Jumaat, 19 September 2008

Dianiayai Ketua Pemuda UMNO

Kenyataan saya (kenyataan akhbar) 10hb September 2008/Rabu

Saya, pengamal media, MOHD MANZAIDI BIN MOHD AMIN. Berikut adalah kenyataan akhbar saya :-

1. November 1997, saya membeli satu unit rumah kos sederhana beralamat Lot No. PT4061, Perumahan Lubok Jong, Pasir Mas. Rumah baru siap itu berharga RM32,000. Rumah itu dilengkapi bekalan elektrik dan air.

2. Selepas saya membayar sewa bulanan selama satu setengah tahun dengan kadar bulanan RM301.13 sebulan, saya tidak lagi mampu meneruskan bayaran itu kerana kesan daripada kegawatan ekonomi negara. Berikutan itu saya menjualnya.

3. Pertengahan tahun 1999, saya menawarkan untuk menjual rumah itu kepada Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Pasir Mas, Ahmad Rosdi Mahmad dan beliau bersetuju membelinya. Saya minta beliau membayar RM5,000 dan seterusnya meneruskan sambung bayar rumah itu untuk tempoh dipersetujui saya dengan bank iaitu selama 15 tahun daripada tarikh/tahun 1997.

4. Saya mahu menukar nama milik, tetapi Ahmad Rosdi tidak mahu, sebaliknya minta saya mempercayainya iaitu dalam konteks dia berjanji (secara lisan) akan terus sambung bayar sehingga tamat tempoh pinjaman. Lagipun katanya, setelah jual beli dilakukan, rumah itu adalah milik dia (walaupun masih kekal nama saya).

5. Kerana mempercayainya, saya setuju proses tukar nama ditangguhkan kepada tarikh/tahun yang dipersetujuinya. Urusan jual/beli itu dibuat di pejabat Ahmad Rosdi di Jalan Kuala Krai, Kota Bharu.

6. Akhir tahun 2005, setelah ekonomi pulih dan sumber pendapatan saya agak stabil, saya bercadang untuk membeli kereta. Saya mengemukakan permohonan pinjaman itu melalui Bank Bumiputera Commerce, Kota Bharu tetapi ditolak. Tidak lama kemudian saya kemukakan permohonan pinjaman di Muamalat Bank, Kota Bharu. Juga ditolak dengan alasan nama saya sudah disenaraihitamkan oleh Bank Negara Malaysia kerana kegagalan saya membayar ansuran rumah sehingga tertunggak dalam jumlah yang banyak.

7. Saya terkejut dan terus menghubungi Ahmad Rosdi untuk memaklumkan perkara itu. Beliau kemudian memaklumkan kepada saya, beliau akan memberitahu hal itu kepada adiknya. Tanpa mengesyaki apa-apa, saya menunggu sehingga sebulan untuk membuat permohonan pinjaman semula (beli kereta) dengan bank. Malangnya, nama saya masih disenaraihitamkan dan menurut pihak bank, akan mengambil masa untuk membersihkan nama saya.

8. Ogos tahun 2008, saya menerima surat saman daripada Pejabat Tanah dan Jajahan Pasir Mas (*rujuk surat 1) meminta saya hadir ke Pejabat Tanah dan Jajahan Pasir Mas untuk siasatan gadaian pada 10 September 2008. Dan surat saman daripada peguam RHB Islamic Bank Berhad (* rujuk surat 2), minta saya hadir ke Mahkamah Sesyen Kota Bharu pada 15 September 2008.

9. Sebelum itu, saya memaklumkan kepada Ahmad Rosdi supaya hadir ke pejabat RHB Bank Bhd untuk membolehkan kami (saya dan Ahmad Rosdi) berbincang dengan Pengurus RHB Bank Bhd mengenai masalah tunggakan yang gagal dijelaskan oleh Rosdi. Tetapi beliau memberitahu, rumah itu diserahkan kepada adiknya yang bernama Jafri. Saya sedih dengan perbuatannya melepas tangan dalam hal ini menyebabkan saya menanggung masalah dan beban.

10. Pada 26 Ogos 2008, jam 3 petang, saya hadir ke pejabat RHB Bank Berhad Kota Bharu. Bagi pihak Ahmad Rosdi dihadiri adiknya, Jafri. Dalam perjumpaan itu, saya memaklumkan masalah itu kepada Pengurus RHB Bank Bhd, Encik Amrullah dan diakui oleh Jafri bahawa rumah itu diserahkan oleh abangnya kepada beliau.

11. Ketika itu juga Pengurus RHB Bank Bhd memaklumkan bahawa masalah itu berpunca daripada kegagalan Jafri/Ahmad Rosdi menjelaskan ansuran bulanan menyebabkan berlaku tunggakan sehingga RM12,849.18. Dalam perjumpaan itu, Pengurus RHB Bank Bhd telah meminta saya membuat surat menyerahkan urusan pembayaran ansuran bulanan rumah itu kepada Jafri (* rujuk surat 3).

12. Saya juga memaklumkan kepada Jafri supaya menyelesaikan jumlah tunggakan RM12,849.18 sebelum 5 September 2008 bagi mengelak saya hadir ke Pejabat Tanah dan Jajahan Pasir Mas serta Mahkamah Sesyen Kota Bharu. Beliau bersetuju. Persetujuan beliau itu disaksikan oleh Pengurus RHB Bank Bhd.

13. Namun sehingga tarikh ditetapkan (5 September 2008), Jafri masih tidak menjelaskan tunggakan itu, menyebabkan saya terpaksa berdepan dengan saman/siasatan Pejabat Tanah dan Jajahan Pasir Mas serta saman daripada RHB Islamic Bank Berhad.

14. Pada 10hb September 2008, saya hadir di Pejabat Tanah dan Jajahan Pasir Mas. Disoal siasat oleh MOHD KAMARULZAMAN BIN AB. WAHAB, PENOLONG PENTADBIR TANAH. Dalam keputusan soal siasat itu, saya menyatakan rumah berkenaan telah dijual kepada Ahmad Rosdi dan keengganan Ahmad Rosdi memberi kerjasama menyebabkan saya membuat keputusan untuk menyerahkan rumah itu untuk tujuan dilelong.
MOHD KAMARUZAMAN kemudian memaklumkan rumah itu akan dilelong pada 11 Januari 2009 pada harga semasa RM20,000.

15. Pada 15hb September 2008, saya hadir ke Mahkamah Sesyen Kota Bharu menghadapi saman. Dalam perbicaraan itu, saya mengaku telah berhutang dengan RHB Islamic Bank Berhad dan berjanji akan menjelaskan hutang itu.

16. Jumlah keseluruhan hutang yang terpaksa saya tanggung ialah RM38,754.96 tidak termasuk kos mahkamah. Sekarang saya terpaksa menghadirikan diri ke pejabat RHB Islamic Bank Berhad di Kuala Lumpur untuk tujuan pembayaran.

17. Moral of story ialah SAYA SEDIH TELAH DIANIAYA DAN DITIPU OLEH KETUA PERGERAKAN PEMUDA UMNO BAHAGIAN PASIR MAS, HAJI AHMAD ROSDI BIN HAJI MAHMAD YANG KINI GIAT BERKEMPEN/MELOBI UNTUK BERTANDING JAWATAN TIMBALAN KETUA UMNO BAHAGIAN PASIR MAS.

18. Sekian, laporan saya.

Tiada ulasan: