Rabu, 16 September 2009

Sajak rakyat kepada pemimpin tak sedar diri

Ketika sedang meninjau-ninjau bahan berita yang dihantar anak buah, tetiba mata tertacap pada satu emel bertajuk: Sajak rakyat kepada pemimpin.

Tanpa berlengah, saya terus buka dan anak saya ada tinggalkan nota pertanyaan: Boss, sajak ni boleh siar tak dalam page saya? Seorang penduduk hantar pada saya dan minta sangat-sangat saya siarkan. Boss tengok dulu dan atas pertimbangan Boss sama ada boleh disiarkan atau tidak. Tq Boss.

Wahh panjang lebar anak buah saya tulis nota untuk perhatian saya. Bagaimanapun, setelah berbincang dengan Boss yang lebih atas lagi, mereka beri jawapan, tak boleh. Maknanya sajak tu tak boleh disiarkan.

Apapun, saya ambil kesempatan ini untuk siarkan dalam blog saya.

Bila Pemimpin Berbalah

Masyarakat habis berpecah belah
Masing-masing salah menyalah
Yang ni tak betoi yang ni salah
Masing-masing tak ngaku kalah

Hari-hari syok (asyik) berbalah
Cari cerita cari salah
Kopi secawan dok bergalah
Terbuang masa apa ke jadah

Bila masyarakat asyik bertikam lidah
Hal keluarga pun endah tak endah
Macam-macam gejala dah jadi dah
Sesat merata tanpa akidah

Anak-anak tak pergi sekolah
Asyik leka pergi berkelah
Kepala pening dok hisap dadah
Bila lentok... macam-macam jadi dah

Ada juga yang main redah
Tua muda sama naik dah
Seluar ketat atas terdedah
Tok Wan tengok, kepala pun pening dah

Bila berbalah tiada faedah
Apa gunanya apa kejadah
Yang rugi kita berwadah
Mengejar mimpi yang tak sudah

Oleh itu, marilah sama-sama bermuhasabah
Cari jalan atasi masalah dan musibah
Semaikan semula semangat muhibah
Belajar-belajar mengimarah rumah ibadah
Tambah ilmu Tambah Faedah
Sebarkan ilmu jadi ibadah
Jadi teman di alam barzakh

Belajar-belajar pergi ke sekolah
Ambil wuduk untuk bersolah
Minta petunjuk serta hidayah Allah
Tunjukkan jalan yang lurus jangan yang salah
Semoga berkat jadi pemimpin bertauliah
Jadi contoh pembangunan ummah semoga berjaya...syukur Alhamdulillah

** Pemimpin pilihan di antara kamu semua ialah orang-orang yang kamu cintai (suka). Mereka juga mencintai kamu. Kamu semua mendoakan mereka untuk kebaikan, begitu juga mereka mendoakan untuk kebaikan kamu. – Hadith Riwayat Muslim.

Nukilan
Generasi Kedua

Tiada ulasan: