawatan kemoterapi tidak boleh diberi memandangkan keadaan tubuhnya yang sangat lemah. Kanser tersebut merosakkan organ utama tubuhnya. Bermula saat itu, saya bawa isteri pulang dan menjaganya sendiri di rumah. Bermacam-macam ikhtiar saya lakukan.

Ketika itu juga ujian berat datang menimpa keluarga kami. Kami hadapi kesulitan wang. Saya terpaksa berniaga kecil-kecilan untuk menampung kos perubatan isteri.

Pada masa sama, kami terima surat tuntutan hutang kad kredit isteri bernilai hampir RM20,000. Baki hutang meningkat, dicampur faedah tahun ke tahun. Allah sahaja tahu penderitaan kami ketika itu.

Pada April 2011, saya kunjungi Pusat Rawatan Islam Al-Hidayah. Mulanya, saya hanya bawa gambar isteri berserta sebotol air kerana isteri saya sedang koma. Kemudian saya dukung dia ke klinik untuk mendapatkan rawatan susulan.

Setiap kali rawatan, saya terima beberapa ayat al-Quran untuk dibaca kepada isteri serta doa mohon keberkatan dan rahmat Allah menyembuhkan penyakit isteri yang saya cintai.

Saya juga amalkan solat malam, solat hajat dan segala zikir yang disarankan. Ketika itu, hati saya terasa amat dekat dengan Allah. Saya serahkan urusan ini kepada-Nya. Saya berdoa dengan penuh pengharapan agar Allah sembuhkan penyakit isteri saya.

Ketika itu jugalah saya amalkan solat sunat taubat, menangisi kiranya ada dosa silam kami terdahulu yang tidak disedari.

Setelah mengamalkan bacaan ayat-ayat al-Quran ini, saya dapat lihat perubahan isteri. Dia mula sedar dan mampu duduk. Ingatannya makin pulih, memori lama dia boleh ingat. Tangan dan kakinya boleh bergerak. Isteri makin pulih dan boleh bertindak balas bila saya bertanya.

Tidak lama kemudian dia boleh bercakap. Derianya makin bertambah. Makan tidak lagi pakai tiub. Hanya mata masih kabur. Perubahan itu beransur-ansur baik hari demi hari.

Saya tidak tinggalkan amalan membaca al-Quran ini kerana saya yakin, inilah ubat yang saya cari selama ini.
Ketika itu juga, pihak bank menghantar surat melupuskan hutang kad kredit isteri. Saya menangis dan bersyukur. Betapa Allah mendengar doa para hamba-Nya.

Memasuki 2013, meskipun isteri sudah beransur baik, mampu mengunyah makanan sendiri, duduk di atas kerusi roda, bercakap semula biarpun tersekat-sekat, saya masih tetap meneruskan amalan bacaan al-Quran ini.

Itulah hikmah dugaan ini. Kini, saya berasa lebih dekat dengan Allah dan kasih kepada isteri semakin hari semakin bertambah.

Pada 21 Disember lalu, saya bawa isteri menjalani ujian darah kanser antigen dan hasilnya: Alpha-Fetoprotein pada tahap 1.8 (normal bawah 15), ujian CA 19.9 pada tahap 22.9 (normal bawah 37), ujian CA 15.3 pada tahap 14 (normal bawah 28) dan CA 125 pada tahap 21.8 (normal bawah 35).

Nasihat saya buat para suami yang senasib dengan saya, jagalah isteri kita sebaik mungkin. Ini adalah amanah Allah kepada kita.

Tiada ulasan: