Selasa, 13 Ogos 2013

Cara Sultan Hassanal Bolkiah 'AJAR' CINA DI BRUNEI


Negara jiran kita Brunei tidak menerima sebahagian penduduknya yang berketurunan Cina sebagai warga. Orang Cina ini hanya diberikan taraf pemastautin tetap (PR) sahaja.
Sungguhpun golongan orang Cina ini sudah generasi kedua atau ketiga lahir di Brunei, mereka masih lagi pemegang PR. Maknanya tidak memegang paspot Brunei.
Brunei agak luar biasa. Ia mempunyai sistem pemerintahan beraja, di mana Sultan Brunei adalah Muslim dan Brunei ialah sebuah negara Islam yang agama rasminya Islam. Tetapi taburan penduduk Muslimnya sekadar 51.9 peratus sahaja. (Pew Research Center 2008).
Hampir separuh iaitu kira-kira 48 peratus daripada penduduk di Brunei bukan Muslim kerana mereka kaum minoriti yang berstatus ‘stateless people’.
Kebanyakan penduduk bukan warga di Brunei adalah etnik Cina yang tidak mempunyai hak-hak penuh dan faedah yang dinikmati seorang warga biasa. (Freedom House 2012) 

Penduduk bukan warga (stateless people) tidak dibenarkan untuk memiliki tanah di Brunei. Mereka tidak mendapat rawatan kesihatan yang dibiayai penuh oleh kesultanan kaya-raya itu. Mereka tidak layak mendapat pendidikan percuma tahap pengajian tinggi. (Jabatan Negeri Amerika Syarikat Mei 2012)

Brunei adalah sebuah negara kecil yang jumlah penduduknya pun kecil iaitu kira-kira 390,000 orang: Melayu (67%), Cina (15%), pribumi (6%) dan Lain-lain (12%).
Jumlah stateless people seramai 21,000 orang (5.4%) dan seperti yang disebut tadi, kebanyakan mereka Cina. Kewarganegaraan tidak diberikan secara automatik.
Sesiapa yang ingin memohon untuk menjadi warga Brunei dikehendaki lulus ujian yang mana calon tersebut wajib menunjukkan bahawa dia memahami BUDAYA dan BAHASA MELAYU.
Kewarganegaraan Brunei ditentukan melalui prinsip jus sanguinis iaitu mengikut kerakyatan ibu bapa. Istilah tersebut adalah bahasa Latin yang bermaksud “right of blood” atau hak keturunan.
Talian ‘darah’ amat mustahak bagi banyak negara bangsa.
Di
Brunei, seorang yang menjadi warga mengikut operasi undang-undang sekiranya dia Melayu - merangkumi Belait, Bisaya, Dusun, Kedayan, Murut dan Melayu Tutong.

Ambil contoh United Kingdom yang terdiri daripada Ireland Utara, Scotland, England dan Wales. Orang British menggelar diri mereka orang Irish, orang Scot, orang English dan orang Welsh, lebih kurang seperti orang Malaysia menggelar diri kita Melayu, Cina, India dan sebagainya. Kita di Malaysia berlainan agama dan berbeza warna kulit.
Orang asal Irish, Scot, English dan Welsh sama agama (Kristian) dan sama warna kulit (putih). Namun mereka masih lagi nekad untuk membeza-bezakan diri mereka.
Seorang Irish, misalnya kata, enggan dikenali sebagai orang English. Dua tahun kelak, Scotland akan mengadakan referendum untuk menentukan sama ada orang Scot mahu keluar daripada UK dan seterusnya negeri tersebut menjadi sebuah republik berdikari.
Perkembangan ini membayangkan betapa kuatnya jati diri orang Scot, yang lebih Scot daripada British. Untuk sekian lama, gerila IRA telah berperang saudara berhasrat akan pemisahan Ireland Utara daripada Great Britain – pulau besar terdiri England, Scotland dan Wales – supaya boleh bergabung semula dengan Ireland kerana jati diri mereka ialah sebagai orang Irish.
Di serata dunia, pengenalan diri mengikut etnik adalah begitu mendalam. Contohnya orang Kurd mahu menubuhkan sebuah negara Kurdistan khusus untuk etnik mereka. 
Jadi kepada Cina Malaysia ataupun DAP khususnya, jangan 'macekeyo' kononnya memfitnah MALAYSIA ini tidak adil dalam urusan kaum.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Kenapa kerajaan lantik Azeez Mamak Rahim sebagai Pengerusi Tabung Haji ?

Rukun Islam kelima kepada semua umat Islam di seluruh negara. Menunaikan Haj di tanah suci. Sekarang dengan perlantikan Azeez, siapa ada duit boleh menunaikan Haj, siapa yang tidak dapat bayar duit poket tidak akan dapat pergi.

TABUNG HAJI AKAN JADI EKSKLUSIF SEPERTI KEDAI ROLEX ATAU FERRARI. Rakyat biasa akan mula tolak Tabung Haji dan terpaksa menggunakan kemudahan yang lain untuk menunaikan Haji di tanah suci.

Kuota untuk Tabung Haji akan di pegang oleh Azeez Rahim supaya anak beranak, seluruh UMNO yang dia berhutang kepada boleh di lepaskan dengan memberi PERCUMA kepada mereka menunaikan Haj di tanah suci. Kesucian Agama kita sudah tercemar dengan perlantikan perompak ini sebagai pengerusinya. Bukan Presiden UMNO ini tidak tahu. Mesti dia sudah dapat laporan demi laporan penipuan ahli perniagaan Azeez ini kepada hampir semua pemimpin dalam UMNO dan di luar. Berapa ramai yang sudah terpedaya dengan dia ? Berapa ramai sudah di tipu dia ?

Adakah pemimpin UMNO yang lain hanya akan duduk dan jadi YES MAN seperti dalam pentadbiran Mahathir dan Pak Lah ? Adakah kesucian Haji sudah tidak bermakna lagi kepada teras kepimpinan UMNO sampai melantik seorang penipu perompak sebagai Pengerusi Tabung Haji di terima sebulat suara oleh mereka ?

Jangan sampai UMNO jadi pembangkang selepas Pilihanraya UMUM ke 14.

manzaidi berkata...

jangan suka buat konklusi yang bukan2... dia pun manusia juga...apa salahnya beri peluang kpd dia utk terajui tabung haji... dia tak akan buat sebagaimana yg sdr/sdri maksudkan itu...