Khamis, 3 Jun 2010

Kenapa halang PM jawab isu judi?

Saya ingin menyuarakan pandangannya terhadap sikap pemimpin UMNO yang cuba nak melindungi sesuatu dari diperjelaskan kepada umum.

Halnya berikutan tindakan Setiausaha Agong UMNO Datuk Seri Tengku Adnan Mansor yang dilihat menghalang Presiden UMNO Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak menjawab persoalan isu lesen perjudian bolasepak Piala Dunia yang dikatakan diluluskan oleh kerajaan bagi menghalalkan perkara yang sudah terang haramnya.

Perkara itu dikatakan berlaku ketika sidang media Presiden UMNO selepas Mesyuarat Majlis Tertinggi UMNO baru-baru ini.

Soalan dari wartawan perlu di jawab, apa motifnya tidak perlu dipertikaikan, baik buruk adalah jawapan pada persoalan itu.

Janganlah jadi macam Anwar Ibrahim yang hanya mahu soalan yang memihak padanya sahaja, soalan yang boleh menghiris perasaan hatinya akan disanggah dengan pelbagai tohmahan dan berbaur sinis… takut pada bayangan sendiri.

Pokok persoalannnya kenapa persoalan itu dihalang dan apakah kerajaan kepimpinan Najib tidak mahu membuat pernjelasan terhadap isu ini sedangkan pihak pembangkang sudah melalak ke hulu ke hilir menjajakan isu ini sekaligus menempelak kerajaan Barisan Nasional yang menghalalkan judi.

Saya tidak faham motif Tengku Adnan menghalang persoalan itu diajukan oleh seorang wartawan tersebut.

Tidakkah persoalan itu penting untuk dijawab terutama bagi menjelaskan isu terbabit dari terus diperhangatkan oleh pembangkang. Kenapa tidak diberi peluang kepada Presiden UMNO yang juga Perdana Menteri menperjelaskan isu tersebut dan seterusnya menamatkan isu itu dari terus berlangsungan.

Adalah diharapkan sindrom sorok ini tidak akan terus berlaku di zaman pemerintahan Datuk Seri Najib, janganlah kerana dua tiga kerat pemimpin UMNO yang hendak jaga diri atau takut berdepan dengan masalah serta isu yang timbul maka Najib akan jadi mangsanya.

Najib harus sedar bahawa yang berada di sekelilingnya adalah kawan-kawan bukannya boleh diistilah sebagai sahabat, mereka itu bakal meninggalkan Najib jika berlaku sesuatu yang menyusahkan Najib…mereka bukan kawan yang boleh menangis bersama.

Mengharapkan kesedaran di sebalik persoalan yang murni

Tiada ulasan:

Najib Razak ditahan

BEKAS Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dipercayai ditahan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di kediamannya dekat ...