Isnin, 28 Januari 2013

Dua Komet Paling Terang Akan Melintasi Bumi

Menurut perkiraan dan analisis pakar, sekurang-kurangnya ada dua komet yang akan melintasi bumi sepanjang tahun ini.

Dalam analisisnya, para astronomi menyatakan dua komet itu ada kemungkinan dapat dilihat dengan mata kasar kerana cahayanya yang sangat terang.

Seperti dinyatakan Latino Post (13/01), salah satu komet yang dinamakan Pan-STARRS (C/2011 L4) kemungkinan akan menampakkan dirinya pada Januari dan Februari, tetapi komet ini kembali muncul dan keluarkan cahaya paling terang sekitar Mac.

Ini kerana pada Mac, jalur lintas Pan-STARRS sangat dekat dengan bumi. Komet yang pertama kali ditemui pada 06 Jun 2011 dipercayai berasal dari Oort Cloud atau awan komet yang berbentuk spherik dengan jarak sekitar satu tahun cahaya dari matahari.

Apabila komet Pan-STARRS akan menghiasi langit pada Mac ini, satu komet lagi yang dinamakan ISON (C/2012 S1) akan muncul pada akhir tahun 2013 ini.

Komet yang ditemui pada 21 September 2012 oleh Vitali Nevski (Belarusia) dan Artyom Novichonok (Rusia) ini diperkirakan akan nampak pada belahan bumi Utara. Komet ISON juga dipercayai berasal dari Oort Cloud.

Walaupun keduanya memiliki jarak lintas yang dekat dengan bumi, namun para astronomi mengatakan tidak ada yang perlu dikhuatirkan kerana dua komet itu tidak akan membawa kesan negatif apalagi sampai melanggar bumi.

Tiada ulasan: