Rabu, 16 September 2015

Doktor tentera antara tujuh yang ditahan berkaitan kes bunuh Kevin Morais

tuk Seri Mohmad Salleh
Seorang doktor tentera yang dibicarakan atas kes rasuah di Mahkamah Shah Alam dua minggu lepas antara tujuh individu yang ditahan berkaitan kes pembunuhan Timbalan Ketua Bahagian Bicara dan Rayuan di Jabatan Peguam Negara, Anthony Kevin Morais.

Kevin Morais mengendalikan kes pegawai tentera itu, kata Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Seri Mohmad Salleh.

Doktor berusia 52 tahun itu ditahan di Rawang semalam.

Bercakap kepada pemberita, Mohmad berkata, beberapa rampasan telah dibuat di Pulau Pinang dan Lembah Klang termasuk sebuah kereta Mitsubishi Triton dan kereta Honda Accord yang digunakan salah seorang suspek selain wang tunai berjumlah RM17,100.

Katanya, sebuah Proton Persona milik salah seorang suspek, wang tunai RM15,000 dan sekeping surat pembelian batu, pasir dan simen yang dipercayai digunakan untuk memampatkan mayat turut dirampas.

Dengan penemuan mayat Kevin Morais dan penangkapan tujuh suspek, Mohmad menolak segala spekulasi yang mengaitkan kehilangan mangsa sebelum ini dengan pembunuhan pengasas AmBank, Hussein Ahmad Najadi mahupun isu berkaitan 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

"Di sini kita hendak nafikan bahawa kehilangan dan kematian Morais tidak ada kena mengena langsung dengan spekulasi yang dibuat sebelum ini.," katanya.

Siasatan sejak 6 pagi tadi itu, dilakukan sepasukan pegawai dan anggota polis diketuai Pasukan Petugas Khas Jenayah Terancang (STAFOC) yang menjalankan pemeriksaan di USJ 1, bersama beberapa lelaki dipercayai suspek yang melarikan mangsa.

Morais dilaporkan hilang selepas keluar dari rumahnya di Kondominium Jalan DutaMas, 4 September lalu untuk ke tempat kerja di Pejabat Peguam Negara, Putrajaya.

Tiada ulasan:

Kes Hafizul: Peringatan dan pengajaran