Selasa, 4 Disember 2012

Drama Politik Anwar vs Musa Hassan

KUALA LUMPUR, 3 Dis – Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini menafikan tuduhan Pakatan Rakyat (PR) terlibat dalam dua pertuduhan terhadap pemimpin Umno oleh bekas Ketua Polis Negara (KPN) Tan Sri Musa Hassan dan ahli perniagaan Deepak Jaikishan.

Ketua pembangkang itu mengatkan hanya secara kebetulan kedua-dua pendedahan tersebut berlaku semasa Pehimpunan Agung Umno ke 66 minggu lalu dan ianya tidak ada kena mengena dengan dirinya, PKR atau PR.

“Pertuduhan tersebut adalah mengarut. Lihat fakta isu tersebut. Tan Sri Musa... adakah saya pernah berjumpa dia? Tidak.

“Ya saya ada bertemu beliau di mahkamah, sudah tentu, apabila beliau menarik saman terhadap saya. Saya bertemu beliau ketika itu. Itu saja,” kata Anwar dalam sidang akhbar disini.

Beliau menambah setakat ini Musa masih belum menyatakan minat untuk menyertai PKR, ataupun politik.

Semasa kemuncak perhimpunan agung Umno minggu lalu, Musa mengadakan sidang akhbar dimana beliau menuduh pemimpin kerajaan campurtangan dengan siasatan polis, beliau turut menamakan Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishamuddin Hussein dalam pertuduhannya.

Dalam kes Deepak, penguasaha karpet itu menggemparkan negara semasa perhimpunan Umnp sedang berlangsung apabila beliau menuduh seorang pemimpin Wanita Umno Senator Datuk Raja Roopiah Abdullah menipu beliau dalam urusan pembelian tanah.

Saman ahli perniagaan itu terhadap Raja Roopiah bermula pada Khamis, hari pertama perhimpunan Umno.
Anwar menegaskan, beliau tidak berpengaruh untuk menentukan tarikh mahkmah, sambil menambah ini membuktikan beliau tidak campurtangan dalam isu Deepak.

“Apa kena mengena dengan kami? Maksud saya, dia mahu mempertahankan dirinya, membawa bukti untuk menyokong kesnya, apa kena mengena dengan saya?” tanya beliau.

Tetapi, Anwar berkata kedua-dua tuduhan cukup serius dan memerlukan jawapan daripada pemimpin yang berkenaan dalam kerajaan.

Beliau menegaskan bahawa dalam kes Deepak, terdapat dokumen-dokumen dan bukti cukup yang memerlukan penjelasan.

“Mereka tidak boleh hanya menolak ini. Jangan peduli tentang masa ... anda mungkin memilih untuk tidak bertindak balas semasa perhimpunan agung. Ini semua isu-isu kepentingan awam,” katanya.

Apabila diminta untuk bertindak balas kepada dakwaan Musa semasa perhimpunan, Hishammuddin enggan menjawab dan hanya mengatakan kesemua ini adalah percubaan untuk mengalihkan perhatian orang ramai dari perhimpunan Umno.

Tiada ulasan: