Rabu, 20 Mei 2009

7 minit

Sagu hati atau politik wang dalam Pas

Nak kata lama, tidaklah juga. Tetapi ada orang tanya berapa lama saya dah bekerja dalam bidang kewartawanan ni, saya hanya mampu jawab, “Baru nak masuk 25 tahun.”

Saya tanya pula, “Kenapa?” Katanya, saja nak tahu kot-kot saya tahu hal-hal politik terutama mengenai Pas di Kelantan.

Saya tanya lagi, “Nak tahu pasal apa mengenai Pas? Pasal perangai. Prestasi wakil rakyatnya. Pasal sikap mesra, ego, sombong, kedekut, pemurah, baik hati mereka atau pasal apa?” Katanya, “Pasal apa saja yang Encik Man tahu’.

Saya kata, pada awal Pas mengambil alih Kelantan daripada Barisan Nasional (BN), ketika itu bawah pimpinan Tan Sri Mohamed Yaakob, banyak perubahan telah dilakukan.

Pertamanya, mengharamkan mak yong, menora, wayang kulit, main puteri, panggung wayang wajib pasang lampu, kaunter bayaran diasingkan lelaki perempuan.

Papan tanda ‘Membangun Bersama Islam’ dinaikkan di merata tempat. Papan tanda ‘Alhamdulillah’, ‘Subhanallah’, ‘Masya-Allah’ dipasang sepanjang jalan raya dari Jeli ke Kota Bharu sampai ke Gua Musang. Sekarang sudah pun lusuh tak berganti baru. Agaknya mungkin mereka ingat pengguna dah hafal perkataan itu.

Wakil rakyatnya pula hanya pandai sebut ‘Insya-Allah’ setiap kali rakyat tanya hal-hal berkaitan masalah. Alasan ‘Maaf ana puasa hari ini’ pula sering diucapkan setiap kali melintas kedai kopi. Takut kena belanja.

Itu dululah pada awal pemerintahan Pas tahun 1990-an. Sekarang sudah jauh berbeza. Dulu pakai kereta nasional Proton Saga saja, kini sudah tukar Honda Accord, Civic, Camry, Vios, Mercedes dan BMW. Yang pakai motosikal kuasa tinggi pun ada.

Kalau dulu majoriti pakai serban, hari ini dah pakai kopiah. Yang tak pakai dua-duanya pun ada. Begitu juga dulu ramai pakai jubah, hari ini tidak sedikit yang tukar ‘style’, sudah pandai pakai kot dan bertali leher. Cuma mereka belum pandai pakai ‘bow’. Dan tak mungkin pakai.

Moral kepada cerita yang saya nak beritahu ini ialah pemimpin Pas juga manusia biasa. Mereka tidak boleh lari daripada melakukan kesalahan dan kesilapan. Mereka pun ada cita rasa besar. Ada nafsu dan keinginan mencuba.

Kalau tidak, masakan dulu rumah kecil, sekarang dah besar. Kalau tidak masakan timbul isu khalwat dengan isteri orang di sebuah bilik hotel dan dicekup si suami kepada pasangannya dalam kabin kereta api.

Itu hanya beberapa cerita ringkas mengenai keruntuhan moral pemimpin Pas yang dapat saya paparkan sebagai contoh. Ada banyak lagi isu dan kes. Yang kahwin dua, tiga tak usahlah nak cerita lagi.

Yang kahwin di luar negara pun ada. Maknanya apa yang berlaku pada orang lain, berlaku juga pada mereka.

Kalau orang lain beri jawatan tinggi pada anak menantu, dalam Pas pun ada anak menantu pegang jawatan tinggi juga. Pendek kata sama saja. Tak boleh tuding pada orang lain. Pada diri sendiri pun berlaku.

Jadi, kalau hari ini timbul cerita ada segelintir pemimpin Pas mengamalkan politik wang atau rasuah, sogok atau sewaktu dengannya, saya tidak terkejut. Sebab sebagaimana saya kata tadi, mereka pun manusia juga.

Mereka ada keinginan nak bertanding dan rebut jawatan lebih tinggi dalam parti. Untuk pastikan hasrat itu jadi kenyataan, mereka akan lakukan apa saja termasuk main politik wang, rasuah, beri hadiah, beri ‘sedekah’ dan sogok dengan niat nak dapat undi dan menang. Itu yang berlaku dalam Pas sejak dulu. Cuma mereka bijak menyembunyikan tudung periuk nasi yang sedang menggelegak. Siaran 20hb Mei 2009

Tiada ulasan:

Kes Hafizul: Peringatan dan pengajaran