Sabtu, 21 Februari 2009

Ini pun satu hal

HARAPAN untuk melihat Ketua Wanita UMNO, Tan Sri Rafidah Aziz dan naibnya, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil bertentang mata selepas kedua-duanya sah akan berentap merebut jawatan nombor satu pergerakan itu - hampa.

ULASAN: Sebenarnya MZ dah meluat dengan politik Pergerakan Wanita ni. Tak habis-habis nak bertelagah. Yang nombor dua nak rebut kerusi nombor satu. Yang nombor satu pula, bila dah syok sangat duduk kerusi tu, tak moh turun-turun.

Teringat MZ akan kata-kata penuh bermakna Ayah Sin (Tan Sri Hussein Ahmad). "Jadi timbalan menteri, timbalan ketua atau timbalan apa sahaja, dosa pahala yang dia dapat setakat timbalan jerlah.

Tapi bila dah jadi menteri, ketua atau ketua apa sahaja, dosa dan pahalanya yang dia dapat lebihlah sikit.

Mungkin itu yang dia orang kejar agaknya. Kejar harta yang lebih besar lagi daripada jumlah yang dapat sekarang. Adat manusia... kalau dah hati bertuankan syaitan dan iblis, dapat 1,000 nak 2,000. Dapat 5,000 nak lagi 10,000.

Tak cukup yang dapat cara halal, usaha cara haram supaya dapat lebih banyak.

Begitulah adat orang politik sekarang. Bila tiba hari bertanding, berebut-rebut tawarkan diri. Alasannya: "Kalau dapat duduk jawatan nombor satu, barulah saya ada kuasa nak bela orang Melayu".

"Sekarang saya hanya orang nombor dua, saya tak ada kuasa nak bela atau perjuangkan nasib bangsa Melayu".

Terharunya MZ dengar alasan itu. Betapa baiknya hati calon ni nak bela orang Melayu. Tapi kena menang kerusi nombor satu. Inilah yang MZ selalu kata, nak bela rakyat pun kenalah cermin diri sendiri dulu.

Sejarah merekodkan, tak ada seorang pun pemimpin nombor satu (kecuali Tun Dr Mahathir Mohamad dan Tengku Razaleigh) dalam parti politik bermula tahun 1989 berjuang untuk membela orang Melayu.

Lihat sajalah penipuan yang berlaku. Tengok sahajalah lakonan dan sandiwara pemimpin-pemimpin yang lantang hendak memperjuangkan orang Melayu. Kelantangan ini hanya nampak ketika musim berkempen sahaja. Selepas itu hilang entah ke mana.

Jadi, kepada Shahrizat dan Rafidah, MZ nasihatkan sudah-sudahlah bertelagah. Rakyat sudah naik muat dan benci dengan kerenah anda berdua, termasuk barisan-barisan Exco Wanita yang berdiri di belakang ketua mereka.

Pada MZ, mereka berada di situ bukan untuk memberi sokongan kepada ketua ibarat kata, "Kami berdiri teguh di belakang pemimpin", tetapi berdirinya mereka di belakang itu kerana nak pamerkan muka-muka lakonan pada kamera TV dan kamera akhbar.

1 ulasan:

Mr Priceless berkata...

Ada ura2 kata Kak Dah masih nak pegang portfolio sbg menteri, tu la sbb dia nak bertanding.. kalu x masakan dia nak bertanding, sedangkan sudah bpuluh tahun dia di kerusi tu... apa faedah 3 bln, dia duduk sbg Ketua Wanita..