Rabu, 30 Januari 2013

Zaid Mahu Bersara?

Bekas Presiden Kita, Datuk Zaid Ibrahim telah membuat keputusan untuk berhenti daripada bergiat aktif dalam politik dan kembali ke dunia perniagaan.

Sebelum dilantik sebagai anggota pentadbiran di bawah kepimpinan Abdullah Ahmad Badawi, Zaid adalah pemilik firma guaman terbesar Malaysia iaitu Zaid Ibrahim & Co (Zico).

Beliau kemudiannya meninggalkan firma guamannya sendiri untuk bergiat aktif dalam politik.

Bagaimanapun jangka hayat politiknya tidak panjang kerana selepas seketika beliau meletakkan jawatan dalam kabinet kerana tidak bersetuju dengan keputusan kerajaan menahan ahli parlimen DAP, Teresa Kok, Raja Petra Kamarudin dan pemberita Sin Chew, Tan Hoon Cheng di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

Beliau kemudiannya disingkir daripada Umno dan selepas itu menyertai Parti Keadilan Rakyat (PKR)dan bertanding mewakili parti itu dalam pilihan raya kecil Hulu Selangor pada tahun 2010 tetapi tewas.

Zaid kemudiannya mencetuskan kontroversi di dalam PKR apabila beliau membuat keputusan untuk bertanding merebut jawatan timbalan presiden menentang Azmin Ali.

Beliau bagaimanapun membuat keputusan untuk menarik diri daripada bertanding dengan alasan ia adalah satu pertandingan yang tidak adil dan penuh dengan manipulasi.

Tidak lama selepas itu beliau meletakkan semua jawatan dalam PKR dan mengambil alih kepimpinan Parti Kesejahteraan Rakyat atau Kita.

Kepimpinannya dalam Kita juga tidak lama kerana selepas berlakunya perselisihan faham antara beliau dengan beberapa orang pemimpin negeri, Zaid akhirnya mengumumkan yang beliau telah meletakkan jawatan sebagai presiden, tetapi kekal sebagai ahli biasa.

Hari ini, beliau telah membuat satu lagi keputusan terbaru iaitu untuk bersara sepenuhnya dari politik.

"Saya telah memgambil keputusan untuk bersara daripada politik kerana saya merasakan yang saya tidak dapat lagi menyumbang. Saya juga tidak berminat lagi untuk bertanding dalam pilihan raya umum," beliau dipetik sebagai berkata.

Bagaimanapun kata Zaid, ini tidak bermakna beliau tidak boleh menyumbang idea atau menulis demi untuk memperbaiki situasi negara ini.

Kata Zaid, beliau kini hanya akan melihat perkembangan politik 'dari luar'.

Zaid turut mengesahkan yang beliau telah membuat pelaburan di dalam perniagaan dengan membeli saham sebuah firma antarabangsa di Singapura iaitu Ipco International.

Akhbar The Strait Times melaporkan yang Zaid telah bersetuju untuk membeli sejumlah 350 juta saham bernilai S$6.9 juta (RM17.15 juta) yang juga bersamaan dengan tujuh peratus pegangan di dalam firma berkenaan.

Isnin, 28 Januari 2013

Dua Komet Paling Terang Akan Melintasi Bumi

Menurut perkiraan dan analisis pakar, sekurang-kurangnya ada dua komet yang akan melintasi bumi sepanjang tahun ini.

Dalam analisisnya, para astronomi menyatakan dua komet itu ada kemungkinan dapat dilihat dengan mata kasar kerana cahayanya yang sangat terang.

Seperti dinyatakan Latino Post (13/01), salah satu komet yang dinamakan Pan-STARRS (C/2011 L4) kemungkinan akan menampakkan dirinya pada Januari dan Februari, tetapi komet ini kembali muncul dan keluarkan cahaya paling terang sekitar Mac.

Ini kerana pada Mac, jalur lintas Pan-STARRS sangat dekat dengan bumi. Komet yang pertama kali ditemui pada 06 Jun 2011 dipercayai berasal dari Oort Cloud atau awan komet yang berbentuk spherik dengan jarak sekitar satu tahun cahaya dari matahari.

Apabila komet Pan-STARRS akan menghiasi langit pada Mac ini, satu komet lagi yang dinamakan ISON (C/2012 S1) akan muncul pada akhir tahun 2013 ini.

Komet yang ditemui pada 21 September 2012 oleh Vitali Nevski (Belarusia) dan Artyom Novichonok (Rusia) ini diperkirakan akan nampak pada belahan bumi Utara. Komet ISON juga dipercayai berasal dari Oort Cloud.

Walaupun keduanya memiliki jarak lintas yang dekat dengan bumi, namun para astronomi mengatakan tidak ada yang perlu dikhuatirkan kerana dua komet itu tidak akan membawa kesan negatif apalagi sampai melanggar bumi.

Ahad, 27 Januari 2013

Pemimpin termiskin dunia di Uruguay, bukan Kelantan

Pemimpin termiskin dan hidup dengan penuh kesederhanaan berada di Uruguay, bukan di Kota Bharu, Kelantan. Beliau ialah Presiden Uruguay, Jose Mujica, bukan Menteri Besar Kelantan yang hipokrit, Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Taraf kehidupan antara Jose Mujica dengan Nik Abdul Aziz jauh berbeza. Jaraknya antara langit dengan bumi. Jose tidak malu mengaku dia seorang pemimpin yang miskin dan beroleh sumber pendapatan tambahan melalui usahanya mengerjakan kebunnya.

Tetapi Nik Abdul Aziz seorang pemimpin yang tidak tahu malu mengaku kepada rakyat yang dia tinggal di sebuah rumah 'buruk' di Pulau Melaka, sedangkan hakikatnya rumah sebenar beliau ialah sebuah banglo besar di belakang rumah 'buruk' itu.

MENJADI individu ternama apatah lagi menjawat jawatan sebagai pemimpin negara akan menyebabkan segala gelagat dan tindak-tanduk akan sentiasa diperhatikan.

Tujuannya, sama ada untuk dijadikan panduan oleh penyokong atau ancaman terhadap penentangnya.

Tetapi, Presiden Uruguay, Jose Mujica tampil dengan sisi eksentrik lari daripada kebiasaan presiden lain yang sudah biasa hidup mewah.

Mujica dilantik memegang jawatan itu pada 2009 bukan sahaja menjadi sumber inspirasi rakyatnya bahkan masyarakat dunia yang begitu mengaguminya.

Lelaki berumur 77 tahun ini rela memilih untuk hidup sederhana di sebuah rumah ladang milik isterinya, Lucia Topolansky di Montevideo, ibu negara Uruguay walaupun kerajaan menyediakan istana presiden yang selesa untuknya.

Malah, dia yang tidak mempunyai zuriat telah mendermakan 90 peratus gajinya untuk golongan miskin dan usahawan kecil.

Rumahnya dikelilingi tanaman jagung dan bunga yang diusahakan sendiri. Hanya terdapat dua orang polis yang menjaga keselamatannya selain seekor anjing peliharaan yang diberi nama Manuela.

Bekalan air diperoleh daripada telaga di belakang rumah manakala pakaian tersidai di ampaian menjadi pemandangan biasa di belakang rumahnya.

Gaji Mujica kira-kira RM40,000 namun hanya RM2,500 yang ditinggalkan untuknya.

Selain itu, aset yang diisytiharkan hanyalah sekitar RM675,000 termasuklah rumah dan tanah ladang, traktor dan sebuah kereta buruk, Volkswagen Beetle keluaran 1967.

Kehidupan presiden ke-40 Uruguay ini didasari sejarah perjalanan hidupnya semasa muda.

Beliau menganggotai kumpulan gerila Tupamaros yang dibayangi gerila Cuba pada 1960 selama 10 tahun.

Lelaki yang mengamalkan diet vegetarian ini pernah dipenjarakan selama 16 tahun sebelum dibebaskan pada 1986.

Katanya, hidup di penjara banyak mendewasakan dirinya kerana keadaan fizikal tempat tahanan itu yang buruk selain sering diasingkan dengan banduan lain.

Malah, beliau mendakwa pernah ditembak sebanyak enam kali tetapi mujur umurnya masih panjang.

"Saya digelar sebagai Presiden paling miskin di dunia tetapi saya langsung tidak berasa miskin.

"Orang miskin ialah mereka yang berusaha untuk memenuhi kehendak hidup serba mewah dan akhirnya sentiasa tamak untuk mendapatkan harta," ujar Mujica.

Tutur Mujica, beliau bebas memilih apa sahaja yang dihajatinya.

"Saya senang menjalani hidup sebegini sehingga akhir hayat," katanya sambil duduk di kerusi usang di rumahnya menggunakan kusyen yang diberikan oleh pembantunya, Manuela.

Menurut deklarasi hartanya, bekas pemimpin gerila itu tidak mempunyai akaun bank dan aset lain. Bagaimanapun dia mempunyai sebuah ladang bunga kecil yang diletakkan atas nama isterinya.

Presiden Uruguay ini berbeza berbanding dengan Naib Presidennya, Danilo Astori yang mengisytiharkan kekayaannya sebanyak AS$250,000 (RM761,124.81).

Ini termasuk sebuah rumah dan kereta yang bernilai 10 kali ganda daripada kereta Volkswagen Beetle milik Mujica.

Walaupun sikap kesederhanaannya terserlah, beliau juga tidak sunyi daripada kontroversi.

Beliau menyokong cadangan undang-undang yang membenarkan pengguguran bayi dalam kandungan sehingga berumur lapan bulan namun undang-undang itu belum dilaksanakan.

Anak kepada petani miskin ini juga menyokong perdebatan untuk melaksanakan penggunaan kanabis. Cadangan itu bertujuan mengurangkan kegiatan jenayah dan keuntungan daripada aktiviti pengedaran dadah, selain mendorong penagih dadah berat beralih kepada ganja.

"Penggunaan ganja bukan isu utama tetapi rangkaian urus niaga dadah berterusan ialah faktor penarik yang perlu diatasi," tegas beliau.

Sungguhpun, pendirian keras itu menyebabkan kepercayaan terhadap Majica menurun namun dia tidak khuatir kerana undang-undang negaranya tidak membenarkan pilihan raya baharu sehingga 2014.

Selain itu, umurnya hampir mencecah 80 tahun menyebabkan beliau tidak akan mempertahankan jawatan presiden berkenaan.

Namun, beliau layak untuk menerima pencen kerajaan dan sama seperti bekas presiden sebelum ini, waktu persaraan boleh dihabiskan tanpa memikirkan soal kewangan.

Malah, presiden ini boleh terus melakukan aktiviti kesukaannya iaitu menanam pokok bunga hiasan dan berkebun.

Peringatan Kepada Anwar, Azmin: Kafir Sekutu Allah

IPOH: Mufti Perak Tan Sri Harussani Zakaria pada Sabtu mengingatkan umat Islam di negara ini bahawa mereka akan menjadi kafir sekiranya membenarkan pihak lain menggunakan kalimah Allah.

Beliau menjelaskan jika umat Islam membenarkan kalimah Allah digunakan oleh agama lain, bermakna mereka bersetuju dengan tindakan pihak berkenaan mempersekutukan Allah.

"Maka persetujuan itu juga menjadikan kita (umat Islam) kafir. Justeru kita mesti bersatu mempertahankan aqidah kita.

"Kita tak boleh terima dan tidak boleh berkompromi dengan orang yang mempersekutukan Allah," katanya kepada pemberita selepas majlis perasmian pejabat Damara Care and Herbs Sdn Bhd di sini Sabtu.

Harussani berkata hanya umat Islam jahil sahaja yang sanggup berkompromi dalam isu berkenaan.

Justeru beliau meminta pihak berkenaan menghentikan cadangan penggunaan kalimah Allah dalam Bible versi Melayu kerana ini akan mencabar kesabaran umat Islam di negara ini.

Jika cadangan ini diteruskan, beliau bimbang akan menjejaskan keharmonian beragama serta perpaduan kaum di negara ini.

OMBAK Kutuk Nasruddin Tang Tawi Cemuh PM Ke Gaza

Memang patut pemimpin muda dan tua Pas ni dilabelkan sebagai golongan laknatullah, orang-orang yang dilaknat oleh Allah, sebab mereka-mereka ini telah sewenang-wenangnya dan dengan sengajanya mempergunakan al-Quran dan agama untuk kepentingan diri dan parti.

Bagi mereka, apa saja orang Islam lain berbuat kebajikan, tidak disukainya. Mereka ini akan bersifat syaitan dan iblis untuk menghasut orang ramai supaya membenci dan tidak menerima kebaikan yang dilakukan oleh orang Islam lain.


KOTA BHARU: Orang Muda Berpadu Anti Korupsi (OMBAK), mengutuk keras kenyataan Ketua Dewan Pemuda Pas, Nasruddin Hassan Tantawi, yang melabelkan usaha Rombongan Perdana Menteri ke Gaza sebagai ‘hipokrik tahap durjana’.

Presiden OMBAK, Wan Khairul Ihsan Wan Muhammad berkata, kenyataan tersebut menunjukkan Nasruddin gagal memanfaatkan ilmu yang ada untuk dirinya sendiri.

“Ini merupakan satu kenyataan bodoh dari seorang muda. Kenyataan yang paling laknat ini tidak sepatutnya keluar dari seorang pemimpin muda yang menerajui sayap parti yang dikatakan memperjuangkan Islam dan dikatakan berilmu.

“Saya terkejut dan tertanya-tanya apakah yang ada di dalam pemikiran pencacai ini sehingga sanggup mencaci maki dengan cacian yang begitu dahsyat kepada seorang muslim yang mempunyai niat suci bagi membantu saudara seIslam di Gaza yang dilambung pergolakan menjangkau 65 tahun,” katanya.

Beliau berkata demikian menerusi satu kenyataan bagi mengulas kenyataan Nasruddin yang mencemuh lawatan bersejarah Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak ke Palestin.

Nasrudin dalam laman Facebooknya dipetik sebagai berkata, lawatan Perdana Menteri ke Palestin dan pertemuannya dengan Perdana Menteri Kerajaan Hamas di Gaza, Ismail Haniyeh sebagai hipokrit tahap durjana.

Najib mencatat sejarah sebagai Perdana Menteri Malaysia pertama mengadakan lawatan ke bumi Palestin sambil menawarkan bantuan menjadi orang tengah bagi menjayakan pelan damai antara Fatah dan Hamas.

Mengulas lanjut Wan Khairul Ihsan berkata, tindakan pemimpin muda Pas itu tersasar jauh dari tuntutan agama dalam konsep bantu membantu sesama umat Islam di dalam kesusahan.

Beliau melahirkan rasa hairan terhadap sesetengah pemimpin parti Pas yang seringkali melihat negatif bila hasrat atau rancangan murni membabitkan pimpinan Kerajaan Pusat.

“Mereka sepatutnya melihat perkara ini dari sudut positf kerana usaha Perdana Menteri itu sebenarnya mewakili seluruh rakyat Malaysia. Perkara sebegini tak perlu dipolitikkan.

“Sikap Nasruddin itu sebenarnya sudah cukup bagi melambangkan bahawa beliau seorang pemimpin muda yang paling bodoh, sombong dan angkuh,” katanya.

Dalam pada itu, beliau mendesak agar Nasruddin menarik balik kenyatan dangkalnya itu kerana ia telah menimbulkan kemarahan orang ramai.

Jumaat, 25 Januari 2013

Urutan Perbicaraan Kes Sosilawati (Pathmanabhan)

Pathmanabhan Beritahu Akan Dibunuh Tiga Lelaki, Jika Biarkan Mereka Hidup


SHAH ALAM: Tertuduh keempat dalam kes bunuh Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga individu lain hari ini berkata dia telah diberitahu oleh N.Pathmanabhan bahawa tiga lelaki, termasuk pemandu jutawan kosmetik itu dan seorang peguam yang dikatakan dibunuh dan dibakar di sebuah ladang diBanting, akan membunuh bekas majikannya jika mereka dibiarkan hidup.

R.Kathavarayan, 32, berkata demikian ketika ditanya Timbalan Pendakwa Raya Ishak Mohd Yusoff sama ada dia mengetahui punca kejadian itu berlaku.

"Awak tahu mengapa mereka dibunuh dan dibakar," soal Ishak.

"Saya tidak tahu alasan sebenarnya tetapi saya telah diberitahu oleh Pathmanabhan," jawab Kathavarayan.

"Apa Pathmanabhan beritahu kamu?" soal Ishak.

"Dia beritahu saya: "Jika saya (Pathmanabhan) biarkan mereka, mereka akanbunuh saya". Kemudian dia beritahu saya (Kathavarayan) tidak akan faham," jawabtertuduh keempat.

Kathavarayan diperintah membela diri di Mahkamah Tinggi di sini bersama Pathmanabhan, 44, T.Thilaiyalagan, 22, dan R.Matan, 23, atas pertuduhan membunuhSosilawati, 47, pegawai bank Noorhisham Mohamad, 38, peguam Ahmad Kamil AbdulKarim, 32, dan pemandu Sosilawati, Kamaruddin Shamsuddin, 44.

Mereka didakwa melakukan perbuatan itu di Ladang Gadong di Lot 2001, JalanTanjong Layang, Tanjung Sepat, Banting antara 8.30 malam dan 9.45 malam pada 30Ogos 2010.

Keempat-empat tertuduh didakwa mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman mati mandatori, jika sabit kesalahan.

Dalam keterangannya sebelum ini, Kathavarayan berkata dia ternampak tigalelaki, iaitu pemandu Sosilawati, seorang peguam dan seorang lagi yang tidakdicam wajahnya, terbaring di kawasan bersebelahan dengan longgokan kayu api diladang itu pada 31 Ogos 2010.

Ketika ditanya mengenai hubungannya dengan Pathmanabhan, Kathavarayan berkata dia menghormati dan takut dengan bekas majikannya itu kerana tahu apa akan dilakukan oleh Pathamanabhan sekiranya tertuduh pertama itu marah.

"Beritahu mahkamah apa perkara yang boleh menyebabkan Pathmanabhan marah,"soal Ishak.

"Biasanya dia akan marah sebab makanan, kalau tidak dengar cakap dia dan tipu dia. Saya pernah lihat dia marah polis trafik," jawab tertuduh keempat.

Kepada soalan lain, Kathavarayan berkata dia ada memberikan sepasang sarungtangan kain selepas diminta oleh Pathmanabhan.

Tertuduh keempat berkata bekas majikannya itu telah menggunakan sarung tangan berkenaan ketika memandu sebuah kereta jenis BMW bernombor pendaftaranAAJ 5 keluar dari ladang pada malam 30 Ogos 2010.

Keterangan saksi di mahkamah sebelum ini mengesahkan bahawa kereta itu adalah milik Ahmad Kamil.

"Saya katakan tujuan Pathmanabhan pakai sarung tangan untuk mengelakkansebarang cop jari," kata Ishak dan Kathavarayan menjawab "ya".

Tertuduh keempat seterusnya memberitahu Pathmanabhan turut mengarahkan seorang lagi pekerja ladang, U.Suresh untuk memandu keluar sebuah lagi kereta jenis BMW bernombor pendaftaran WTL 11 dari ladang pada hari yang sama.

"Suresh ada beritahu saya Pathmanabhan suruh dia pergi parking kereta diluar dan tunggu Pathmanabhan di situ," kata Kathavarayan.

Menurut keterangan saksi di mahkamah sebelum ini, kereta itu dinaiki olehSosilawati dan Kamaruddin pada hari mereka dilaporkan hilang pada 30 Ogos 2010.

"Semasa kereta WTL 11 keluar dari ladang dan kereta AAJ 5 dipandu Pathmanabhan keluar, di mana Sosilawati, pemandunya, peguam dan banker itu?" soal Ishak.

"Ada di bahagian belakang ladang," jawab tertuduh keempat.

Perbicaraan di hadapan Hakim Datuk Akhtar Tahir.


Pathamanabhan Akan Gantung Diri Kalau Timbul Masalah, Kata Kathavarayan 


SHAH ALAM: Tertuduh keempat dalam kes bunuh Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga individu pada Selasa mendakwa tertuduh pertama, N.Pathmanabhan memberitahunya supaya tidak bercerita kepada sesiapa mengenai kejadian bunuh yang dikatakan berlaku pada 30 Ogos 2010 itu kerana jika timbul masalah bekas peguam itu akan menggantung dirinya.

R.Kathavarayan, 33, berkata, Pathmanabhan juga meminta supaya dia (Kathavarayan), tertuduh kedua, T.Thilaiyalagan, tertuduh ketiga R.Matan dan seorang lagi pekerja ladang, U.Suresh berlakon baik seolah-olah kejadian itu tidak berlaku.

Suresh, 29, dan seorang lagi pekerja ladang, K.Sarawanan, 22, kini menjalanihukuman penjara 20 tahun di Penjara Sungai Udang, Melaka, kerana kesalahan melupuskan bukti berkaitan kes pembunuhan itu.

Menceritakan mengenai perbincangan pada 3 Sept 2010 di dalam kereta jenis BMW milik Pathmanabhan, Kathavarayan berkata, bekas peguam itu bertanyakan sama ada dia (Kathavarayan) ada bercerita kepada sesiapa mengenai kejadian bunuh yang dikatakan berlaku pada 30 Ogos 2010 itu.

"Dia (Pathmanabhan) beritahu tolong jangan beritahu apa-apa pada sesiapapun, jika berlaku apa-apa atau ada apa-apa masalah dia (Pathmanabhan) akan gantung diri," katanya.

Seterusnya, Kathavarayan berkata, pada 4 September 2010, Pathmanabhan memberitahubahawa dia (Kathavarayan), Thilaiyalagan, Matan dan Suresh akan ditangkap polis dan perkara itu menyebabkan mereka berasa takut.

"Pada mulanya Pathmanabhan suruh kami beritahu bahawa tidak berlakunya kejadian(pembunuhan) ini...tiada kejadian berlaku di ladang. Andai kata salah seorang antara kami mengaku dengan polis dia (Pathmanabhan) pohon jangan tunjukkantempat-tempat ini dengan tepat seperti tempat dipukul. Kemudian kami tanya kenapa perlu berbuat demikian dan Pathmanabhan beritahu jika ditunjukkan tempat yang tepat akan memudahkan polis untuk mendapatkan DNA.

"Pathmanabhan berkata jika tidak beritahu dengan tepat pada polis kebiasaannya statement (kenyataan) yang diambil buat kali pertama hakim tidak akan terima sebagai keterangan dalam mahkamah dan kita boleh beritahu statement diambil dengan cara memukul. Oleh demikian statement pun akan ada masalah dan kita boleh keluar dengan mudah," katanya ketika disoal balas Timbalan Pendakwa Raya, Ishak Mohd Yusoff di Mahkamah Tinggi di sini.

Tertuduh keempat berkata, mereka kemudian bertanyakan kepada Pathmanabhan sama ada mereka boleh keluar dari ladang sebelum ditangkap polis dan tertuduh pertama menjawab polis sudah tentu mengetahui siapa yang tinggal di ladang dan jika mereka melarikan diri, polis boleh membuktikan kes itu.

"Pathmanabhan berkata jika kita tinggal di ladang paling kurangpun polis hanya boleh buat tahanan reman sahaja dan jika boleh tahan sebulan serta tidak bercakap apa-apa pada polis, selepas tempoh reman tamat kami semua boleh keluar," katanya.

"Adakah awak yakin dengan kata-kata Pathmanabhan," soal Ishak.

"Ya, saya yakin," kata Kathavarayan.

"Sebab dia seorang peguam yang bergelar Datuk?," soal Ishak.

"Ya, sebab dia seorang peguam, bukan sebab dia 'Datuk' tetapi sebab dia mempunyai ramai kenalan dan rakan-rakan yang merupakan anggota polis," jawab tertuduh keempat.

Terdahulu, pada prosiding sebelah pagi, peguam Hasshahari Johari Mawi yang mewakili Kathavarayan memaklumkan kepada mahkamah bahawa anak guamnya menerima ugutan daripada seorang tahanan di Penjara Sungai Buloh petang Isnin.

Hasshahari memaklumkan perkara itu kepada Hakim Datuk Akhtar Tahir sebelum peguam Amer Hamzah Arshad yang mewakili Matan menyambung soal balasnya ke atas tertuduh keempat itu.

"Saya dimaklumkan oleh anak guam saya bahawa dia menerima ugutan semalam (Isnin) dan telah memaklumkan kepada pegawai penjara. Ada seorang tahanan menghampiri diadan maklumkan tentang keterangan dia di mahkamah sebelum ini.

"Pagi ini di lokap mahkamah pun ada...berlaku kekecohan tentang keterangan(tertuduh) tetapi saya tidak dapat maklumat lanjut lagi (mengenai kejadian di lokap mahkamah). Pohon mahkamah benarkan anak guam saya membuat laporan polis," katanya.

Akhtar berkata, perkara itu perlu dibawa untuk perhatian pihak penjara dan beliau mahu pihak berkenaan menyiasat dakwaan tertuduh serta mengambil tindakan yang perlu.

Beliau juga membenarkan tertuduh keempat membuat laporan polis ketika prosiding mahkamah ditangguhkan.

"Tolong ingatkan tertuduh keempat dia perlu memberi keterangan di mahkamah tanpa rasa takut...dia tidak akan diapa-apakan. Dia juga tidak boleh mencari masalah dengan orang lain," katanya.

Kathavarayan Nafi Mohon Program Perlindungan Saksi Kerana Wang

SHAH ALAM: Tertuduh keempat dalam perbicaraan kes bunuh jutawan kosmetik Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga individu lain di Mahkamah Tinggi di sini Isnin, menafikan dia memohon diletakkan di bawah program perlindungan saksi kerana ingin mendapatkan bantuan kewangan.

R. Kathavarayan, 32, ketika disoal balas peguam Amer Hamzah Arshad yang mewakili tertuduh ketiga R.Matan, juga menafikan cadangan peguam itu bahawa dia berbuat demikian selepas tidak berjaya mendapatkan wang daripada tertuduh pertama N.Pathmanabhan.

Sebaliknya tertuduh keempat itu berkata dia memohon untuk berada di bawah program itu kerana bimbangkan keselamatan isteri dan anak-anaknya.

Amer Hamzah: Saya katakan kamu membuat dakwaan itu (takutkan keselamatan keluarga) kerana kamu nak letakkan diri kamu dan keluarga bawah program perlindungan saksi.
Kathavarayan: Ya.

Amer Hamzah: Kamu tahu atau tidak unit perlindungan saksi terletak di bawah Jabatan Perdana Menteri (JPM).

Kathavarayan: Tidak tahu.

Amer Hamzah: Saya katakan, sebab itulah sejak 14 Jan lepas, ada pegawai dari JPM yang memerhatikan kes ini kerana kamu sudah memohon untuk program perlindungan saksi.

Kathavarayan: Tidak.

Amer Hamzah: Kamu tahu atau tidak, di bawah Akta Perlindungan Saksi 2009, keluarga kamu boleh diberikan bantuan kewangan?

Kathavarayan: Tidak tahu.

Amer Hamzah: Saya katakan pada kamu, selepas kamu tidak berjaya dapatkan wang daripada Pathmanabhan kamu memutuskan untuk memohon program perlindungan saksi untuk dapatkan bantuan kewangan dan lain-lain.

Kathavarayan: Tidak.

Kepada soalan lain Amer Hamzah, Kathavarayan menafikan bahawa dia pernahmemberitahu seorang tahanan di Penjara Sungai Buloh bahawa dia akan mengenakanPathmanabhan, Thilaiyalagan dan Matan.

Tertuduh juga menafikan bahawa dia ada berbincang dengan tahanan itu mengenai kes yang sedang dihadapinya.

Terdahulu, ketika disoal balas peguam Gurbachan Singh yang mewakili Thilaiyalagan, Kathavarayan tidak bersetuju dengan cadangan peguam itu bahawa dia ada memberitahu Thilaiyalagan mengenai permintaan Pathmanabhan supaya keluarganya (Kathavarayan) berpindah keluar dari banglo milik tertuduh pertama itu.

Tertuduh keempat itu juga tidak bersetuju dengan cadangan Gurbachan Singh bahawa dia telah meminta pertolongan Thilaiyalagan untuk memberitahu Pathmanabhan supaya tidak meminta keluarganya berpindah keluar dari banglo itu.

Gurbachan Singh: Bila kamu buat permintaan, Thilaiyalagan cakap dia tidak mahu campur dalam hal ini dan bila dia tidak mahu campur kamu sangat marah padanya.

Kathavarayan: Tidak setuju.

Gurbachan Singh: Saya cadangkan kepada kamu, kamu telah beri keterangan yang tidak memihak kepada Thilaiyalagan dan tertuduh lain untuk selamatkan diri kamu sendiri.

Kathavarayan: Tidak setuju.

Gurbachan Singh: Saya cadangkan kepada kamu, kamu beri keterangan yang tidakmemihak kepada Thilaiyalagan kerana kamu berdendam dengan dia kerana tidak menolong kamu untuk bercakap dengan Pathmanabhan.

Kathavarayan: Tidak.

Gurbachan Singh: Saya cadangkan kepada kamu, pada 14 November 2012 ketikaPathmanabhan minta keluarga kamu berpindah dari rumah dia dan ketika kamu mintaRM100,000 daripada Pathmanabhan, Thilaiyalagan ada mendengar perbualan itu.

Kathavarayan: Tidak setuju.

Kathavarayan Nafi Rancang Pembebasan Dengan Menjadi Pemberi Maklumat Polis

SHAH ALAM: Tertuduh keempat dalam perbicaraan kes bunuh Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga individu lain di Mahkamah Tinggi di sini hari ini menafikan bahawa dia membuat perancangan dengan pihak polis mengenai pembebasannya sebagai 'ganjaran' menjadi pemberi maklumat kepada mereka.

R.Kathavarayan, 32, membuat penafian itu ketika disoal balas peguam Manjeet Singh Dhillon yang mewakili tertuduh pertama, N.Pathmanabhan.

Manjeet Singh mengingatkan Kathavarayan yang dia memberitahu Manjeet Singh semalam yang dia akan mengadakan kenduri dalam tempoh dua bulan dan akan dibebaskan.Kathavarayan bagaimanapun menafikan bahawa dia ada berkata demikian kepada Manjeet Singh.

"Semalam saya berada di dalam lif bersama kamu dan dua anggota polis pengiring, kamu tanya saya kenapa saya tidak belikan makanan tengah hari untuk kamu dan saya beritahu kamu saya tak akan belanja kamu makan tengah hari," kata Manjeet Singh dan tertuduh menjawab ya.

"Kamu kata, kamu akan adakan kenduri dalam dua bulan lagi dan kamu jemput saya...jawab dengan jujur yang kamu ada berkata begitu," soal Manjeet Singh dan Kathavarayan menjawab "ya".

"Saya tanya kamu di mana kenduri itu sama ada kamu akan bebas, adakah saya bertanya kamu demikian?" soal Manjeet Singh dan tertuduh menjawab "ya".

"Kamu kata dalam masa dua bulan kamu akan akan bebas," kata Manjeet Singh dan Kathavarayan menjawab "tidak".

"Adakah kamu memberitahu mahkamah bahawa saya berbohong? Kamu kata kamu akan balik dan adakan kenduri dalam masa dua bulan," kata Manjeet Singh.

"Saya tidak kata begitu," jawab tertuduh.

"Saya cadangkan kepada kamu bahawa itulah yang kamu katakan. Ini sebahagian daripada perancangan bagi kamu menjadi pemberi maklumat polis," kata Manjeet Singh dan Kathavarayan menjawab "tidak".

"Kamu kata (semalam), kamu pemberi maklumat polis...tolong polis tangkap orang lain," kata Manjeet Singh.

"Saya hanya beritahu saya ada bantu polis, saya bukan pemberi maklumat, jawab Kathavarayan.
Ketika ditanya Manjeet Singh sama ada dia ada menerima ganjaran kerana membantu pihak polis, tertuduh menjawab "tidak".

Kepada soalan oleh Manjeet Singh, Kathavarayan berkata tidak berlaku sebarang kejadian pembunuhan pada 30 Ogos 2010.

"Jadi, pertuduhan (bunuh) ke atas kamu dan tiga tertuduh lain yang dikatakan berlaku pada 30 Ogos 2010 antara 8.30 malam dan 9.45 malam tidak benar, betulkan," soal Manjeet dan tertuduh menjawab "ya".

Tertuduh 'Serang' Pathmanabhan Kerana Dendam Kesumat - Peguam

SHAH ALAM: Tertuduh keempat dalam kes bunuh Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga individu lain di Mahkamah Tinggi di sini pada Khamis dikatakan mengubah keterangannya di mahkamah dan 'menyerang' N.Pathmanabhan kerana menyimpan dendam kesumat terhadap bekas peguam itu.

Peguam Manjeet Singh Dhillon ketika menyoal balas R.Kathavarayan mencadangkan bahawa tertuduh menyalahkan Pathmanabhan kerana anak guamnya itu telah meminta isteri dan anak-anak Kathavarayan berpindah keluar dari banglo miliknya (Pathmanabhan) yang terletak di Sepang.

Saksi keempat pembelaan itu bagaimanapun berkata dia telah meminta isterinya untuk berpindah keluar dari rumah itu kira-kira enam bulan lepas.

Ketika Manjeet Singh mencadangkan kepada Kathavarayan bahawa pada pertengahan November tahun lepas Pathmanabhan ada memberitahu bahawa dia mahukan banglo itu semula kerana keluarganya terpaksa berpindah keluar dari rumah, tertuduh keempat menjawab, Pathmanabhan tidak berkata begitu.

Kathavarayan juga tidak bersetuju dengan cadangan Manjeet Singh bahawa dia menggunakan tertuduh kedua, T.Thilaiyalagan untuk cuba memujuk Pathmanabhan supaya tidak menyuruh keluarganya berpindah keluar dari banglo itu.

"Saya katakan isteri kamu masih duduk di rumah banglo itu hari ini dengan anak-anak kamu," soal Manjeet Singh dan tertuduh menjawab: "Saya tidak tahu kerana saya tidak hubungi dia (isteri)."

"Saya mencadangkan kepada kamu bahawa kamu telah meminta wang daripada Pathmanabhan untuk membeli sebuah rumah supaya keluarga kamu boleh berpindah ke situ," kata Manjeet Singh dan tertuduh menjawab "tidak".

"Pathmanabhan menolak permintaan kamu. Kamu kemudian mengugutnya yang kamu akan mengenakannya di mahkamah," cadang Manjeet Singh dan Kathavarayan menjawab "tidak".

"Saya katakan kamu ubah cerita kamu (di mahkamah) kerana dendam disebabkan peristiwa di penjara di antara kamu dan Pathmanabhan dan kerana Thilaiyalagan tidak mahu bantu kamu," kata Manjeet Singh dan tertuduh menjawab tidak.

"Saya katakan kepada kamu yang kamu seorang pemutar belit, kamu seorang yang boleh mengubah keadaan untuk faedah diri sendiri," kata Manjeet Singh dan Kathavarayan menjawab "tidak".

Kathavarayan seterusnya disoal Manjeet Singh mengenai laporan polis yang dibuat pada 3 Disember tahun lepas dan dia berkata laporan polis itu dibuat kerana dia bimbangkan keselamatan isteri dan anak-anaknya.

"Siapa yang kamu takutkan? Siapa yang kamu fikir akan mencederakan keluarga kamu," soal Manjeet Singh dan tertuduh menjawab "Pathmanabhan".

"Kamu bimbangkan keselamatan mereka dan hari ini mereka tinggal di rumah Pathmanabhan. Laporan kamu mengarut, satu laporan yang sengaja direka," kata Manjeet Singh dan Kathavarayan menjawab "tidak".

Pada satu ketika Kathavarayan kelihatan lemah dan tidak selesa ketika diasak dengan pelbagai soalan oleh Manjeet Singh, dan apabila ditanya sama ada dia ingin berehat, tertuduh menjawab dia ingin meneruskan keterangan.

Keadaan itu menyebabkan Manjeet Singh menempelak tertuduh dengan berkata: "Saya cadangkan kepada kamu bahawa kamu seorang tukang karut. Kamu hendak raih simpati daripada mahkamah, kamu buat-buat sakit untuk dapatkan simpati."

"Saya sedang mendapatkan rawatan," jawab Kathavarayan.

Manjeet Singh kemudian mencadangkan kepada tertuduh bahawa kakaknya ada datang ke ladang pada 30 Ogos 2010.

Dalam keterangan sebelum ini, kakak Kathavarayan dan keluarganya dinyatakan datang ke ladang pada 30 Ogos 2010.

"Tidak, bohong. Ini diajar oleh peguam yang mewakili saya sebelum ini," kata tertuduh.

"Siapa peguam kamu," soal Manjeet Singh dan Kathavarayan menjawab "Ravi Nekoo.

Selasa, 15 Januari 2013

Bukti cinta seorang suami

PENYAKIT boleh menyerang sesiapa sahaja meski dengan amaran atau tanpa sebarang tanda. Seperti kanser yang menyerang isteri tercinta, tidak pernah kami menduga, tidak pernah kami meminta, penyakit datang sekelip mata.

Namun saya galas semuanya, menjaga isteri sedaya upaya, agar dia kembali seperti sediakala. Kami mendirikan rumah tangga pada 1999 dan dikurniakan seorang anak lelaki. Isteri saya guru sekolah dan saya pula pegawai di sebuah syarikat petroleum.

Episod kanser isteri saya bermula pada 2008. Ketika itu, dia mengalami kencing berdarah.Saya membawanya menjalani pemeriksaan dan doktor mendapati buah pinggang sebelah kiri isteri saya agak besar (hampir 13 sentimeter) berbanding sebelah kanan. Isteri saya disahkan menghidap kanser buah pinggang.

Pada 2010, isteri menjalani pembedahan membuang buah pinggang sebelah kirinya. Pasca pembedahan, isteri nampak sembuh namun beberapa bulan selepas itu, dia mula hilang selera makan dan demam. Tubuhnya jadi teramat letih dan seluruh badannya kekuningan.

Saya sedaya-upaya membawa isteri berubat, berulang-alik ke hospital mendapatkan rawatan.
Semakin lama, keadaan isteri bertambah tenat. Saya ambil keputusan berhenti kerja demi memberi 100 peratus perhatian kepadanya.

Pemeriksaan doktor mendapati pankreas isteri saya telah rosak. Diabetesnya menunjukkan kandungan tahap gula 17 hingga 19 dan tidak pernah turun akibat kerosakan pankreas. Saya bawa isteri bertemu pelbagai pakar untuk membantunya kembali pulih.

Pada 2011, doktor menjalankan rawatan ke atas isteri saya berikutan buah pinggang dan pankreas gagal berfungsi. Ketika itu, isteri saya koma selama seminggu.

Doktor panggil saya dan memberitahu bahawa tahap penyakit isteri saya sudah kronik. Doktor mengesan kanser sudah merebak ke seluruh anggota tubuhnya.

Saya tidak mampu berkata apa-apa melainkan reda dan berdoa kepada Allah SWT agar diberi kekuatan untuk menghadapi dugaan getir ini.

Di samping menjaga isteri yang sakit, saya perlu melakukan tugas harian, memasak, menghantar anak ke sekolah dan segalanya. Saya tidak pernah berehat kerana perjuangan menyembuhkan isteri tercinta, tidak perlukan rehat. Melihatnya kembali senyum, sudah cukup menghilangkan segala lelah saya.

Pada masa isteri melalui saat-saat kritikal, doktor mengesan satu lagi penyakit iaitu ketumbuhan dalam bahagian kiri otaknya.

Ketika itu, hanya Allah yang tahu perasaan saya. Namun, saya tabahkan hati dan kuatkan semangat. Bagi saya, tiada yang mustahil dengan izin-Nya.

Setelah itu, isteri menjalani rawatan radioterapi di sebuah hospital kerajaan di Kuala Lumpur. Setiap hari, Isnin hingga Jumaat, lima kali seminggu. Ketika itulah isteri mula mengalami kesan-kesan sampingan.

Dia tidak boleh mengunyah makanan, percakapannya makin perlahan dan berat badannya susut mendadak.
Doktor memberitahu keadaan isteri teramat tenat. Sel kanser telah merebak ke seluruh tubuh dan berada pada tahap empat. Isteri saya koma bermula Februari sehingga Jun 2011.

Lebih perit, doktor yang merawatnya memberitahu bahawa ilmu perubatan beliau hanya setakat itu sahaja. Tiada lagi kaedah rawatan lain yang boleh digunakan kerana kanser yang dihidapi isteri saya ketika itu telah merebak ke seluruh anggota badan.

Rawatan kemoterapi tidak boleh diberi memandangkan keadaan tubuhnya yang sangat lemah. Kanser tersebut merosakkan organ utama tubuhnya. Bermula saat itu, saya bawa isteri pulang dan menjaganya sendiri di rumah. Bermacam-macam ikhtiar saya lakukan.

Ketika itu juga ujian berat datang menimpa keluarga kami. Kami hadapi kesulitan wang. Saya terpaksa berniaga kecil-kecilan untuk menampung kos perubatan isteri.

Pada masa sama, kami terima surat tuntutan hutang kad kredit isteri bernilai hampir RM20,000. Baki hutang meningkat, dicampur faedah tahun ke tahun. Allah sahaja tahu penderitaan kami ketika itu.

Pada April 2011, saya kunjungi Pusat Rawatan Islam Al-Hidayah. Mulanya, saya hanya bawa gambar isteri berserta sebotol air kerana isteri saya sedang koma. Kemudian saya dukung dia ke klinik untuk mendapatkan rawatan susulan.

Setiap kali rawatan, saya terima beberapa ayat al-Quran untuk dibaca kepada isteri serta doa mohon keberkatan dan rahmat Allah menyembuhkan penyakit isteri yang saya cintai.

Saya juga amalkan solat malam, solat hajat dan segala zikir yang disarankan. Ketika itu, hati saya terasa amat dekat dengan Allah. Saya serahkan urusan ini kepada-Nya. Saya berdoa dengan penuh pengharapan agar Allah sembuhkan penyakit isteri saya.

Ketika itu jugalah saya amalkan solat sunat taubat, menangisi kiranya ada dosa silam kami terdahulu yang tidak disedari.

Setelah mengamalkan bacaan ayat-ayat al-Quran ini, saya dapat lihat perubahan isteri. Dia mula sedar dan mampu duduk. Ingatannya makin pulih, memori lama dia boleh ingat. Tangan dan kakinya boleh bergerak. Isteri makin pulih dan boleh bertindak balas bila saya bertanya.

Tidak lama kemudian dia boleh bercakap. Derianya makin bertambah. Makan tidak lagi pakai tiub. Hanya mata masih kabur. Perubahan itu beransur-ansur baik hari demi hari.

Saya tidak tinggalkan amalan membaca al-Quran ini kerana saya yakin, inilah ubat yang saya cari selama ini.
Ketika itu juga, pihak bank menghantar surat melupuskan hutang kad kredit isteri. Saya menangis dan bersyukur. Betapa Allah mendengar doa para hamba-Nya.

Memasuki 2013, meskipun isteri sudah beransur baik, mampu mengunyah makanan sendiri, duduk di atas kerusi roda, bercakap semula biarpun tersekat-sekat, saya masih tetap meneruskan amalan bacaan al-Quran ini.

Itulah hikmah dugaan ini. Kini, saya berasa lebih dekat dengan Allah dan kasih kepada isteri semakin hari semakin bertambah.

Pada 21 Disember lalu, saya bawa isteri menjalani ujian darah kanser antigen dan hasilnya: Alpha-Fetoprotein pada tahap 1.8 (normal bawah 15), ujian CA 19.9 pada tahap 22.9 (normal bawah 37), ujian CA 15.3 pada tahap 14 (normal bawah 28) dan CA 125 pada tahap 21.8 (normal bawah 35).

Nasihat saya buat para suami yang senasib dengan saya, jagalah isteri kita sebaik mungkin. Ini adalah amanah Allah kepada kita.

Isnin, 14 Januari 2013

Kalimah 'Allah', sekejap boleh, sekejap tak boleh

HARI INI:

Kalimah Allah Tidak Boleh Diterjemah Ke Dalam Mana-Mana Bahasa - Majlis Syura PAS 

KUALA LUMPUR: Majlis Syura Ulama PAS memutuskan kalimah Allah tidak boleh diterjemahkan ke dalam mana-mana bahasa di dunia kerana ia tidak menepati kehendak sebenar kalimah ini.

"Tindakan menterjemahkan kalimah 'God' atau 'Lord' dari mana-mana kitab agama bukan Islam kepada perkataan Allah tidak dibenarkan kerana ia salah dari segi makna dan tidak menepati kehedak sebenar," kata Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan Timbalannya, Datuk Dr Haron Din dalam satu kenyataan bersama yang dikeluarkan pada malam Ahad.

Beliau menegaskan penggunaan kalimah Allah dalam penerbitan bagi penganut bukan Islam boleh membawa kepada kekeliruan yang nyata justeru tindakan tersebut perlulah ditegah.

"Kalimah Allah adalah kalimah khusus yang Allah menamakan diri-Nya.

"Kalimah itu tidak boleh diterjemahkan ke dalam mana-mana bahasa di dunia kerana tidak menepati kehendak sebenar kalimah tersebut.

"Demikian juga tidak boleh kalimah asing hendak diterjemahkan kepada kalimah Allah," menurut kenyataan itu lagi.

Bagaimanapun, Nik Aziz dan Haron Din sepakat menegaskan kalimah Allah adalah alami kerana Allah Tuhan sekalian alam dan sesiapa pun boleh menyebut kalimah Allah seperti mana orang Arab jahiliah yang bukan Islam menyebutnya.

"Allah adalah kalimah suci yang merujuk kepada Tuhan Yang diimani oleh umat Islam, iaitu Allah Yang Esa, tunggal tidak beranak dan tidak diperanakkan," katanya.

Mesyuarat Majlis Syura PAS yang bersidang pada malam Ahad, diadakan khas bagi membincangkan mengenai isu kalimah Allah dan Amanat Hadi pada malam Ahad bermula pada pukul 9 malam dan berakhir kira-kira dua jam kemudian.

Pemimpin PAS dan ahli Majlis Syura yang hadir bagaimanapun enggan memberikan sebarang kenyataan sebaliknya hanya kenyataan media sahaja diedarkan kepada kira-kira 20 wartawan yang menunggu.

Selasa lalu, Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang memutuskan kalimah Allah boleh digunakan oleh orang bukan Islam namun ia tidak boleh disalah guna untuk kerana ia boleh menimbulkan kekeliruan di kalangan umat Islam.

Isu penggunaan kalimah Allah kembali menjadi polemik apabila Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng menerusi mesej sempena sambutan Hari Krismas mendesak Kerajaan Pusat membenarkan perkataan Allah digunakan dalam kitab Bible bahasa Melayu.

Kenyataan Guan Eng ini mendapat kritikan keras oleh pelbagai pihak terutamanya dari kepimpinan Umno dan ulama bebas.

Malah sekutu mereka dalam pakatan pembangkang iaitu PAS kali ini turut tidak bersetuju dengan desakan berkenaan.

Bukan itu sahaja, pemimpin tertinggi PAS sendiri termasuk Ketua Dewan Ulama, Datuk Harun Taib, Haron Din, Setiausaha Agung Datuk Mustafa Ali dan Ketua Penerangan, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man telah menyatakan pendirian tegas mereka, tidak membenarkan kalimah Allah digunakan oleh penganut bukan Islam.

Dalam perkembangan lain, Majlis Syura PAS turut mendesak kerajaan supaya membenarkan Abdul Hadi menjelaskan mengenai isu 'Amanat Hadi' dan ia perlu disiarkan secara langsung selama satu jam di TV1 dan TV3.


SEBELUM INI:

Bukan Islam Boleh Guna Kalimah Allah - Hadi 


KUALA LUMPUR: Majlis Pimpinan Tertinggi Pakatan Rakyat memutuskan kalimah Allah boleh digunakan oleh orang bukan Islam namun ia tidak boleh diterjemah ke dalam mana-mana bahasa.

Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, penggunaan kalimah Allah tidak wajar disalah gunakan oleh pihak tertentu kerana ia boleh menimbulkan kekeliruan.

"Penganut Islam pelbagai bangsa boleh tetap menyebut perkataan Allah apabila menterjemah al-Quran dalam bahasa masing-masing dan ketika beribadat.

"Selain itu Islam tidak menghalang penganut agama lain menggunakan kalimah Allah dalam amalan mereka walaupun tidak mencapai maksud asal bahasa al-Quran," katanya pada sidang media selepas mesyuarat Majlis Pimpinan Tertinggi Pakatan Rakyat di ibu pejabat Parti Keadilan Rakyat (PKR) pada Selasa.

Sementara itu, Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata PKR dan DAP menyambut baik pendirian PAS dalam isu penggunaan kalimah Allah.

“Kenyataan PAS kita sambut baik dan ia selari dengan pendirian Islam. Oleh demikian, kita tidak halang namun dalam mesyuarat kita suarakan keprihatinan kita supaya tidak ada pihak mempermainkan isu ini.

“Pihak-pihak gereja juga perlu menghormati prinsip ini sebagaimana orang Islam meletakkan dan memuliakan nama Allah,” katanya.

Diminta mengulas titah Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah yang menghalang orang bukan Islam menggunakan kalimah Allah, Hadi bagaimanapun enggan mengulas lanjut.

“Cukuplah dengan kenyataan saya sebelum ini…PAS konsisten dengan pendirian dalam isu ini seperti yang dikeluarkan pada 4 Januari 2010,” katanya.

Isu penggunaan kalimah Allah kembali menjadi polemik apabila Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng menerusi mesej sempena sambutan Hari Krismas mendesak Kerajaan Pusat membenarkan perkataan Allah digunakan dalam kitab Bible bahasa Melayu.

Kenyataan Guan Eng ini mendapat kritikan keras oleh pelbagai pihak terutamanya dari kepimpinan Umno dan ulama bebas.

Malah sekutu mereka dalam pakatan pembangkang iaitu PAS kali ini turut tidak bersetuju dengan desakan berkenaan.

Ketua Penerangan PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man dilaporkan berkata, pendirian parti itu jelas bahawa Bible Bahasa Melayu harus menggantikan istilah 'God' dengan 'Tuhan' dan bukannya 'Allah' untuk mencerminkan maksud sebenar daripada teks asal kitab berkenaan.

KL112: Model Remaja Dikecam Ekoran Tweet Sensasi

PETALING JAYA: Seorang 'bintang Twitter' dilahirkan selepas penganjuran Himpunan Kebangkitan Rakyat (KL112) anjuran pembangkang berlangsung pada Sabtu lalu.

Model sambilan, Shasha Mendoza secara tiba-tiba menjadi sensasi di alam siber selepas menghantar tweet menyokong kerajaan.

Dia menerima kritikan daripada penyokong pembangkang. Tweet-nya berbunyi: "Kepada penyokong #KL112, jika anda tidak suka Malaysia, anda boleh keluar daripada Malaysia. Sekurang-kurangnya hargailah apa yang dilakukan oleh kerajaan.

"Anwar berjanji untuk memberikan pendidikan percuma untuk rakyat. Itu semua adalah pembohongan. Mana Anwar nak dapatkan berjuta-juta ringgit untuk bayar hutang rakyat? Fikir."

Pandangannya itu kemudianya menerima kritikan apabila dia 'diserang' penyokong pembangkang di laman sosial berkenaan.

Seorang pengguna Twitter menghantar tweet kepada Shasha: "Saya pasti anda bodoh kerana anda hanya menonton berita TV3."

Bagaimanapun pelajar universiti berusia 19 tahun berkata, kritikan ganas yang diterimanya itu tidak akan menjejaskan atau mengubah pendiriannya kepada Barisan Nasional (BN).

"Saya tidak takut diserang oleh penyokong pro-pembangkang. Saya akan berdiri teguh dan masih akan menyokong kerajaan.

"Kerajaan kita sudah menyediakan pelbagai bantuan yang diperlukan rakyat termasuk pendidikan yang baik, akses yang mudah kepada kemudahan kesihatan dan elaun khas bagi golongan yang memerlukan.

"Namun ada sesetengah orang tidak menyedari perkara ini," katanya kepada The Star pada Ahad.

Menurut Shasha dia tidak ditekan untuk memadam mana tweetnya dan menambah: "Kita hidup dalam sebuah negara yang aman dan harmoni dengan ekonomi yang stabil kerana dasar-dasar kerajaan.

"Sudah tentu beberapa dasar yang dibuat tidak berlaku dengan sempurna tetapi saya percaya kita hidup dalam sebuah negara yang begitu diberkati."

Ditanya jika dia merancang untuk menyertai politik, dia menyatakan minat tetapi hanya akan melakukannya selepas mencecah usia 21 tahun dan menamatkan pengajiannya.

Ahad, 13 Januari 2013

Janji PR: Bagai Lembu Pakai Cermin Mata Hijau

KUALA LUMPUR: Setelah dipalitkan dengan pelbagai dakwaan salah laku moral dan kronisme, Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim terpaksa menagih simpati rakyat agar memberi peluang kepada pembangkang membentuk kerajaan selepas Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

Beliau yang kerap kali berkata 'suara rakyat, suara keramat' seolah-olah menghantar mesej kepada rakyat agar berbuat sesuatu bagi memastikan gagasan itu berjaya mencapai cita-citanya untuk berkuasa di Putrajaya. 

"Beri peluang supaya suara rakyat menjadi suara pentadbiran di negara ini. Suara rakyat, suara keramat," kata Anwar.

Beliau kemudiannya mengulangi janji Pakatan Rakyat jika berjaya membentuk kerajaan kelak.

"Hari pertama kita memerintah, harga minyak akan diturunkan. InsyaAllah, PTPTN kita akan hapuskan, tol dan AES kita akan tumbangkan.

"Jadi berilah peluang pada Pakatan Rakyat sebab kita peka, bukannya pekak macam Barisan Nasional," ujar Anwar kepada lebih kurang 45,000 peserta himpunan yang hadir.

Sementara itu, Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng dilihat cuba mempengaruhi rakyat melalui cadangan penubuhan 'Malaysia Baru' pakatan pembangkang dengan alasan untuk perkara tersebut diimpikan rakyat.

"Ini bukan lagi satu impian, anda semua yang ada di sini Malaysia Baru di tangan kita," katanya.
Beliau turut memperlekehkan komitmen kerajaan membantu rakyat melalui program-program yang disalurkan.

Beliau mendakwa kerajaan tidak ikhlas membantu rakyat apabila berkeras untuk melaksanakan kamera Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) walaupun mendapat tentangan banyak pihak.

Katanya bantuan kewangan RM500 yang diberikan melalui Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) akan diperoleh semula oleh kerajaan dengan mengenakan saman terhadap rakyat.

"Tapi jangan suka terlalu awal, tangan kanan bagi duit, tangan kiri ambil balik. Kita nak haramkan dan hapuskan AES 1Malaysia," kata beliau ketika berucap.


Sementara itu, Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang dalam ucapannya dilihat tersasar daripada matlamat asal himpunan pembangkang.

Hadi tidak ubah hanya mengulangi 'mentera' lamanya dengan menghentam kerajaan Umno-Barisan Nasional (BN) berbanding menekankan mengenai sepuluh tuntutan himpunan ini.

"Walaupun menerima konsep Islam agama rasmi persekutuan, hak bumiputera Melayu, hak bahasa ibunda, raja mengikut perlembagaan, Umno gagal memperkasakan Islam. Gagal memperkasakan Melayu Bumiputera. 

"Malah pemimpin Umno tidak tunjuk wajah Islam sebenar, hanya wajah rasuah, wajah penyelewengan, penipu," kata beliau dalam ucapan.

Mengulas lanjut Ahli Parlimen Marang itu berkata pakatan pembangkang akan menangani Umno dengan menawarkan pelbagai keperluan rakyat dengan bersih dan adil.

"(Kita) akan hapuskan tol di Malaysia kalau kita ke Putrajaya, bebaskan cukai.

Pengerusi sekretariat himpunan Mohamad Sabu sebelum itu menafikan dakwaan bahawa peserta-peserta yang hadir ke perhimpunan tersebut dibayar sejumlah wang.

"Yang tak suka (himpunan), kata kita bayar RM150...kamu semua yang datang hari ini yang bayar, yang keluarkan duit untuk Pakatan," ujar beliau lagi.

10 Tuntutan Himpunan Pembangkang:

1.      Piihan raya yang bebas, adil dan telus merangkumi media yang bebas
2.      Prestasi, wibawa dan reputasi Felda diselamatkan
3.      Sabah-Sarawak diiktiraf adil setara dengan semenanjung Malaysia
4.      20% royalti minyak dikembalikan kepada negeri pengeluar minyak
5.      Kerajaan iktiraf dan tingkat profesionalisme, jamin kebajikan, lindungi masa depan kakiktangan awam termasuk guru-guru dan anggota keselamatan
6.      Kehidupan dengan persekitaran alam yang bersih dan menyihatkan
7.      Bahasa Kebangsaan dimartabat, bahasa ibunda dijulang, bahasa Inggeris ditingkatkan dan pendidikan percuma untuk semua anak Malaysia
8.      Semua tahanan politik yang ditahan dibebaskan segera
9.      Agar kampung-kampung tradisi dan tempat-tempat warisan dipelihara, dilindungi dan dipertahankan
10.    Kehidupan yang lebih baik untuk kaum wanita seperti mana termaktub di dalam agenda wanita Malaysia

Jumaat, 11 Januari 2013

Kalimah Allah: Keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan



Isu Tuntutan Penganut Kristian Terhadap Penggunaan Kalimah Allah

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-82 yang bersidang pada 5 hingga 7 Mei 2008 telah membincangkan Isu Tuntutan Penganut Kristian Terhadap Penggunaan Kalimah Allah.

Muzakarah telah memutuskan bahawa lafaz Allah merupakan kalimah suci yang khusus bagi agama dan umat Islam dan ia tidak boleh digunakan atau disamakan dengan agama-agama bukan Islam lain. 

Oleh itu wajib bagi umat Islam menjaganya dengan cara yang terbaik dan sekiranya terdapat unsur-unsur penghinaan atau penyalahgunaan terhadap kalimah tersebut, maka ia perlu disekat mengikut peruntukan undang-undang yang telah termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.
Keterangan/Hujah: 
  1. Perkataan Allah yang digunakan oleh umat Islam adalah merujuk kepada Allah Yang Maha Esa dan lafaz Allah yang telah digunakan oleh orang-orang kristian adalah merujuk kepada ‘Tuhan Bapa’ iaitu salah satu oknum daripada akidah trinity. Ia berbeza sama sekali dengan apa yang dimaksudkan oleh Reverand Datuk Murphy Pakiam, Archbishop of Kuala Lumpur bahawa perkataan Allah telah lama digunakan oleh orang-orang kristian sejak sebelum kedatangan Rasulullah s.a.w. Selain daripada itu, lafaz Allah juga, tidak pernah disebut di dalam teks bahasa Greek yang merupakan bahasa asal usul penulisan Bible. Ini adalah kerana perkataan Tuhan di dalam bahasa Greek adalah ‘Theos’ bukannya Allah.
     
  2. Perkataan Allah juga tidak pernah terdapat di dalam bahasa asal Perjanjian Lama yang dikenali sebagai Taurat dan Perjanjian Baru yang dikenali sebagai Bible. Ini adalah kerana Perjanjian Lama ditulis dalam bahasa Hebrew, manakala Perjanjian Baru ditulis dalam bahasa Greek. Perkataan Hebrew yang membawa maksud Tuhan ialah El, Eloh,Elohim dan juga Yhwh.
     
  3. Kalimah Allah Lafz al-Jalalah adalah khusus dan mutlak untuk agama Islam dan mafhumnya berbeza dengan mafhum Allah yang digunakan oleh agama lain seperti Kristian.
     
  4. Perintah mahkamah yang dipohon oleh Catholic Herald Weekly untuk mengisytiharkan bahawa larangan penggunaan kalimah Allah yang telah dikeluarkan oleh Kementerian Dalam Negeri adalah bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan dan bukan eksklusif kepada agama Islam boleh memberi kesan yang besar kepada kedudukan agama Islam sekiranya orang Islam sendiri tidak peka dan perhatian yang sewajarnya tidak diberikan oleh pihak berkuasa agama di negara ini.
     
  5. Walaupun dari segi sejarah kalimah Allah telah digunakan sejak sebelum kedatangan Islam lagi, namun penggunaanya adalah berbeza dan perlu dilihat dari segi substancenya. Kalimah Allah yang digunakan oleh Kristian adalah bersifat Taslis dan syirik, sedangkan bagi Islam ia bersifat tauhid.
     
  6. Kalimah Allah merupakan lafaz suci yang perlu dijaga dan berkait dengan akidah. Umat Islam perlu peka dan bertanggungjawab dalam isu ini. Sikap membenarkan sesiapa sahaja menggunakan kalimah tersebut semata-mata untuk menunjukkan bahawa Islam meraikan agama lain hanya akan mendatangkan mudarat yang lebih besar kepada agama dan umat Islam.
     
  7. Umat Islam perlu tegas dalam menjaga kesucian dan identiti agama kerana bersikap terlalu terbuka sehingga membenarkan perkara-perkara yang menjadi hak Islam disalahgunakan oleh agama lain adalah amat merbahaya kerana matlamat utama kristian menggunakan kalimah Allah adalah untuk mengelirukan umat Islam dan menyatakan bahawa semua agama adalah sama.
     
  8. Kalimah Allah sebenarnya tidak ada di dalam Bible, yang digunakan ialah perkataan God. Tetapi di dalam Bible yang diterjemahkan ke bahasa Melayu, perkataan God diterjemahkan sebagai Allah.
     
  9. Isu penggunaan kalimah Allah oleh agama bukan Islam ini melibatkan isu berkaitan Siasah Syar’iyyah dan Kerajaan wajib menjaga kesucian agama dan umat Islam. Fatwa perlu dikeluarkan oleh Jawatankuasa ini bagi menjaga kesucian agama dan akidah umat Islam.
     
  10. Pertimbangan Jawatankuasa dalam melarang penggunaan kalimah Allah oleh agama bukan Islam bukan hanya dilihat dari aspek keselamatan, tetapi faktor utama adalah berasaskan akidah dan kesucian agama Islam.
     
  11. Dalam keadaan di mana agama dan umat Islam dihimpit dengan pelbagai gerakan yang cuba menghakis kedaulatan Islam sebagai agama rasmi negara, umat Islam perlu bersatu dan menunjukkan ketegasan dalam menjaga maruah agama.
Berikut adalah fatwa-fatwa yang dikeluarkan oleh setiap negeri:

MELAKA: Cadangan Pewartaan Fatwa Larangan Penggunaan Kalimah Allah Ke Atas Penganut Kristian dan Orang Bukan Islam

Keputusan: Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri Melaka Bil.1/2010 yang bersidang pada 10 Rabiulawwal 1431H bersamaan 24 Februari 2010M sebulat suara bersetuju memutuskan beberapa perkara berikut :

Mengesahkan dan menerimapakai keputusan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia mengenai larangan penggunaan kalimah Allah ke atas penganut Kristian dan orang bukan Islam seperti berikut :

i) Bahawa lafaz Allah merupakan kalimah suci yang khusus bagi agama dan umat Islam dan ia tidak boleh digunakan atau disamakan dengan agama-agama bukan Islam lain.

ii) Oleh itu, wajib bagi umat Islam menjaganya dengan cara yang terbaik dan sekiranya terdapat unsur-unsur penghinaan atau penyalahgunaan terhadap kalimah tersebut, maka ia perlu disekat mengikut peruntukan undang-undang yang telah termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.

WILAYAH PERSEKUTUAN: Fatwa Larangan Penggunaan Kalimah Allah di Kalangan Bukan Islam

Keputusan: Mesyuarat telah meneliti kertas kerja yang dibentangkan dan mengambil keputusan bahawa

i.  Lafaz Allah (Lafz Al-Jalalah) merupakan kalimah suci yang khusus untuk agama dan umat Islam sahaja, dan ia tidak boleh digunakan atau disamakan dengan agama-agama bukan Islam.

ii.  Wajib bagi umat Islam menjaga lafaz ini dengan cara yang terbaik.

iii.  Bahawa sekiranya terdapat unsur-unsur penghinaan atau penyalahgunaan terhadap kalimah tersebut, maka ia perlu disekat mengikut peruntukan yang telah termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.

iv.  Bahawa empat [4] perkataan khusus iaitu Allah, Solat, Kaabah dan Baitullah tidak dibenarkan pengunaan oleh orang bukan Islam.

v.  Bersetuju supaya diadakan dan dikuatkuasakan Akta Kawalan dan Sekatan Penggabungan Agama Bukan Islam kepada orang Islam di Wilayah-Wilayah Persekutuan sepertimana di negeri-negeri lain.

Akta/Enakmen: Seksyen 34 – Akta Pentadbiran Undang-Undang Islam (Wilayah – Wilayah Persekutuan) 1993

TERENGGANU: Isu tuntutan penganut Kristian terhadap kalimah “Allah”

Keputusan: Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri Terengganu pada 17 Januari 2010 bersetuju menerima keputusan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia Kali Ke-82, yang telah bersetuju memutuskan bahawa lafaz Allah merupakan kalimah suci yang khusus bagi agama dan umat Islam dan ia tidak boleh digunakan atau disamakan dengan agama-agama bukan Islam yang lain.

Oleh itu, wajib bagi umat Islam menjaganya dengan cara yang terbaik dan sekiranya terdapat unsur-unsur penghinaan atau penyalahgunaan terhadap kalimah tersebut, maka ia perlu disekat mengikut peruntukan undang-undang yang telah termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan. 

PAHANG: Hukum Menggunakan Kalimah Allah Dalam Buku Terbitan Penganut Kristian

Keputusan: Mesyuarat Jawatankuasa Perundingan Hukum Syarak Negeri Pahang Bil 2/2008 telah bersidang pada 11-12 Jun 2008 telah membincangkan hukum menggunakan kalimah Allah dalam buku terbitan penganut Kristian dan mesyuarat telah memutuskan seperti berikut :

1. Penggunaan kalimah Allah dan lain-lain istilah agama Islam yang dipakai oleh orang Islam untuk kegunaan agama Islam adalah tidak boleh digunakan oleh orang bukan Islam samada bagi tujuan dalam penerbitan, percetakan, media elektronik, internet, filem dan lain-lain bahan penyebaran.

2. Kesalahan menggunakan kalimah Allah dan istilah agama Islam telah termaktub dalam Enakmen kawalan dan sekatan pengembangan agama-agama bukan Islam no.5 tahun 1989.

KELANTAN: Hukum Penggunaan Nama Allah Bagi Bukan Islam

Keputusan: Mesyuarat Jemaah Ulama’ Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan yang bersidang pada 27 Dis 2009 telah membincangkan hukum penggunaan nama Allah bagi bukan Islam. Mesyuarat telah membuat keputusan bersetuju menfatwakan bahawa hukum penggunaan nama Allah bagi bukan Islam adalah di haramkan.

SELANGOR: Isu Tuntutan Penganut Kristian Terhadap Penggunaan Kalimah Allah

Keputusan: Menurut seksyen 47 Enakmen Pentadbiran Agama Islam (Negeri Selangor) 2003 [En. 1/2003], Jawatankuasa Fatwa bagi Negeri Selangor, melalui Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri Selangor Bil. 3/2008 bertarikh 10 Jun 2008 dan atas perintah Duli Yang Maha Mulia Sultan menyediakan fatwa yang dinyatakan dalam Jadual dan disiarkan menurut subseksyen 48(6) Enakmen itu.
  1. Lafaz Allah merupakan kalimah suci yang khusus bagi agama dan umat Islam dan ia tidak boleh digunakan atau disamakan dengan agama-agama bukan Islam yang lain.
     
  2. Oleh itu, wajib bagi umat Islam menjaganya dengan cara yang terbaik dan sekiranya terdapat unsur-unsur penghinaan atau penyalahgunaan terhadap kalimah tersebut, maka ia perlu disekat mengikut peruntukan Undang-Undang yang telah termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.
PERAK: Fatwa Mengenai Penggunaan Kalimah Allah Hanya Merujuk Kepada Tuhan Yang Maha Esa Dalam Agama Islam Sahaja

Keputusan:
 BAHAWASANYA Jawatankuasa Fatwa, pada menjalankan kuasanya di bawah seksyen 36 dan seksyen 27 Enakmen Pentadbiran Agama Islam (Perak) 2004 [Enakmen 4 tahun 2004], telah menyediakan fatwa yang terkandung dalam ini:

Dan bahawasanya menurut seksyen 37 Enakmen yang sama, Duli Yang Maha Mulia Sultan Perak Darul Ridzuan telah memperkenankan penyiaran fatwa ini dalam warta dan Kerajaan Negeri telah dimaklumkan tentang fatwa ini:

Maka, oleh yang demikian, pada menjalankan kuasa yang diberikan oleh seksyen 37 Enakmen Pentadbiran Agama Islam (Perak) 2004, Jawatankuasa Fatwa, dengan perkenan Duli Yang Maha Mulia Sultan, membuat dan menyiarkan fatwa yang berikut:

(i) Penggunaan Kalimah Allah hanya dikhususkan kepada umat Islam;

(ii) Mana-mana penganut selain daripada penganut Agama Islam adalah dilarang daripada menggunakan Kalimah Allah untuk sebarang tujuan atau maksud;

(iii) Orang-orang yang bukan beragama Islam adalah dilarang daripada menggunakan Kalimah Allah dalam apa jua penerbitan, penyiaran dan penyebaran apa-apa buku, risalah, filem, video dan sebagainya.

KEDAH: Fatwa Mengenai Larangan Penggunaan Kalimah Allah Oleh Orang Bukan Islam

Keputusan: Pada menjalankan kuasa yang diberikan oleh subseksyen 21(3) dan subseksyen 24(4) Enakmen Mufti dan Fatwa (Kedah Darul Aman) 2008 [Enakmen 10] Jawatankuasa Fatwa dan atas titah perintah Kebawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Negeri Kedah Darul Aman dengan ini menyiarkan fatwa seperti dinyatakan dalam Jadual.

Bahawasanya penggunaan “Lafzul Jalalah” iaitu kalimah Allah hanya khusus dan eksklusif untuk umat Islam sahaja. Agama selain daripada Islam adalah tidak boleh dan dilarang menggunakannya dalam apa jua bentuk penerbitan bertulis, media cetak, media elektronik, audio visual dan yang seumpamanya.

Oleh yang demikian, maka inilah diisytiharkan fatwa tersebut seperti di atas untuk diwartakan.

JOHOR: Penggunaan Kalimah Allah Oleh Orang Bukan Islam

Keputusan: Menurut subseksyen 48(6) Enakmen Pentadbiran Agama Islam (Johor) 2004 [Enakmen 16 Tahun 2003], Jawatankuasa Fatwa bagi Negeri Johor, atas perintah Duli Yang Maha Mulia Baginda Tuanku Sultan, memberi dan mengisytiharkan fatwa seperti berikut:

“Penggunaan kalimah Allah oleh orang bukan Islam adalah tidak diharuskan, tidak dibenarkan, serta ditegah dan dilarang.”