Ahad, 18 September 2016

455 rakyat Malaysia meringkuk di penjara Thailand

penjara2
 
Seramai 455 rakyat Malaysia sedang meringkuk di penjara Thailand dengan lebih 90 peratus daripada mereka menjalani hukuman berkaitan kesalahan dadah.
Setiausaha Kedua (Konsular) Kedutaan Malaysia di Thailand, Halmah Hassan berkata sebahagian kecil daripada rakyat Malaysia yang berada di penjara Thailand pula melibatkan kesalahan berkaitan kad kredit.

"Seramai 196 rakyat Malaysia ditahan di lima penjara sekitar Bangkok dan tujuh penjara lain di beberapa wilayah utara manakala 259 orang lagi ditempatkan di beberapa penjara wilayah selatan Thai," katanya kepada Bernama baru-baru ini.

Beliau berkata, rakyat Malaysia yang ditahan di penjara Thailand itu berhadapan dengan pelbagai hukuman daripada hukuman mati, penjara seumur hidup dan penjara selama beberapa tahun.

Walaupun berhadapan hukuman mati, ia akan dikurangkan kepada penjara seumur hidup dan tempoh itu juga akan dikurangkan lagi sekiranya pesalah berkelakuan baik ketika di penjara, kata Halmah.

Tujuh daripada 196 rakyat Malaysia yang ditahan di Bangkok dan wilayah utara adalah wanita, iaitu lima orang di Pusat Pemulihan Wanita, Chatuchak di sini dan dua lagi di Penjara Wanita Chiang Mai, katanya.

Menurut Halmah, pejabat konsular kedutaan negara di Bangkok menguruskan hal ehwal 196 tahanan rakyat Malaysia di penjara di sini dan utara ibu negara Thailand itu.

Katanya, di antara penjara di Bangkok yang banyak menempatkan tahanan Malaysia adalah Penjara Reman Bangkok (30), Bambat Piset (40), Penjara Klong Prem (34) dan Penjara Bangkhwang di Nonthaburi (51).

Pejabat Konsulat Malaysia di Songkla pula menguruskan hal ehwal tahanan negara yang berada di penjara di 13 wilayah di selatan Thai, katanya.

Halmah berkata, pejabat konsular di kedutaan negara di Bangkok itu juga melakukan lawatan berkala terhadap semua tahanan rakyat Malaysia bagi mengetahui keadaan terkini dan kebajikan mereka.

Katanya, lawatan itu dibuat kerana mendapati layanan yang diterima tahanan negara daripada pihak berkuasa penjara adalah lebih baik sekiranya mereka kerap menerima kunjungan daripada pihak konsular.

"Jika ada tahanan Malaysia di Chiang Mai yang terletak ribuan kilometer di utara Thailand, kita juga akan melawat mereka.

"Kami juga melakukan tindakan tertentu termasuk berhubung dengan pihak berkuasa penjara sekiranya menerima aduan daripada tahanan Malaysia dan pihak Thai amat responsif terhadap aduan yang diterima," katanya sambil menambah ia adalah sebahagian daripada tugas sebagai pegawai konsular.

Menurut Halmah, pejabat konsular di kedutaan negara turut menerima permohonan daripada tahanan Malaysia yang mahu dipindahkan ke penjara di selatan Thai bagi memudahkan keluarga mereka melawat.

Beliau berkata, bagi tahanan Malaysia yang akan dibebaskan daripada penjara Thai, pihaknya juga akan mengeluarkan surat dan dokumen perjalanan bagi membolehkan mereka kembali ke tanah air.

Tiada ulasan: