Rabu, 23 Mac 2016

Gerhana Bulan Penumbra

Pada 23 Mac 2016, kita akan berpeluang untuk menyaksikan Gerhana Bulan Penumbra dari jam 7.21 malam hingga 9.55 malam. Secara amnya gerhana bulan akan berlaku ketika fasa bulan penuh dan pada masa yang sama Bulan melintasi bayang Bumi seperti yang terdapat dalam Rajah 1.
Gerhana pada 23 Mac ini merupakan gerhana bulan yang pertama pada tahun 2016 dan diameter Bulan yang dilihat adalah lebih kecil daripada diameter purata Bulan memandangkan gerhana berlaku 2.1 hari sebelum Bulan berada pada kedudukan yang paling jauh dengan Bumi atau kedudukan "Apogi" 77.5% daripada Bulan akan melintasi bayang penumbra Bumi semasa fasa maksimum.

Gerhana ini akan bermula dengan fasa penumbra ( P1 ) pada jam 5.39 petang waktu Malaysia.

Gerhana maksimum pula berlaku pada 7.47 malam dengan Bulan berada pada ketinggian 5.6 darjah dari ufuk timur.

Fenomena gerhana tersebut hanya dapat mula disaksikan di Malaysia apabila Bulan mulai terbit pada jam 7.21 malam sehingga jam 9.55 malam apabila Bulan keluar sepenuhnya dari bayang penumbra Bumi (P4).

Kenampakan Gerhana Bulan Penumbra adalah berkemungkinan kurang ketara kejelasannya jika dilihat dengan mata kasar kerana bayang-bayang penumbra Bumi adalah lebih samar (kurang gelap) jika dibandingkan dengan bayang-bayang umbra Bumi yang lebih gelap.

Peluang untuk melihat kesan gerhana penumbra akan menjadi lebih baik atau lebih jelas jika kita melihat gerhana tersebut menggunakan peralatan bantuan seperti binokular atau pun menggunakan teleskop.

Kenampakan gerhana ini adalah dianggarkan berlaku kira-kira jam 7.30 malam hingga  9.30 malam sahaja. 

Anda perlu menghadap ke arah Timur iaitu arah ketika Bulan terbit untuk menyaksikan fenomena tersebut.

Fasa-fasa Gerhana Bulan Penumbra boleh diperhatikan seperti di Rajah 2 dengan keterangan seperti di Jadual 1.     

Jadual 1 : Data Gerhana Bulan Penumbra Pada 23 Mac 2016
(Sumber daripada http://eclipse.gsfc.nasa.gov/LEplot/LEplot2001/LE2016Mar23N)

Fasa
Keterangan      
Masa
P1
Bulan mula memasuki “Penumbra”
5:39 p.m.
Maksimum
Bulan berada separa dalam “Penumbra”
7:47 p.m.
P4
Bulan keluar dari “Penumbra”
9:55 p.m.

Catatan: Umbra – Bahagian bayang yang sangat gelap
               Penumbra – Bahagian luar bayang yang relatifnya lebih cerah



Rajah 1: Geometri Gerhana Bulan




Rajah 2: Fasa Gerhana Bulan Penumbra 23 Mac 2016

Sempena Gerhana Bulan Penumbra ini, Agensi Angkasa Negara (ANGKASA) akan menganjurkan Program Pencerapan Gerhana Bulan Penumbra pada 23 Mac 2016 jam 7.30 malam hingga 9.30 malam bertempat di Planetarium Negara.  

Orang awam adalah dijemput hadir untuk menyaksikan fenomena ini menerusi beberapa buah teleskop yang disediakan.

Pencerapan Planet Musytari, taklimat Gerhana Bulan dan trivia astronomi juga akan dibuka kepada awam. Orang awam juga dialu-alukan untuk membawa teleskop sendiri.

Hadiah menarik seperti TravelMate 10x50 Porro Binoculars sumbangan daripada Starfield Instruments Supply akan diberikan kepada pengunjung yang istimewa.

Saksikanlah siaran langsung Gerhana Bulan Penumbra mulai 7:21 p.m. hingga 9:55 p.m. pada 23 Mac 2016 di laman web http://www.angkasa.gov.my.

Sekiranya anda terlepas menyaksikan fenomena ini, anda perlu menunggu sehingga 17 September 2016 untuk menyaksikan Gerhana Bulan Penumbra sekali lagi di Malaysia.

Setinggi-tinggi penghargaan kepada Starfield Instruments Supply.

Untuk maklumat lanjut dan sebarang pertanyaan berhubung program ini , sila hubungi Planetarium Negara di talian 03-2273 4301 / 4303 / 5484 atau email kepada lau@angkasa.gov.my / husna@angkasa.gov.my.

1 ulasan:

Esteri Mumpung berkata...

Salam kekasihku
Saya benar-benar tidak tahu dari mana hendak memulakan testimoni saya kerana nama saya yang sangat gembira ialah Esteri Mumpung, dari Phillipine, Puan Rebacca Alma datang untuk menyelamatkan saya dan menghilangkan semua kesedihan saya.
Sungguh mengagumkan apabila saya berfikir bahawa semuanya telah selesai dengan saya, saya sangat terhutang budi sehinggakan orang-orang yang saya pinjam dari geng itu memerangi saya dan kemudian menahan saya akibat hutang saya. ditahan selama berbulan-bulan tempoh rahmat diberikan kepada saya ketika saya dipulangkan dan dibebaskan untuk pergi dan menjana wang untuk melunaskan semua hutang yang saya terima sehingga saya diberitahu bahawa terdapat pemberi pinjaman dalam talian yang sah jadi saya perlu mencari di blog yang saya ditipu sebelum ini tetapi ketika saya menjumpai SYARIKAT PINJAMAN REBACCA ALMA, Tuhan mengarahkan saya kepadanya dan di sebuah blog kerana tarikan saya terhadapnya benar-benar suatu keajaiban mungkin kerana Tuhan telah melihat bahawa saya mempunyai banyak penderitaan dan itulah sebabnya dia mengarahkan saya kepadanya. Oleh itu, saya melamar dengan penuh semangat setelah beberapa jam pinjaman saya diluluskan oleh Lembaga Pengarah dan dalam 24 jam saya dikreditkan dengan jumlah yang tepat yang saya maksudkan untuk semua ini tanpa jaminan tambahan Pinjaman Peribadi kerana saya bercakap dengan anda sekarang saya mempunyai hapus semua hutang Saya dan sekarang saya mempunyai pasar raya dan pelaburan saya sendiri di Filipina dan Indonesia, saya baru saja membuka pusat membeli-belah di Malaysia tidak lama dahulu dan saya tidak memerlukan bantuan orang lain sebelum saya memberi makan atau mengambil kewangan, apa pun keputusan saya tidak ada urusan dengan Polis, saya sekarang wanita bebas.
Anda ingin mengalami kebebasan kewangan seperti saya, sila hubungi Ibu melalui e-mel syarikat: (rebaccaalmaloancompany@gmail.com) juga hubungi Puan Rebbacca melalui nombor whatsapp +14052595662.

Anda tidak dapat memperdebatkan fakta bahawa dalam dunia kesulitan ini, anda memerlukan seseorang untuk menolong anda mengatasi masalah perolehan dalam hidup anda dalam satu atau lain cara, jadi saya memberi anda mandat untuk mencuba dan menghubungi Puan Rebacca Alma di alamat di atas sehingga anda dapat mengatasi masalah kewangan dalam hidup anda.

Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (esterimumpung77@gmail.com)) . Semoga Tuhan memberkati anda semua.