Khamis, 6 November 2014

Profesor pun meniru? Inilah akibatnya kalau tak ada soalan bocor...

Ahli Majlis Profesor Negara, Profesor UMK Dituduh Ciplak Untuk Tesis Phd? Oleh: Zulkifli Mat Rawi

Seorang Profesor dan penganalisis politik terkenal dari Universiti Malaysia Kelantan (UMK) berhadapan tuduhan plagiat yang serius dalam menyiapkan tesis kedoktoran beliau di sebuah universti di luar negara.

Seorang pensyarah universiti yang sama telah membuat laporan polis pada 1 November lalu di balai polis Bachok.


Menurut sumber, pensyarah terbabit mendapati keseluruhan bab pertama tesis tersebut diciplak dari kandungan sebuah buku tulisan orang lain. Hanya istilah-istilah tertentu sahaja di Malaysiakan bagi menyesuaikan dengan tajuk tesis terbabit.

Beliau juga mendakwa terdapat bahan-bahan rujukan untuk tesis tersebut juga datang dari sumber yang tidak sah dan penerbit yang tidak wujud. Pensyarah itu juga khuatir profesor terbabit telah menipu universiti luar negara kerana menggunakan rujukan-rujukan dari Malaysia yang sebenarnya tidak wujud.

Selain itu, pensyarah tersebut juga menulis 155 pertuduhan membabitkan “kecurangan akademik dan pentadbiran” ke atas profesor terbabit termasuk mendakwa beliau mengaku pernah menjadi juri di Cannes film festival.

 Suara.tv dimaklumkan profesor terbabit merupakan seorang yang aktif memberi analisis politik dan sering keluar di saluran Astro Awani dan RTM suatu ketika dulu. Beliau juga beberapa kali kelihatan menjadi moderator dalam program-program Majlis Profesor Negara.

Sumber juga memaklumkan sehingga hari ini pihak UMK dikatakan masih belum mengambil apa-apa tindakan ke atas Profesor ini.

Tiada ulasan: