Jumaat, 19 Mac 2010

Yeop: Makin hari makin meluat

Yeop tak pergi ke mana-mana kelmarin. Yeop duduk depan televisyen. Sambil menonton sukan, movie dan hiburan, tangan Yeop tak lekang menekan-nekan butang alat kawalan mencari siaran berita. Yeop dengar ada kekecohan di sidang Parlimen. Sebab itu Yeop duduk depan televisyen. Nak tengok dan dengar apa yang berlaku.
Malam, kira-kira jam 8 lebih baru Yeop dapat tahu cerita yang berlaku di Parlimen. Teruknya. Bukan macam pasar lagi, tapi macam medan perang di bumi Iraq. Berdentum sana, berdentum sini dengan tepukan meja. Mercik sana, mercik sini dengan suara jeritan, pekikan dan laungan kebudak-budakan Ahli-Ahli Yang Berhormat (AYB) kita.
Memalukan. Itulah yang Yeop boleh katakan kepada AYB sebelah sana. Tidak bertamadun langsung. Tidak malu kepada pelawat-pelawat yang datang dari jauh untuk menyaksikan perjalanan sidang Parlimen, selain untuk melihat lebih dekat AYB mereka berdebat dan memperjuangkan nasib mereka di Parlimen.
Dedah mendedahkan kesalahan atau kesilapan AYB adalah perkara biasa dalam persidangan itu. Tetapi kalau pendedahan itu terpercik ke muka kita, janganlah kita melaung, menjerit menafikan atau mencabarnya seperti orang hilang akal. Bangunlah mengikut peraturan sidang. Jawablah dengan tertib. Kan ini antara syarat yang kita baca dan persetujui sebelum bergelar AYB.
Kenapa AYB yang matang, lagi bijaksana dan dihormati ini masih mahu mengikut cara orang kampung berdebat di kedai kopi? AYB bukan lagi orang kampung. AYB sudah jadi orang bandar. Orang terhormat. Pemikiran AYB tentunya lebih cerdik daripada pemikiran orang kampung. Kalau AYB nak jadi orang kampung, bawa perangai dan gelagat tidak sopan itu dalam Parlimen, lebih baik AYB buang saja songkok dan pakaian rasmi Dewan itu.
Yeop bukan nak berleter. Tapi Yeop sedih melihat gelagat AYB-AYB kita ketika bersidang. Nasib baik ayah Yeop bukan AYB. Kalau ayah Yeop jadi AYB, Yeop anak pertama dalam keluarga desak ayah supaya letak jawatan. Yeop tak mahu ayah memalukan institusi keluarga dan dipandang sinis oleh masyarakat oleh gelagatnya di Parlimen.
Pada Yeop, AYB sebegini tak layak dianggap jaguh atau hero rakyat. Mereka lebih kepada pak tolol (pelawak). AYB seperti ini tak ada dalam kamus Dewan Undangan Negeri (DUN) atau Parlimen pun tak apa. Makin ada, makin membebankan. Masalah rakyat tak juga diselesaikan.

Tiada ulasan: