Sabtu, 23 Ogos 2008

Bila terkena batang hidung sendiri

Saya sempat membaca laporan berita mengenai ceramah Anwar Ibrahim di Permatang Pauh. Dalam satu ceramahnya, dia mengecam dan mencaci Najib Tun Razak sebagai orang yang ada kaitan dengan pembunuhan model Mongolia, Altantuya.

Cukup seronok dia menghentam orang lain. Tanpa rasa bersalah atau seolah-olah dia mempunyai bukti kukuh dengan kes itu, dia menghamburkan hal-hal sensitif yang boleh mengaibkan Najib.

Kemudian, semalam, di Masjid Jamek Guar Perahu, Bukit Mertajam, Najib melafazkan sumpah laknat bagi menafikan tuduhan itu. Dia telah melakukannya kerana berpegang pada prinsip BERANI KERANA BENAR.

Tetapi anehnya, Anwar yang berdegar-degar menuduh Najib, belum mahu bersumpah atas kes yang dikaitkan dengan tuduhan meliwat bekas pembantunya. Dia bermati-matian menafikannya.

Tidak cukup dengan naik pentas dan melafaskan, "Saya tak lakukan...saya tak lakukan.."

Orang yang membunuh pun tak akan mengaku dia membunuh ketika dibicarakan di mahkamah. Inikan pula Anwar yang bijak memutar belitkan isu.

Ramai yang tertanya-tanya kenapa dia tak mahu sumpah. Apakah kerana dia berpegang kepada prinsip, TAKUT KERANA SALAH, menyebabkan sehingga kini dia masih berdolak dalik untuk sumpah laknat?

Apa salahnya, ketika masuk ke masjid, kemudian lafaz sumpah? Bukan perlu persiapan apa-apa pun. Bukannya melibatkan kos yang besar pun untuk dia berbuat demikian.

Hanya lafaz Wallahi Wabillahi Watallahi, habis cerita. Barulah isu ini tamat. Tetapi dia masih bermain tarik tali. Kononnya ulamak dari Arab larang dia buat demikian. Sampai bila?

Dia nak kesnya dibicarakan di Mahkamah Syariah. Dan untuk memastikan Anwar benar-benar liwat, Mohd Saiful kena kemukakan empat saksi. Di mana nak cari empat saksi? Yang melakukan ot ek tu pun hanya mereka berdua. Di tempat yang sunyi pula tu.

Lainlah trend remaja sekarang. Mereka lebih suka buat seks sambil rakam dengan telefon bimbit atau kamera. Kemudian sebar ke internet. Tapi kes Anwar-Mohd Saiful tidak ada rakaman itu dan tidak ada saksi.

Sebab itu Anwar memilih cara itu untuk 'menegakkan benang basah' dalam membersihkan kesnya. Wallahualam.

Tiada ulasan: