Selasa, 4 Disember 2007

Gadis Kelantan dihukum mati di China


Pada dasarnya, dalam naluri hati kecil saya... Saya amat bersimpati dengan nasib rakyat Malaysia yang ditahan di luar negara. Tetapi apa boleh buat. Polis negara itu bukan saja-saja hendak menahannya. Ada sebab kenapa mereka ditahan. Tambahan pula, kes penahanan yang melibatkan gadis Malaysia bukan perkara baru. Ia berlaku saban tahun. Macam-macam kes dilaporkan yang berakhir dengan keputusan negatif dan positif.

Secara peribadi, saya tidak tahu apa yang mereka fikirkan ketika ditawarkan oleh seseorang untuk 'bekerja' di luar negara. Adakah mereka hanya memikirkan duit? Tanpa memikirkan yang terselindung di sebalik pemilihan mereka ke luar negara?

Sejarah membuktikan, tidak ada perkara yang baik berlaku dengan pemergian mereka ke luar negara melainkan mereka ditahan kerana membawa dadah.

Walaupun mereka menafikan dadah itu miliknya, tidak semudah itu untuk polis mempercayainya. Begitu juga dengan polis kita jika ada kes seumpama itu berlaku di negara ini. Mereka perlu menjalani proses undang-undang. Jika terbukti mereka bersalah, maka bersalahlah. Jika mahkamah mendapati mereka tidak bersalah, mereka akan dibebaskan. Dan ia akan menjadi pengajaran. Malangnya pengajaran itu hanya untuk mereka sahaja, bukan dikongsi oleh orang ramai.

Gadis Kelantan dihukum mati
Diberi tempoh dua tahun dari tarikh dijatuhi hukuman untuk membuat rayuan. Hampir setahun tanpa khabar akhirnya sebuah keluarga di sini menerima berita buruk mengenai anak perempuan sulung keluarga itu telah ditahan di China atas tuduhan membawa masuk heroin ke negara itu pada 19 Januari lalu.
Lebih memilukan, menerusi sepucuk surat ke Wisma Putra bertarikh 12 Julai lalu, dikatakan Umi Azlim Mohamad Lazim, 24, telah dijatuhi hukuman mati oleh Mahkamah Tinggi Undang-undang Jenayah Guangzhou republik itu pada 15 Mei lalu atas kesalahan menyeludup masuk heroin seberat 2,983 gram.
Ibu Umi Azlim, Umi Slaia Ibrahim, 45, berkata, anaknya itu diberi tempoh dua tahun dari tarikh dijatuhi hukuman itu untuk membuat rayuan.
"Inilah yang membuatkan saya sekeluarga merasa sangat sedih. Sudahlah beberapa bulan tidak mendengar berita akhirnya anak saya ditahan di China atas kesalahan berat ini dan telah dijatuhi hukuman mati.
"Saya dimaklumkan dadah itu untuk diserahkan kepada seorang rakyat Nigeria yang bernama ‘UG’ sebaik tiba di Shantou (China) apabila menerima satu bungkusan di Bangkok (Thailand)," katanya ketika ditemui di rumah keluarga itu di Kampung Tok Kamis di sini semalam.
Umi Slaia berkata, dadah itu ditemui tersorok dalam baju sejuk di bagasi anaknya sebaik tiba di Shantou.

Umi Azlim yang baru beberapa bulan bekerja selepas menamatkan pengajiannya di Universiti Malaysia Sabah dalam jurusan Sains Biologi dilaporkan telah bekerja dengan sebuah syarikat yang menjual alat mengurut kaki milik seorang yang hanya dikenali sebagai ‘Datuk Anas’ di ibu negara.
Menurut Umi Slaia, oleh kerana anaknya fasih berbahasa Inggeris telah dipilih syarikat itu untuk menjalankan urusan di luar negara.
"Sebelum ini Umi selalu menelefon saya sehinggalah terputus hubungan sejak Januari lalu," katanya.
Umi Slaia berkata disebabkan khuatir keselamatan Umi Azlim, dia telah ke Jabatan Imigresen Kelantan di sini tetapi telah diminta merujuk kes itu ke Wisma Putra.
"Pegawai Wisma Putra di Putrajaya memberi jaminan untuk cuba mengesan Umi Azlim jika benar berada di luar negara tetapi akhirnya telah dimaklumkan anak saya kini ditahan di China kerana kes dadah," katanya sebak.
Umi Slaia percaya anak sulungnya itu tidak bersalah dan telah dianiaya oleh lelaki Nigeria itu berdasarkan kepada keterangan Umi Azlim dan saksi lain dalam surat mahkamah yang dikirimkan ke Wisma Putra itu.
Mengikut keterangan Umi Azlim di mahkamah, dadah jenis heroin itu telah diserahkan kepadanya oleh seorang wanita rakyat China bila tiba di Bangkok dan telah diminta menyerahkan barang berkenaan kepada lelaki Nigeria itu sebaik tiba di Shantou.
"Anak saya tidak akan buat perkara ini dan dia tidak tahu apa-apa jika tidak dianiaya," katanya.
Bapanya Mohamad Lazim, 50, seorang bekas tentera yang kini bekerja di bengkel servis Proton di sini berkata, Umi Azlim adalah harapan keluarga dan merupakan anak yang baik dan rajin.
"Dia sanggup buat kerja yang susah asalkan dapat bantu keluarga dan kehilangan tanpa berita ini sangat merunsingkan kami," katanya.
Perkongsian hidup Mohamad Lazim dan Umi Slaia telah dikurniakan enam cahaya mata - tiga lelaki, tiga perempuan.
Adik Umi Azlim, Mohamad Azlizan kini belajar di Universiti Medan dan yang lainnya masih bersekolah kecuali Mohamad Azkairunaim, 20, yang telah bekerja.
Keluarga ini mengharapkan ada pihak yang sudi membantu mereka untuk mendapatkan peguam bagi Umi Azlim untuk membuat rayuan itu.
"Saya dan isteri hendak sangat berjumpa Umi Azlim di Penjara Guangzhou tetapi kami orang susah apatah lagi nak dapatkan peguam.
"Kami nak dengar sangat apa cerita sebenar yang berlaku dan saya berharap rakyat Malaysia tolonglah kami terutama anak kami sedang berdepan dengan maut," kata Mohamad Lazim. - BERNAMA

Tiada ulasan: