Isnin, 25 Ogos 2008

Komen tetamu untuk penulis blog KESIAN MANZAIDI

Komen 1:
Dan orang-orang yang menuduh isterinya berzina, sedang mereka tidak ada saksi-saksi (yang mengesahkan tuduhannya itu) hanya dirinya sendiri, maka persaksian (yang sah pada Syarak) bagi seseorang yang menuduh itu hendaklah ia sumpah dengan nama Allah, empat kali, bahawa sesungguhnya ia dari orang-orang yang benar – surah an-nur: ayat 6.

Dan sumpah yang kelima (hendaklah ia berkata): Bahawa laknat Allah akan menimpa dirinya jika ia dari orang-orang yang dusta – surah an-nur: ayat 7.

Dan bagi menghindarkan hukuman seksa dari isteri (yang kena tuduh) itu hendak ia bersumpah dengan nama Allah, empat kali, bahawa suaminya (yang menuduh) itu sesungguhnya adalah dari orang-orang yang berdusta – surah an-nur ayat 8.

Komen 2:
Salam, Man... sabar dan ambil sikap berdiam diri. Kalau ada isu tulis lagi dan lagi, jangan respon dan layan orang yang tidak tahu mengklasifikasikan ilmu. Kadang kala diam itu lebih bermakna dan boleh menyerlahkan kebenaran.

Jadi lebih baik diam dan terima segalanya dengan seadanya. Orang yang memprotes itupun nantinya akan menerima dan mengiakan apa yang menjadi 'the truth'. Tuhan bukan 2-3, kita akan lihat kebenarannya nanti jika mana-mana pihak yang terlibat itu benar.

Dan bagi kita yang ingin melihat idealisme dalam kehidupan ini teruskan perjuangan dan teruskan tusukan mata pena Man yang berkeramat itu, jangan disarungkan 'senjata' keramat Man tu, yang penting pertingkatkan 'kekeramatannya' asam limaukan senjata Man tu dengan lebih kerap lagi, pertingkatkan kehebatannya dengan memperkasakan lagi semangat yang ada pada senjata Man tu.

Insya-Allah Tuhan akan sentiasa bersama orang yang jujur, kerana KETAQWAAN sahaja yang menjadi ukuran Illahi...

Komen 3:
maaf menggangu..
bagi pendapat saya sebenarnya sumpah saiful ini dibuat hanya untuk membersihkan nama dirinya dan keluarganya sahaja bukan untuk diambil kira di mahkamah.

mungkin sedap kite mencanang tentangnya kerana kita bukan ditempatnya.. bagi orang yang bukan sentiasa berketayap di kepala mungkin ini cara terbaik. Apatah lagi pabila mendengar nasihat dari seorang mufti. Tapi mungkin tidak bagi sesetengah pihak yang 'alim'.. bukankah bagus jika kita memberikan buah fikiran kepadanya sebelum dia bersumpah.. Mungkin buah fikiran anda juga akan disanggah seperti yang terjadi kepada mufti tersebut. Jika terlalu menyalahkan keputusan dan buah fikiran orang lain, lihat semula ke dalam diri kita sendiri..


Komen 4:
Maaf menggangu sekali lagi...
terdetik hati untuk memberikan komen sekali lagi apabila komen atau pandangan saya diberikan respon oleh pemilik blog. Telah dikatakan di permulaan komen pertama, itu cuma pandangan peribadi saya, yang jijik melihat dan mendengar perkara yang 'jijik' dan 'diriku benar belaka' dibualkan di pelbagai peringkat sehingga ke peringkat yang boleh dikatakan 'alim'dan mungkin menjadi rujukan sesetengah pihak.

Cuma sedikit gusar di hati pabila komen saya dibalas dgn sindiran. Mungkin juga kerana tidak dapat menerima buah fikiran dari orang lain ataupun mungkin juga blog ini dibuat untuk memuaskan hati sendiri dan rakan-rakan(atau dengan kata lain, syok sendiri).

Ini bukan komen yang pertama kepada bloggers tetapi yang pertama dijawab dengan sindiran oleh pemilik blog. Tiada komen lagi daripada saya selepas ini kerana telah diketahui jawapan seterusnya.Cuma, lebih baik mendiamkan diri daripada berkata-kata tetapi menambah dosa.(Sila rujuk artikel BENGAP saudara)Terima kasih.

Tiada ulasan: