Sabtu, 29 Mac 2008

APRIL FOOL, BUAT RENUNGAN & PEDOMAN KITA SEMUA !!!

Assalamualaikum
Ikutilah cerita sedih di sebalik April Fool’s Day sebagai renungan bersama.

Setiap kali menjelang 1hb April, sesetengah orang kita begitu taksub dengan budaya ‘pandang kebarat’. Berbalik kepada perayaan April Fool’s Day ini, ia mula dirayakan ketika
kejatuhan kerajaan Islam di Sepanyol. Setelah bertapak berkurun-kurun lamanya di
Granada, Sepanyol, kerajaan Islam akhirnya runtuh diserang tentera-tentera Kristian.

Penduduk Islam di Sepanyol (Moors) terpaksa berlindung di dalam rumah masing-masing untuk menyelamatkan diri. Tentera-tentera Kristian bagaimanapun tidak berpuas hati dan berusaha untuk menghapuskan orang-orang Islam dari Sepanyol.

Penduduk muslim ini, diberitahu bahawa mereka boleh berlayar keluar dari Sepanyol dengan selamat bersama-sama barang keperluan mereka dengan menggunakan kapal yang berlabuh dipelabuhan.

Orang Muslim yang risau sekiranya tawaran tersebut merupakan suatu penipuan, telah pergi ke pelabuhan untuk melihat kapal yang dimaksudkan. Setelah berpuas hati, mereka membuat persiapan untuk bertolak. Keesokan harinya (1hb April), mereka mengambil semua barangan yang telah disiapkan menuju ke pelabuhan.

Ketika inilah puak Kristian mengambil kesempatan untuk menggeledah dan kemudian membakar rumah penduduk Islam ini. Mereka juga tidak sempat menaiki kapal kerana semuanya dibakar.

Puak Kristian kemudian menyerang kaum muslim dan membunuh semuanya, lelaki, perempuan serta anak-anak kecil. Peristiwa berdarah yang menyedihkan itu kemudiannya diraikan oleh tentera Kristian.

Keraian ini akhirnya dirayakan setiap tahun bukan sahaja di Sepanyol tetapi juga
di serata dunia. Yang menyedihkan, orang Islam yang jahil mengenai peristiwa ini turut
meraikan April Fool’s Day tanpa menyedari mereka sebenarnya merayakan ulang tahun
pembunuhan beramai-ramai saudara seIslam mereka sendiri.


Semoga Allah sentiasa membuka pintu taubat untuk kita.

Petikan drpd Risalah Fikrah
Peliharalah Allah, nescaya Allah akan memelihara kamu .....rawahuttirmizi Illal Liqaq.

Tiada ulasan: