Sabtu, 24 September 2016

Surat menyayat hati kanak-kanak 6 tahun untuk Obama

Surat menyayat hati kanak-kanak 6 tahun untuk Obama
Seorang kanak-kanak Amerika Syarikat berusia 6 tahun menjadi 'hero' selepas menyatakan hasratnya untuk menawarkan tempat perlindungan kepada seorang kanak-kanak Syria, Omran Daqneesh. - Gambar fail
 
SEORANG kanak-kanak warga Amerika Syarikat menjadi ‘hero’ selepas menyatakan hasratnya untuk menawarkan tempat perlindungan kepada seorang kanak-kanak Syria yang mengalami kecedaraan selepas rumahya di Aleppo,Syria dibom pada bulan lalu.

Alex, enam tahun menulis sepucuk surat kepada Presiden Barack Obama selepas melihat sekeping gambar viral yang memaparkan wajah suram Omran Daqneesh yang mengalami kecederaan dan keseorangan di dalam sebuah ambulan.

Dalam sepucuk surat yang dihantar ke White House, Alex meminta Obama untuk pergi ke Syria dan membawa pulang Omran ke rumahnya.

"Presiden Obama, masih ingatkah kanak-kanak lelaki yang dirawat dalam ambulan di Syria?

"Bolehkah anda selamatkan budak lelaki itu dan membawanya ke rumah kami.

"Kami akan menunggu anda bersama bendera, bunga dan belon... Kami akan memberinya sebuah keluarga dan dia akan menjadi saudara kami," tulis Alex dalam surat tersebut.

Letter to Obama
Kredit gambar: White House.org

letter to obama
Kredit gambar: White House.org


 
letter
Kredit gambar: White House.org

Presiden Amerika Syarikat berkongsi kata-kata Alex dalam Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (UNGA) berkaitan krisis pelarian minggu ini, sebelum White House merakam Alex untuk membaca surat tersebut.

"Kita semua perlu menjadi seperti Alex.. bayangkan penderitaan yang kita dapat kurangkan dan nyawa yang mungkin kita selamatkan," tulis Obama dalam akaun Facebooknya.
 
Sementara itu, ramai netizen memuji tindakan Alex dan berkata, seorang kanak-kanak berusia enam tahun lebih berperikemanusiaan daripada orang dewasa.

Tiada ulasan: