Selasa, 28 Julai 2015

Imej UMNO merudum dengan pemecatan Muhyiddin - Sanusi Junid

Pengguguran Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Timbalan Perdana Menteri jelas menunjukkan kepimpinan kerajaan cepat melatah apabila ditegur.

Veteran UMNO, Tan Sri Sanusi Junid berkata, penguguran Muhyiddin akan memecahbelah dan menyebabkan imej UMNO merudum kerana Ahli Parlimen Pagoh itu juga mempunyai sokongan dan pengaruh di peringkat akar umbi.

Lebih-lebih lagi nama beliau digugurkan selepas membuat teguran terbuka kepada kerajaan atas rasa tanggungjawab dan kasih sayang kepada UMNO.

Sanusi menyifatkan apa yang berlaku kepada Muhyiddin tidak pernah dipraktikkan sebelum ini, meskipun pernah berlaku individu nombor dua tidak senada dengan perdana menteri.

"Tengku Razaleigh Hamzah tidak pernah senada dengan Tun Dr. Mahathir, tetapi beliau tidak digugur dalam Kabinet. Jangan sama kes Tun Musa Hitam, itu berbeza," katanya kepada MalaysiaGazette.

Sanusi mendedahkan Muhyiddin memang selama ini menjadi pilihan pemimpin UMNO sebagai Timbalan Perdana Menteri kerana nilai-nilai teguh Islam dan Melayu, sesuai dengan kedudukannya sebagai anak seorang ulama.

"Tun Abdullah Ahmad Badawi pernah menolak Najib sebagai timbalannya kerana mahu Muhyiddin. Tengku Razaleigh juga akan memilih Muhyiddin jika menjadi perdana menteri.

"Malah, Datuk Seri Anwar Ibrahim turut pernah menyatakan akan memilih Muhyiddin kalau impiannya menjadi perdana menteri," tambahnya.

Tegasnya, Najib sebenarnya tidak perlu bimbang dengan Muhyiddin sebagai timbalannya kerana lebih berusia, sepatutnya dijadikan untuk mengimbangi keadaan dalam banyak situasi.

"Kalau dia (Muhyiddin) dibuang, entah siapalah yang menjadi penasihat Najib supaya berbuat demikian," ujarnya. - MalaysiaGazette

Tiada ulasan: