Selasa, 25 Ogos 2009

Manisnya janji syurga neraka

7 Minit

Isu kafir mengkafirkan seseorang yang sama agama, sama bangsa bukan lagi perkara baru. Begitu juga isu menetapkan siapa layak masuk syurga dan siapa layak masuk neraka, pun bukan lagi benda baru. Semuanya sudah lama. Kaset lama yang diputarkan semula untuk menghidupkan suasana politik.

Kalau setakat adakan perhimpunan haram, bergaduh dalam sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) dan memaki hamun pemimpin parti lawan, ia bukan sahaja tidak menarik, malah dipandang tawar oleh kebanyakan rakyat. Lebih-lebih lagi tidak ada maklum balas yang panas.

Lalu untuk membangkitkan suasana politik lebih hangat dan pada masa sama dengan cara itu dapat menonjolkan nama serta imej pada mata pelbagai lapisan masyarakat, maka kaset lama mengenai syurga neraka diputarkan semula.

Ternyata, banyak 'afundi' diterima daripada orang ramai setelah kaset itu dimainkan semula. Ada yang hantar mesej (khidmat pesanan ringkas) 'setuju' dan tidak sedikit memberi maklum 'tidak setuju'. Bahkan, pemimpin tertinggi sesebuah parti, ahli ilmuwan, tokoh agama, tok-tok guru yang bebas dari politik dan rakyat biasa pun tidak melepaskan peluang memberi ulasan serta komen masing-masing.

Kesimpulan daripada mesej itu, mereka menasihatkan pihak yang cuba meletakkan dirinya sebagai wali dan manusia luar biasa agar bermuhasabah diri. Jangan terlalu munafik, riak dan takbur.

Mereka mahu orang sedemikian perbanyakan bermunajat kepada Allah. Menilai kelemahan diri, melihat ke dalam diri sebanyak mana amal ibadat yang sudah dibuatnya bermula dari usia akil baligh sehingga usia sekarang.

Menentukan dosa pahala seseorang, apatah lagi menetapkan si anu layak ke syurga dan si polan sesuai ke neraka, bukan tugas kita sebagai manusia yang tidak maksum. Manusia yang layak berbuat demikian, itu pun dengan berpandukan wahyu Allah ialah Nabi Muhammad SAW.

Sejak Baginda wafat, tidak ada seorang pun termasuk para sahabat Baginda boleh menentukan siapa layak ke syurga, siapa tidak layak. Mereka (para sahabat) hanya memberi panduan dan jalan bagaimana umat Islam hendak ke syurga. Dunia sudah akhir zaman. Dalilnya sudah mula kelihatan.

Memetik dalam sebuah kenyataan, Rasulullah SAW telah bersabda: "Akan muncul di akhir zaman nanti, suatu kaum yang terdiri dari orang-orang muda yang masih mentah fikirannya (cetek faham agamanya). Mereka banyak mengucapkan perkataan Khairil Bariyah (firman Allah dan hadis Rasul), tetapi iman mereka masih lemah. Pada hakikatnya mereka telah keluar agama seperti anak panah yang lepas dari busurnya. Di mana sahaja kamu dapat menemuinya, maka hapuskanlah mereka itu, siapa yang dapat menghapus mereka, kelak akan mendapat pahala di hari kiamat. - (Riwayat Bukhari dan Muslim).

Hadis ini menjelaskan akan datangnya suatu masa, di mana ramai orang-orang muda yang masih mentah fikirannya, selalu bercakap menggunakan dalil-dalil al-Quran dan Hadis, padahal mereka masih belum memahami ilmu-ilmu penghantarnya atau ilmu untuk memahami ayat-ayat al-Quran dan Hadis Nabi.

Oleh kerana tidak mempunyai ilmu penghantar itu, mereka mengambil ayat atau hadis tanpa mendalami maksud dan tujuan daripada ayat al-Quran atau hadis berkenaan iaitu bagaimana ianya (ayat atau hadis tersebut) diterapkan. Kadang-kadang mereka hanya boleh membaca terjemahannya sahaja dengan tidak memperhatikan teks aslinya, maka sudah merasa ghairah menjadi ulama dengan pidato yang menggebu-gebu.

Akhirnya apa yang berlaku? Tidak lain adalah salah faham umat Islam terhadap agama yang mereka anuti. Tafsiran mereka terhadap ayat-ayat atau hadis itu disesuaikan dengan hawa nafsu atau dengan kata lain untuk kepentingan politik. Golongan seperti ini secara tidak sedar mereka telah keluar dari Islam.

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Mmg dunia skg dah akhir zaman en manzaidi. Sy pun keliru dgn parti politik skg. Seolah mereka anggap mereka ni nabi dan bercakap spt terima wahyu. Minta Allah jauhkan sy dari politik mcm ni.

Tanpa Nama berkata...

betul tu saya sokong seribu peratus. nik aziz patut mengucap semula

Mamat pulas berkata...

sudah-sudahlah muatkan artikel politik. boring. cuba saudara cari kelainan sikit spt pengalaman lalu ke, sejarah pahit manis ke. harap saudara akur.