Selasa, 4 Disember 2007

Polis bantu gadis Kelantan dihukum mati

Polis bantu dapatkan maklumat gadis Kelantan yang dihukum mati

KOTA BHARU - Polis Diraja Malaysia (PDRM) akan berusaha untuk bekerjasama dengan kerajaan Republik China bagi mendapatkan maklumat lanjut mengenai kes gadis rakyat Malaysia yang dijatuhi hukuman mati atas tuduhan membawa masuk heroin ke negara itu pada 19 Januari lalu.
Menurut Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Ismail Omar, pihaknya akan berhubung dan meminta kerjasama baik dari kerajaan republik itu untuk menyiasat kes tuduhan terhadap tersebut secara lebih terperinci.
Ketika bercakap kepada pemberita, beliau meminta seluruh rakyat di negara ini dan PDRM sendiri perlu menghormati undang-undang yang ditetapkan oleh Negara China dan akan mencari jalan untuk menghantar wakil bagi berbincang mengenai rayuan terhadap kes gadis berkenaan.
"Kita kena ikut semua prosedur yang ditetapkan, dan dalam kes ini, dia (Umi Azlim) masih boleh merayu, kita akan cuba usaha untuk bantunya," katanya ketika ditemui selepas satu majlis sempena rangka lawatan kerjanya selama dua hari ke kontinjen Kelantan sebagai Timbalan Ketua Polis Negara yang baru, semalam.
Beliau berkata, pihaknya tidak menolak kemungkinan wujudnya satu sindiket yang menggunakan rakyat Malaysia terutamanya wanita sebagai alat untuk membawa masuk dadah ke mana-mana negara.
Jelasnya lagi, sindiket tersebut dipercayai beroperasi di sebalik aktiviti dan syarikat yang menggunakan pelbagai taktik termasuk menawarkan pekerjaan yang lumayan tanpa disedari dan diketahui oleh mereka yang terlibat menjadi mangsa.
"Kita nasihatkan orang ramai dan rakyat, berwaspada dan sentiasa berhati-hati dalam perkara sebegini," katanya.
Ismail berkata demikian ketika diminta mengulas laporan media mengenai seorang gadis, Umi Azlim Mohamad Lazim, 24, dari Pasir Puteh, Kelantan, yang dijatuhi hukuman mati oleh Mahkamah Tinggi Undang-Undang Jenayah Guangzhou republik itu pada 15 Mei lepas atas kesalahan menyeludup masuk heroin seberat 2.983 gram.
Kelmarin, ibu Umi Azlim, Umi Slaia Ibrahim, 45, memberitahu anak perempuan sulungnya itu yang baru beberapa bulan bekerja selepas menamatkan pengajian di Universiti Malaysia Sabah dalam jurusan Sains Biologi dilaporkan bekerja dengan sebuah syarikat yang menjual alat mengurut kaki milik seorang yang hanya dikenali sebagai 'Datuk Anas' di ibu negara.
Menurut Umi Slaia, oleh kerana anaknya fasih berbahasa Inggeris telah dipilih oleh syarikat itu untuk menjalankan urusan di luar negara, namun ekoran hubungan yang terputus sejak Januari lalu, wanita terbabit yang khuatir akan keselamatan Umi Azlim bertindak ke Jabatan Imigresen Kelantan dan diminta merujuk ke Wisma Putra untuk maklumat lanjut.
Umi Slaia memberitahu dia bagaimana pun percaya anak gadisnya itu tidak bersalah dan telah dianiaya oleh lelaki Nigeria yang bernama 'UG' berdasarkan kepada keterangan Umi Azlim dan saksi lain dalam surat mahkamah yang dikirimkan ke Wisma Putra itu.

1 ulasan:

online quran reading berkata...

We provide online learning of the Holy Quran, based on 1 to 1 classes using the latest software and technology available. Though the concept itself is not new but has been successfully used worldwide. It allows students of any age, at any level, in any country learn to read Holy Quran at their own schedule and pace. Parents of young children can watch them learn to read Holy Quran in front of their eyes

Kes Hafizul: Peringatan dan pengajaran