Isnin, 1 November 2010

Kah kah kah memang kelakar















Alahai... terdesak jalan yang masih elok pun diturap

Oleh: LUKMAN ABDULLAH DAN HELME HANAFI (AGENDADAILY)


Kalau selama ini pembangkang selalu perlekeh dan ejek apabila tengok JKR buat jalan masa kempen pilihanraya kecil, di Galas, kerajaan negeri PAS pun rupa-rupanya dua kali lima.

Lebih teruk lagi, apabila yang diturap itu jalan elok, bukan jalan yang rosak.

Ceritanya begini, petang Sabtu, entah dari mana, jentera berat yang buat kerja-kerja turap jalan sampai di Galas.

Yang kelakarnya, kerja turap jalan itu dibuat betul-betul di Bandar Lama Gua Musang depan Markas Besar PAS dan Hotel Usaha yang menempatkan para wartawan dari pelbagai agensi media.

Kehadiran pekerja yang sibuk turap jalan tidak rosak itu menarik minat media.

Mana tidaknya, jalan elok, tiba-tiba diturap, hingga menyebabkan kesesakan lalu lintas yang tidak pernah berlaku selama ini.

Lagi lawak, apabila puak-puak wartawan pakat keluar kamera ambil gambar, tiba-tiba projek itu berhenti.

Sedangkan baru turap tak sampai satu kilometer.

Bak kata seorang wartawan, “Kalau nak turap jalan pun, turap lah kat tempat yang rosak, ini jalan elok tengah bandar, dah pulak, separuh saja, apa makna tu?,”

Mungkin sebab terdesak dengan dakwaan bahawa PAS gagal membangunkan Kelantan walaupun dah 20 tahun berkuasa.

Jadi masa pilihanraya ini kena juga tunjuk ada pembangunan tapi nak bangunkan apa?

Paling senang buat jalan, nak bagi orang nampak, pilih jalan tengah bandar. Walaupun terpaksa menurap jalan yang sudah elok.

Tiada ulasan:

Najib Razak ditahan

BEKAS Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dipercayai ditahan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di kediamannya dekat ...