UCAPAN PENUH KETUA WANITA UMNO BERTAJUK WANITA UMNO ; SRIKANDI NEGARA
Alhamdulillah dengan IzinNYA kita terus dikurniakan kesihatan,
keberkatan dan kesempatan untuk menghadiri Perhimpunan Agong Pergerakan
Wanita UMNO Malaysia Tahun 2014. Di sini kita berakur janji kepada
parti demi mengangkat kesucian Agama, kemuliaan Bangsa dan kesejahteraan
Negara.
Bagi pihak barisan kepimpinan tertinggi Pergerakan Wanita UMNO
Malaysia, saya mengalu-alukan kehadiran 955 orang perwakilan wanita dari
191 bahagian seluruh Negara ke perhimpunan ini. Tahniah dan syabas
saya ucapkan!. Puan-puan adalah wakil dan perutusan kepada 1,330,926
(satu juta tiga ratus tiga puluh ribu sembilan ratus dua puluh enam)
ahli Wanita UMNO menunaikan tanggungjawab seperti yang termaktub di
dalam Perlembagaan UMNO. Puan-puan jugalah pembawa suara akar umbi dan
obor harapan rakyat.
Selagi nadi masih berdenyut, selagi siang berganti malam, selagi
langit tegak dijunjung selagi itulah perjuangan Wanita UMNO akan terus
beristiqamah menggenggam teras Bersatu, Bersetia, Berkhidmat. Ayuh
wanita, kita eratkan tali sillaturrahim, bermuafakat, berpakat, bersatu,
melangkah seirama waima kita datang dari kali berbeza, namun pastinya
pertemuan kita di muara yang sama.
SRIKANDI NEGARA
Perhimpunan Agong Pergerakan Wanita UMNO kali ini dimulakan
dengan tiupan semangat baru apabila kelmarin, 25 November 2014, YAB
Presiden UMNO, Dato’ Sri Najib Tun Razak merasmikan Buku Tinta Sejarah
Wanita UMNO iaitu SRIKANDI NEGARA. Saya sedut kata-kata keramat
YAB Dato’ Sri Najib dalam Kata Pendahuluan “Hari ini Pergerakan Wanita
UMNO bukan lagi menjadi tulang rusuk lelaki tetapi tulang belakang yang
menjadi denyut nadi dan pemangkin untuk transformasi kepada budaya baru
dalam UMNO”
“Wanita UMNO adalah saf pejuang parti yang telah terbukti dalam
pilihanraya kecil dan pilihanraya umum, menjadi barisan hadapan
menghadapi parti-parti pembangkang. Kepintaran, kegagahan, kesegaran
daya juang Wanita UMNO telah membantu memastikan kemenangan demi
kemenangan dalam perjuangan kita yang masih panjang.”
YAB Timbalan Presiden UMNO Tan Sri Muhyiddin Yassin juga
menyatakan “sebagai tulang belakang parti politik di Negara ini, peranan
dan tanggungjawab Pergerakan Wanita UMNO semakin mencabar, terutama
dalam memastikan kaum wanita terus bergerak seiring dengan kepesatan
kemajuan Negara. Hakikatnya walaupun Wanita UMNO telah melepasi usia
enam dekad, namun perjuangan kita semua belum berakhir.”
WANITA UMNO SRIKANDI NEGARA
Puan-puan yang dihormati sekelian,
Keunggulan sifat wanita, dalam lembut ada tegasnya. Semangat
hebat. Tutur kata yang petah, kebijaksanaannya terserlah. Srikandi
Negara, walau berjuang tanpa senjata, tapi perjuangannya nekad, tekadnya
bulat, niatnya tepat, langkahnya padat, menyuluh kesejahteraan sejagat.
Kita singkap kegemilangan perjuangan Saidina Khadijah
Al-Khuwailid penghulu syurga, Aisyah umul mukminin, Ummu Salamah bijak
bestari, Fatimah Al-Zahrah anak solehah, Sumaiyah sanggup berkorban
nyawa, Nusaibah mujahidah tabah. Mereka adalah diantara Srikandi Islam
yang mendahulukan apa yang hak, mengendahkan segala yang nista dan
dusta. Mereka menjadi sumber inspirasi Srikandi Negara.
Puan-puan dan tuan-tuan yang dimuliakan,
Bermula dari Puan Sri Puteh Mariah hingga kini, Wanita UMNO
adalah Srikandi Negara. Sejak penubuhan Kaum Ibu yang mencecah usia 67
tahun hingga sekarang itulah gelarannya.
Kitalah pahlawan wanita yang gagah berani, yang mewarisi
kepahlawanan Tun Fatimah. Kitalah wanita yang bersemangat nasional
sejati yang setia berjuang untuk Agama, Bangsa dan Negara.
Semangat
kepahlawanan itu tidak pernah luntur bahkan terus menyala dan membara di
hati setiap sanubari ahli Pergerakan Wanita UMNO. Lebih enam dekad
Pergerakan Wanita UMNO melebarkan sayapnya, tanpa rasa gentar dan mampu
mengatasi apa jua halangan, rintangan dan risiko. Dalam tempoh itu,
kita telah mengalami banyak perubahan besar dan mencapai kemajuan yang
amat-amat membanggakan.
Ke hadapan Wanita UMNO akan terus berjuang tanpa mengenal penat
lelah menyumbangkan seluruh sumber kekuatan ke arah memperkasakan
perjuangan UMNO yang suci lagi murni.
Ke hadapan dengan lanskap politik yang serba baru, perjuangan
Wanita UMNO akan lebih menguja. Berbekalkan pengalaman dan kejayaan
lalu, Wanita UMNO akan terus menjadi tulang belakang BAHTERA ini bagi
mendepani apa jua halangan dan rintangan kerana kita Srikandi Negara.
Para hadirin sekalian,
Hari ini, saya nak iktiraf puan-puan yang hadir di dewan ini
sebagai Srikandi Negara. Semangat pengorbanan dan khidmat tanpa sempadan
telah melakarkan banyak kejayaan. Kita menang PRU 13, kita menang
beberapa pilihanraya kecil walaupun ada ramalan ahli nujum mengatakan
kita akan kalah. Tetapi berkat sepakat dan tinggi iltizam,
Alhamdulillah semua rintangan dapat kita atasi bersama. Bulat air kerana
pembentung, bulat manusia kerana muafakat.
Wanita UMNO terkenal dengan juara kebajikan, sehinggakan
pihak pembangkang mengalah dan mengakui kebenaran hakikat ini. Kitalah
yang berkhidmat untuk rakyat dengan program-program Skuad Sayang,
Jalinan Rakyat, Skuad An-Nur, JUWITA dan program-program lain. Setitik
keringat puan-puan yang mengalir ke bumi ini akan menentukan masa depan
anak bangsa pewaris Negara. Malaysia tanah tumpah darahku.
Para hadirin sekelian,
Perhimpunan kali ini adalah kesinambungan sebuah perjuangan yang
pernah dimadah oleh Sultan Sir Hishamuddin Alam Shah al-Haj, Sultan
Selangor, ketika baginda merasmikan Kongres Melayu Pertama pada bulan
Mac 1946 di Padang Kelab Sulaiman, Kuala Lumpur. Dalam kongres ini,
orang-orang Melayu sepakat untuk menyatukan anak bangsa dengan
menubuhkan UMNO yang merupakan medan penyatuan bangsa Melayu dan kini
bumiputera, di bumi bertuah ini.
Dua prasyarat bagi orang Melayu berjaya. Pertama, mereka mesti
berpegang kepada agama. Kedua mereka mestilah bersatu hati. Inilah asas
yang diletakkan pada tahun 1946 dan inilah juga semangat perjuangan yang
kita kobarkan pada setiap perhimpunan di PWTC. UMNO tidak pernah dan
tidak akan berhenti mengobarkan semangat yang menjadi asas penyatuan
orang Melayu yang dimulakan di Padang Kelab Sultan Sulaiman itu.
Wanita UMNO melahirkan rasa bimbang kerana kedua-dua perkara yang
disebutkan oleh Sultan Sir Hishamuddin Alam Shah al-Haj, kini semakin
dilupakan. Jika orang Melayu longgar pegangan agama dan berpecah-belah,
tatkala itulah kita akan menemui kehancuran. Jika orang Melayu sudah
tidak lagi bersatu hati, tatkala itulah kita akan musnah, ibarat telur
sesangkak, pecah satu, pecah semua.
Wanita UMNO percaya bahawa sementara kita ingin melihat sebuah
masyarakat yang lebih terbuka, kita mahu kerajaan menentukan bahawa
proses itu tidak menyebabkan orang Melayu dan bumiputera berasa
terpinggir di tanahair sendiri, tidak dibela.
Teguh dan padunya UMNO selama 68 tahun ditunjangi teras
perjuangan suci, demi Agama, Bangsa dan Negara. Zaman berzaman UMNO
bertuah dikurniakan pemimpin yang bijaksana sesuai dengan cabaran yang
mendatangi Negara seperti Tengku Abdul Rahman ketika rakyat mendambakan
kemerdekaan. Tun Abdul Razak ketika Negara perlukan pembangunan. Tun
Hussein Onn ketika bangsa perlu disatukan. Tun Dr. Mahathir Mohamad
meletakkan Malaysia di mata dunia. Tun Abdullah Ahmad Badawi memimpin
modal insan dan pada hari ini, YAB Dato’ Sri Mohd. Najib Tun Abdul
Razak mendahulukan rakyat, mengutamakan pencapaian, mentransformsikan
Negara.
Wanita UMNO selaku tulang belakang menyokong kepimpinan Dato’ Sri
Najib Tun Razak, Presiden UMNO Malaysia merangkap Perdana Menteri dan
Timbalan Presiden UMNO Tan Sri Muhyiddin Yassin merangkap Timbalan
Perdana Menteri, Naib-Naib Presiden dan saf kepimpinan parti. Jangan
sesiapa pandang remeh sokongan kita Wanita sebagai ibu kepada pucuk
pimpinan parti. Kita akan terus memberi kekuatan dan sokongan kepada YAB
Dato’ Sri Najib selaku Presiden UMNO merangkap Perdana Menteri Malaysia
supaya beliau dapat menjalankan tugas dengan sempurna dan tenang tanpa
perlu menoleh ke belakang, mengkalis jika ada gunting dalam lipatan.
Para hadirin sekalian,
Sejak kebelakang ini saya lihat keadaan politik Negara
seolah-olah sudah tidak ada sempadan lagi. Politik digunakan sebagai
senjata untuk menghentam dan menembak secara melulu. Kononnya politik,
kebebasan bersuara, hak asasi manusia, menjadi alasan dan alat untuk
memusnahkan apa yang telah terbina sejak 57 tahun merdeka. Isu-isu yang
termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan dan Negeri-Negeri seperti
kontrak sosial, agama, institusi raja-raja, hak keistimewaan dan
lain-lain, dijaja, disula, disalai seolah-olah tidak ada batas
perundangan demi menakluki Putrajaya.
KEPERLUAN MEMPERTAHANKAN KELUHURAN PERLEMBAGAAN
Latar belakang sejarah pembentukan negara semasa mencapai
kemerdekaan dan pembentukan Malaysia hendaklah menjadi asas kefahaman
mengenai kontrak sosial di Malaysia. Perlembagaan Persekutuan yang
berkuatkuasa pada 31 Ogos 1957 adalah suatu dokumen yang menjadi asas
bagi Persekutuan Tanah Melayu yang kemudiannya menjadi Malaysia apabila
Sabah dan Sarawak bergabung dengan Persekutuan Tanah Melayu.
Prinsip bahawa Perlembagaan Persekutuan menjadi teras kepada
negara Malaysia yang merdeka diperuntukkan dengan jelas mengikut Fasal
(1) Perkara 4 Perlembagaan Persekutuan yang memperuntukkan bahawa dengan
izin “This Constitution is the supreme law of the Federation and any
law passed after Merdeka Day which is inconsistent with this
Constitution shall, to the extend of the inconsistency, be void.”
Prinsip ini telah dijelaskan dalam keputusan-keputusan mahkamah
antaranya seperti penghakiman Hakim Mahkamah Persekutuan Raja Azlan Shah
(pada masa itu) dalam kes Loh Kooi Choon v Government of Malaysia.
Berdasarkan premis tersebut, masyarakat Malaysia yang berbilang bangsa
hidup berpaksikan asas-asas yang dizahirkan melalui prinsip-prinsip yang
diperuntukkan dalam Perlembagaan Persekutuan.
Perlembagaan Malaysia adalah suatu bentuk tolak ansur antara
etnik Melayu, Cina dan India mengenai hak bersama dan masing-masing,
kedudukan istimewa serta persetujuan dengan Raja-Raja Melayu dan British
bagi mewujudkan suatu kerajaan dengan sistem demokrasi, beraja,
bersekutu (federal) serta tidak teokratik (non-theocratic).
Persetujuan Antara Kaum Dalam Menuju Kemerdekaan (1955-1957)
Saya ingin mengajak puan-puan mengimbau kembali sejarah tanah air kita
Penjelasan mengenai kontrak sosial di Malaysia mengambilkira keadaan sosio politik negara dalam masa negara menuju kemerdekaan.
• Penggubalan Perlembagaan Persekutuan bermula selepas
pilihanraya Dewan Undangan Persekutuan pada tahun 1955. Tuanku Abdul
Rahman telah dilantik sebagai Ketua Menteri dan Jemaah Menteri telah
dilantik terdiri daripada anggota yang mewakili komposisi kaum iaitu 6
Melayu, 3 Cina serta 1 India.
• Suatu Constitutional Conference telah diadakan pada bulan
Januari dan Februari 1956 yang dihadiri oleh wakil Kerajaan British, 4
wakil Raja-Raja Melayu, Ketua Menteri Persekutuan Tanah Melayu (YAB
Tuanku Abdul Rahman), 3 Menteri Persekutuan serta Pesuruhjaya Tinggi
British.
• Persidangan itu telah bersetuju dengan cadangan kemerdekaan
bagi Persekutuan pada Ogos 1957 dan penubuhan suatu Suruhanjaya
Kemerdekaan (Suruhanjaya Reid) bagi menggubal Perlembagaan untuk
Persekutuan.
Tugas-tugas Suruhanjaya Reid
• Suruhanjaya Reid terdiri daripada Lord Reid, Sir Ivor
Jennings, Sir William McKell, Justice B. Malik and Justice Abdul Hamid
yang bertindak mengikut terma rujukan berikut dengan izin:
“To examine the present constitutional arrangements, throughout
the Federation of Malaya, taking into account the positions and
dignities of Her Majesty the Queen and Their Highnesses the Rulers;
And to make recommendations for a Federal form of constitution
for the whole country as a single, self-governing unit within the
Commonwealth based on Parliamentary democracy with a bicameral
legislature, which would include provision for:
(i) the establishment of a strong central government with the
States and Settlements enjoying a measure of autonomy (the question of
the residual legislative power to be examined by, and to be the subject
for recommendations by the Commission) and with machinery for
consultation between the central Government and the States and
Settelments on certain financial matters to be specified in the
Constitution;
(ii) the safeguarding of the position and prestige of Their Highnesses as constitutional Rulers of their respective States;
(iii) a constitutional Yang di-Pertuan Besar (Head of State)
for the Federation to be chosen from among Their Highnesses the Rulers;
(iv) a common nationality for the whole of the Federation;
(v) the safeguarding of the special position of the Malays and
the legitimate interest of other communities”. (Para 3 Federation of
Malaya Constitutional Commission Report 1956-1957 (“Laporan Suruhanjaya
Reid”)
• Suruhanjaya Reid menjemput semua pertubuhan dan individu
menggemukakan cadangan bagi Perlembagaan. Suruhanjaya menerima 131
Memorandum cadangan.
• Antaranya yang diterima, Memorandum daripada Parti Perikatan
yang disediakan oleh suatu Jawatankuasa Kerja yang terdiri daripada
anggota UMNO, MCA dan MIC. Antara yang dikemukakan ialah lebih
warganegara diberikan kepada bukan Melayu manakala hak dan keistimewaan
Melayu terus dipelihara.
• 118 mesyuarat diadakan bagi mendengar dan berbincang
mengenai semua cadangan, termasuk dengan pegawai Kerajaan. Semua
pandangan telah diambil kira dalam laporannya dinyatakan dalam laporan
Suruhanjaya Reid. Laporan tersebut diterbitkan di London dan Kuala
Lumpur pada 20 Februari 1957.
Perlembagaan Persekutuan Menzahirkan Kontrak Sosial Malaysia
• Berdasarkan rundingan yang berlangsung dalam menggubal
Perlembagaan Persekutuan, perkara-perkara seperti kedudukan Islam
sebagai Agama Persekutuan, pemeliharaan Tanah Rizab Melayu, kedudukan
Raja-Raja Melayu serta adat resam dan pengagihan jawatan dalam kerajaan
telah dimasukkan dalam Perlembagaan berkenaan. Bahasa Melayu juga telah
dipersetujui sebagai Bahasa Kebangsaan manakala kaum Cina dan India
masih boleh menggunakan bahasa masing-masing sebagai medium komunikasi
tidak rasmi. Pemimpin Cina dan India juga menuntut agar kewarganegaraan
yang diberikan menjadi suatu hak yang tidak boleh dibatalkan dan mereka
juga menuntut supaya mereka boleh mengekalkan bahasa, agama dan budaya,
dan sebagai warganegara, mereka mempunyai hak dari segi politik sama
seperti warganegara yang lain. Semua persetujuan ini dinyatakan di dalam
Perlembagaan Persekutuan. Bagi setiap suatu perkara yang diberikan
kepada kaum Melayu, adalah terdapat peruntukan yang diberikan kepada
kaum bukan Melayu. Persetujuan yang merupakan jalan tengah ini dapat
dilihat dalam Perlembagaan Persekutuan iaitu peruntukan mengenai
kewarganegaraan (Bahagian III), kebebasan beragama (Perkara 11),
pelajaran (Perkara 12) dan bahasa (Perkara 152), kedudukan istimewa kaum
Melayu dan anak negeri Sabah dan Sarawak dan perlindungan sah kaum-kaum
lain (Perkara 153).
• Malah dengan tertubuhnya Malaysia hasil daripada gabungan
antara Persekutuan Tanah Melayu 1957, Sabah dan Sarawak telah diberikan
kedudukan istimewa di bawah Bahagian XIIA Perlembagaan demi memastikan
hak-hak rakyat negeri tersebut terpelihara.
• Harus ditekankan bahawa kajian-kajian ke atas dokumen
sejarah sejak sebelum penubuhan Persekutuan Tanah Melayu 1948
menunjukkan bahawa kedudukan istimewa orang Melayu, kedudukan Raja-Raja
Melayu, agama Islam, bahasa dan adat resam adalah perkara yang merupakan
‘traditional elements’ yang terus terpelihara (preserved) setelah
terbentuknya Negara ini melalui Perlembagaan Persekutuan. Di samping
itu, jaminan seperti Tanah Rizab Melayu turut dinyatakan dalam
Perlembagaan demi menjamin kesenambungan kaum Melayu, yang amnya
ketinggalan dari segi ekonomi, untuk menikmati dan mempunyai pegangan
tanah di Negara sendiri. Bagi setiap Tanah Rizab Melayu yang dibatalkan
maka suatu jumlah keluasan tanah yang sama hendaklah digantikan, begitu
berhati-hatinya perlindungan yang diberikan mengikut Perkara 89
Perlembagaan.
Latar belakang sejarah menunjukkan bahawa kompromi antara semua
etnik di Malaysia seperti Melayu, Cina dan India serta peribumi Sabah
dan Sarawak tentang hak-hak bersama kaum-kaum tersebut dan hak-hak
istimewa serta hasil rundingan dan persetujuan dengan Raja-Raja Melayu
dan pihak Inggeris bagi mencipta suatu sistem negara yang mengamalkan
ciri-ciri demokrasi, bebas, adil dan makmur telah melahirkan
Perlembagaan Persekutuan yang pada hakikatnya merupakan suatu kontrak
sosial untuk semua masyarakat di Malaysia.
Kenapa saya bawa sejarah tanah air pada perhimpunan ini kerana di
luar sana ada beberapa anasir-anasir terutama yang mempunyai agenda
politik, yang mencabul integriti Perlembagaan Persekutuan, yang cuba
membawa kepada keresahan semua kaum, yang cuba mau memecah belahkan
rakyat Malaysia, yang cuba menggunakan dakyah extremisme untuk meracuni
pemikiran rakyat Malaysia yang berbilang kaum. Mungkin mereka rasakan
bahawa kerana kita di dalam UMNO berjuang dengan beradab, tidak mengacu
mereka dengan fitnah, tohmahan, mungkin mereka rasakan kita boleh
dirogol secara politik tanpa kita menyerang balas, mungkin sebab itu
mereka dengan sewenang-wenangnya telah membawa negara Malaysia yang satu
ketika dahulu bersatu padu tetapi pada hari ini berada di ambang bahaya
dari segi perpaduan.
Di dalam perhimpunan ini saya dan Wanita UMNO secara tegas
menyatakan bahawa kami tidak akan berkompromi dengan mana-mana individu
di luar sana yang mahu mengugat atau mempertikaikan Agama Islam sebagai
agama rasmi, hak keistimewaan Raja-Raja, hak keistimewaan Orang Melayu
dan Bumiputera Sabah dan Sarawak serta kedudukan bahasa Melayu sebagai
Bahasa Kebangsaan yang termaktub di dalam Perlembangaan Persekutuan.
Bagaimapun kita sebagai orang Melayu dan Bumiputera mempunyai
tanggungjawab untuk hidup dengan harmoni bersama bangsa-bangsa lain
dalam Negara ini dan kita juga mesti menghormati hak-hak bukan Melayu
yang termaktub dalam Perlembgaan Persekutuan. Maka saya mohon supaya
janganlah sesiapa mempersoalkan kerakyatan dan kewarganegaraan bangsa
seperti kaum Cina dan India yang lahir di sini. Jika kita tak mahu
mereka mempersoalkan keistimewaan kita sebagai orang asal tanah ini,
kita juga mesti menghormati mereka sebagai rakyat yang mempunyai hak di
Negara ini.
AKTA HASUTAN 1948
Mengambil kira senario politik yang keterlaluan pada hari ini,
suara-suara daripada aktivis politikus yang mirip dan (obsessed) dengan
liberalisme maka pada Julai 2012 yang lalu, Kerajaan telah mengumumkan
hasrat untuk kemungkinan memansuhkan Akta Hasutan 1948 dan
menggantikannya dengan Akta Keharmonian Nasional.
Sejak pengumuman itu, pelbagai reaksi, pandangan dan cadangan
telah disuarakan oleh pelbagai pihak berhubung isu pemansuhan Akta
Hasutan 1948 ini. Ada yang mengalu-alukan pengumuman kemungkinan
pemansuhan Akta tersebut yang dianggap kononnya sudah tidak lagi sesuai
digunapakai di dalam lanskap sosio-politik hari ini. Kononnya isu
hasutan adalah isu kuno. Kononnya isu hasutan mencabuli hak asasi
manusia dan individu untuk bersuara. Kononnya Negara ini dan semua yang
telah dibina mesti dibuka seluas-luasnya untuk di kunyah atas nama
perjuangan hak asasi manusia. Tetapi pada yang sama begitu ramai dari
“the silent majority” yang amat gusar, khuatir serta bimbang akan kesan
pemansuhan Akta Hasutan 1948 kelak yang dikatakan boleh mengugat
ketenteraman dan kehormanian Negara yang berbilang kaum di Malaysia.
Berdasarkan maklum balas yang diterima setakat ini, terdapat empat pandangan berlainan berhubung isu Akta Hasutan 1948 iaitu:-
(i) Pertama, terdapat permintaan agar Akta Hasutan 1948 dikekalkan dengan sedikit pindaan sahaja;
(ii) Kedua, ada juga yang meminta supaya Akta Hasutan 1948 dihapuskan sama sekali;
(iii) Ketiga, ada yang memilih untuk menggantikan Akta Hasutan
1948 dengan Akta Keharmonian Nasional demi menjaga perpaduan rakyat dan
kestabilan Negara; dan
(iv) Keempat, ada yang berpendapat supaya Akta Keharmonian
Nasional diwujudkan sebagai akta baru di samping Akta Hasutan 1948
dikekalkan.
Perkembangan Semasa Yang Tidak Sihat
Saya amat bimbang dengan keadaan semasa yang tidak sihat. Ada
pihak-pihak di kalangan masyarakat kita yang dengan sengaja membuat
kenyataan-kenyataan yang mempunyai kecenderungan menghasut dan mengambil
kesempatan akan isu pemansuhan Akta Hasutan 1948 ini.
Saya dapati bahawa sejak kebelakangan ini telah berlaku
peningkatan yang mendadak terhadap perbuatan yang tidak bertanggungjawab
oleh sesetengah pihak yang dengan sewenang-wenangnya mengeluarkan
kenyataan-kenyataan yang bertujuan untuk mengembangkan perasaan niat
jahat dan permusuhan antara kaum di Malaysia. Mereka ini juga dengan
lantang dan tanpa rasa hormat telah mengeluarkan kenyataan yang menghina
dan boleh membangkitkan perasaan tidak setia kepada Yang di-Pertuan
Agong dan Raja-Raja yang merupakan paksi kepada sistem Raja
Berpelembagaan yang kita amalkan sejak sekian lama Tidak cukup dengan
itu, mereka juga dengan begitu angkuh mempersoalkan perkara, hak, taraf
kedudukan, keistimewaan, kedaulatan atau prerogatif yang telah
diperuntukkan di bawah Perlembangan Persekutuan sejak kita mencapai
kemerdekaan.
Kesemua tindakan dan perbuatan tidak bertanggungjawab ini telah
menyebabkan rakyat berbilang kaum berasa risau, bimbang dan tergugat
akan kedudukan dan hak-hak mereka. Tidak kiralah Melayu, Cina, India
dari Sabah, dari Sarawak dan semua yang lain-lain. Perasaan sebeginilah
yang dikhuatiri kelak akan menjadi benih-benih liar yang menyemai
perasaan saling berprasangka di kalangan masyarakat Malaysia yang
berbilang kaum, dan menggugat keharmonian Negara.
Melihat kepada
perkembangan tidak sihat ini, maka timbul tanda tanya, apakah masyarakat
kita sudah benar-benar bersedia menguatkuasakan kebebasan bercakap dan
bersuara tanpa sempadan masing-masing, dan pada masa yang sama
menghormati kebebasan dan hak asasi orang lain?
Sebagaimana di negara-negara lain yang menjunjung prinsip
kedaulatan undang-undang (Rule of Law), kebebasan bercakap dan bersuara
yang diperuntukkan di dalam perenggan (a) Fasal (1) Perkara 10
Perlembagaan Persekutuan bukanlah suatu hak yang diberikan secara
mutlak. Ia perlulah diimbangi dengan keperluan untuk mengekalkan
keharmonian, ketenteraman dan keselamatan awam melalui sekatan-sekatan
yang sewajarnya sebagaimana dibenarkan di bawah perenggan (a) Fasal (2)
Perkara 10 Perlembagaan Persekutuan.
Walaupun Malaysia telah mencapai kemerdekaan sejak 57 tahun yang
lalu, namun perlulah diakui bahawa bangsa kita yang terdiri daripada
pelbagai kaum ini masih belum cukup teguh semangat perpaduannya. Isu
polorisasi kaum menjadi satu isu yang tidak mampu untuk kita sembunyi di
bawah karpet ‘hide under the carpet’ ataupun ‘be in denial’. Malah
walaupun sebangsa dan seagama, masih lagi ada di antara kita yang
mempunyai prasangka di antara satu sama lain dan menjadi gunting dalam
lipatan, semata-mata demi kelangsungan politik dan kepentingan peribadi
masing-masing.
Kita tidak boleh biarkan perkara ini berlarutan hanya kerana nak
menonjol atau mempertahankan hak individu dikala Negara kita di ambang
kerasahan. Maka, sebagai langkah pencegahan adalah amat penting supaya
kuasa sewajarnya diperuntukkan bagi membendung tindakan-tindakan yang
boleh membakar api perkauman dengan mempersoalkan hal-hal perkara
sensitif seperti hak kewarganegaraan mana-mana orang (Bahagian III
Perlembagaan Persekutuan), kedudukan Bahasa Melayu sebagai Bahasa
Kebangsaan (Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan), kedudukan istimewa
Orang Melayu dan anak Negeri Sabah dan Sarawak (Perkara 153 Perlembagaan
Persekutuan) serta kedaulatan Raja-Raja sebagaimana yang dijamin di
bawah Perkara 181 Perlembagaan Persekutuan.
Sejarah telah membuktikan bahawa hak, taraf, kedudukan,
keistimewaan, kedaulatan atau prerogatif sebagaimana yang diperuntukkan
di Bahagian III, Perkara 152, 153 dan 181 Perlembagaan Persekutuan ini
adalah hal perkara yang begitu sensitif yang sekiranya dipersoalkan,
boleh membangkitkan perasaan prasangka, bimbang dan tergugat di kalangan
rakyat Malaysia yang berbilang bangsa.
Malangnya, terdapat sesetengah kumpulan yang tidak
bertanggungjawab telah membuat tohmahan, bahawa larangan untuk
mempersoalkan peruntukan-peruntukan berhubung perkara sensitif di dalam
Perlembagaan Persekutuan hanya bertujuan untuk melindungi dan
menguntungkan sesetengah kaum serta meminggirkan kaum lain.
Perlu ditekankan di sini bahawa tohmahan sedemikian adalah tidak
berasas sama sekali. Dalam mencapai kemerdekaan daripada pihak
penjajah, peruntukan-peruntukan di dalam Perlembagaan Persekutuan telah
diperhalusi oleh ibu bapa kemerdekaan dengan begitu bijaksana dan penuh
tolerensi bagi memastikan ia memberi keadilan yang sewajarnya kepada
semua pihak. Justeru, tohmahan sedemikian seakan-akan memperkecil usaha
dan tenaga yang telah mereka korban demi memastikan kita dapat hidup
sebagai sebuah bangsa yang merdeka hingga hari ini.
Sebagai contoh, masyarakat hendaklah sedar bahawa walaupun
Perkara 152 telah mengangkat kedudukan Bahasa Melayu sebagai Bahasa
Kebangsaan, namun peruntukan yang sama ini juga telah menjamin hak
mana-mana orang untuk menggunakan, (selain bagi maksud rasmi) mengajar
atau belajar apa-apa Bahasa lain. Begitu juga percaturannya dengan
kedudukan istimewa orang Melayu dan anak Negeri Sabah dan Sarawak di
bawah Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan yang diseimbangkan dengan
jaminan perlindungan terhadap kepentingan sah kaum-kaum lain di
Malaysia.
Oleh yang semikian, larangan untuk mempersoalkan
peruntukan-peruntukan tersebut sebenarnya akan melindungi bukan sahaja
sesuatu kaum tertentu malah turut menjamin hak dan kepentingan sah
kaum-kaum lain.
Pendirian Wanita UMNO Tentang Halatuju Akta Hasutan 1948
Dalam mempertimbangkan perkara yang melibatkan keselamatan,
keamanan dan keharmonian negara, kita tidak boleh mengambil tindakan
yang boleh menimbulkan risiko suasana dalam negara yang tidak tenteram.
Lantaran itu, dengan melihat kepada keadaan semasa dan setelah
menimbangkan semua pandangan dan pendapat daripada pelbagai pihak,
Wanita UMNO selaku tulang belakang UMNO, iaitu parti yang menjadi tulang
belakang kerajaan Barisan Nasional telah mengambil keputusan untuk
menggesa kerajaan supaya jangan menggantikan atau mansuh Akta Hasutan
1948 dengan undang-undang yang baru tanpa meneliti semua aspek yang
berkaitan.
Kami Wanita UMNO tidak bersetuju sama sekali Akta Hasutan 1948
dihapuskan. Saya dan Exco telah membuat ketetapan dan telah disambut
baik oleh puan-puan semua dan ahli-ahli Wanita UMNO, dan juga beberapa
NGO dan golongan professional dan bukan professional yang terdiri
daripada berbilang kaum, bahawa kita akan bergabung tenaga untuk
menggerakkan satu kempen untuk mendapatkan satu juta tandatangan
menggesa kerajaan supaya tidak memansuh Akta Hasutan 1948 demi
keselamatan, keamanan dan perpaduan tanah air. Satu juta tandatangan ini
akan diserahkan kepada YAB Perdana Menteri seawal mungkin sebagai bukti
bahawa Wanita UMNO memandang serius tentang perkara ini dengan harapan
YAB Perdana Menteri dan kerajaan akan mengambil tindakan yang
sewajarnya.
Wanita UMNO mendesak kerajaan bagi mengekalkan pemakaian Akta
Hasutan 1948 dengan penambahbaikan yang bersesuaian dengan mengambilkira
keperluan menjaga hak-hak seperti yang termaktub di dalam Perlembagaan
Persekutuan, menjamin keselamatan rakyat dan kepentingan negara. Pada
masa yang sama penggubalan Akta Keharmonian Nasional juga wajar
diteruskan untuk mempromosi dan menggalakkan semangat harmoni dan saling
hormat menghormati di antara semua kaum di Malaysia.
Akta Keharmonian Nasional boleh digubalkan bagi
memperuntukkan peruntukan-peruntukan yang bertujuan untuk menggalakkan
perasaan muhibah sesama kaum dan keharmonian nasional. Akta ini tidak
sewajarnya bersifat menghukum tetapi lebih menumpukan kepada elemen
memupuk semangat saling hormat menghormati di antara kaum yang berbeza
agama dan kebudayaan.
Elemen pencegahan dan hukuman terhadap perbuatan-perbuatan yang
boleh antara lain, mencetuskan ketidakharmonian sesama kaum hendaklah
diperuntukkan di bawah Akta Hasutan 1948 yang sedia ada. Oleh yang
demikian, adalah juga disyorkan supaya Akta Hasutan 1948 ini dikekalkan
demi mengekalkan mekanisma perundangan yang boleh mengawal
perbuatan-perbuatan yang tidak bertanggungjawab sedemikian dan mempunyai
kecenderungan menghasut.
Walau bagaimanapun mana-mana peruntukan Akta Hasutan 1948 yang
tidak lagi relevan, mengambilkira keterbukaan kepimpinan Barisan
Nasional hari ini, bolehlah dipinda maupun dimansuhkan dengan segera.
Sebagai contoh, peruntukan yang menghalang rakyat mengkritik Kerajaan
dan pentadbiran sebagaimana yang diperuntukkan di dalam Akta Hasutan
1948 sedia ada, boleh di mansuhkan demi menyediakan ruang yang lebih
luas kepada rakyat untuk bebas bersuara. Sesungguhnya pandangan yang
membina dan bertujuan untuk menambahbaik pentabiran dan sistem yang
sedia ada hendaklah dialu-alukan dan tidak wajar disekat.
Akan tetapi walau apapun hala tuju berhubung Akta Hasutan 1948
yang bakal dipertimbangkan oleh kerajaan kelak, Wanita UMNO bertegas
untuk meminta kerajaan berjanji perkara-perkara berikut dilarang dari
segi perundangan negara:
• Mendatangkan kebencian dan penghinaan atau bagi
membangkitkan perasaan tidak setia kepada Yang di-Pertuan Agong atau
mana-mana Raja;
• Mengembangkan perasaan niat jahat dan permusuhan antara kaum atau golongan penduduk yang berlainan di Malaysia; dan
• Mempersoalkan apa-apa hak, kedudukan, keistimewaan
kedaulatan atau prerogatif sebagaimana yang ditetapkan atau dilindungi
oleh peruntukan Bahagian III atau Perkara 152, 153 atau 181 Perlembagaan
Persekutan.
Saya berharap YAB Presiden UMNO merangkap Perdana Menteri
Malaysia serta kabinet akan berfikir panjang sebelum membuat keputusan
untuk memansuhkan Akta Hasutan 1948. Jangan menang sorak hari ini
kampung digadai pada hari esok. Nanti jika tangis air mata darah
sekalipun, kampung tidak akan kembali lagi.
Suara akar umbi yang selama ini istiqamah dan sabar telah
menyatakan rasa hatinya. Dengarlah suara hati ini. Dengarlah suara hati
yang lahir daripada fikiran yang jernih, yang sentiasa mendahulukan
Agama, Bangsa dan Negara dalam setiap langkah untuk maju ke hadapan.
Dengarlah, suara hati ini yang tidak mahu dusta dan sengsara terus
membayangi perjalanan negara kelak. Biar patah kaki bertongkat sayap,
patah sayap bertongkat paruh, namun hak-hak Rakyat Malaysia dalam
Perlembagaan akan terus Wanita pertahankan.
Para perwakilan puan-puan dan tuan-tuan yang dihormati sekalian,
KEPERLUAN UNTUK MEMPERTAHANKAN TANAH RIZAB MELAYU
Tanah Rizab Melayu adalah satu daripada ciri-ciri dalam
Perlembagaan Persekutuan yang bertujuan mempertahankan kedudukan
istimewa kaum Melayu. Keperluan menghadkan tanah rizab tersebut bukanlah
datang dengan begitu mudah hanya semata-mata untuk memberikan
keistimewaan kepada kaum Melayu.
Dasar atau keperluan merizab tanah-tanah untuk kaum Melayu
diwujudkan kerana keperluan untuk melindungi kaum Melayu yang merupakan
penduduk asal dan tetap di Tanah Melayu daripada kehilangan tempat untuk
berteduh, bergantung dan tinggal menetap di bumi sendiri, selepas
kemasukan kaum-kaum lain seperti Cina dan India yang dibawa masuk ke
Tanah Melayu demi menjayakan agenda Empayar British dalam meningkatkan
hasil ekonomi dan kekuatan mereka. Hasil daripada percaturan politik
pada masa itu, yang mana kuasa politik masih lagi dipegang oleh
Raja-Raja Melayu di Negeri-Negeri Melayu, kerajaan British merasakan
terdapat keperluan untuk memastikan kepentingan Melayu dilindungi dan
dipelihara daripada terhakis di bumi sendiri kerana peningkatan pengaruh
kaum lain dalam bidang ekonomi dan perniagaan termasuklah pegangan
tanah. Berdasarkan senario itu, terhasil Enakmen Rizab Melayu bagi
Negeri-Negeri Melayu Bersekutu (pada 1953) serta bagi setiap
Negeri-Negeri Melayu yang tidak bersekutu (sekitar tahun 1930an).
Enakmen-Enakmen ini memperuntukkan dasar British bahawa tanah
rizab Melayu tidak boleh dijual, dipajak atau dilupuskan dalam apa cara
sekalipun kepada mana-mana pihak yang bukan Melayu. Hanya orang Melayu
atau syarikat yang diiktirafkan dalam Enakmen tersebut boleh memegang
Tanah Rizab Melayu.
Kedudukan Tanah Rizab Melayu sebelum kemerdekaan ini telah
diteruskan kesinambungannya dengan peruntukan dalam Perlembagaan
Persekutuan iaitu dalam Perkara 89 dan 90. Kedua-dua peruntukan ini
diwujudkan untuk kaum Melayu sebagai pribumi dan untuk memastikan kaum
Melayu terus dapat menetap dan mempunyai legasi yang berterusan untuk
generasi akan datang.
Perkara 89(1) Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan antaranya
bahawa, mana-mana tanah di sesuatu Negeri yang merupakan tanah simpanan
Melayu sebaik sebelum Hari Merdeka mengikut undang-undang yang sedia ada
boleh terus menjadi tanah simpanan Melayu mengikut undang-undang itu
sehingga diperuntukkan selainnya oleh suatu Enakmen Badan Perundangan
Negeri itu, iaitu suatu Enakmen:
(a) yang diluluskan oleh majoriti jumlah bilangan ahli Dewan
Undangan dan dengan undi tidak kurang daripada dua pertiga daripada
ahli-ahli yang hadir dan mengundi; dan
(b) yang dipersetujui melalui ketetapan setiap Majlis Parlimen
yang diluluskan oleh majoriti jumlah bilangan ahli Majlis Parlimen itu
dan dengan undi tidak kurang daripada dua pertiga daripada ahli-ahli
yang mengundi.
Perkara 89(3) pula memperuntukkan bahawa Kerajaan Negeri boleh
mengikut undang-undang yang sedia ada mengisytiharkan sebagai tanah
simpanan Melayu:-
(a) mana-mana tanah yang diambil Kerajaan Negeri melalui perjanjian bagi maksud itu;
(b) mana-mana tanah lain, apabila permohonan dibuat oleh tuan
punya tanah itu, dan dengan persetujuan tiap-tiap orang yang mempunyai
hak atau kepentingan mengenainya dan hendaklah, mengikut undang-undang
yang sedia ada, dengan serta merta mengisytiharkan sebagai tanah
simpanan Melayu, dalam hal jika mana-mana tanah terhenti menjadi tanah
simpanan Melayu, mana-mana tanah lain yang sama jenisnya dengan tanah
itu dan yang luasnya tidak melebihi keluasan tanah itu.
Peruntukan Perkara 89 yang ketat tersebut adalah suatu jaminan
untuk memastikan Kerajaan Negeri tidak melupuskan Tanah Rizab Melayu
dengan mudah dan Kerajaan Negeri hendaklah terus menjaga kepentingan
tanah yang dipegang oleh kaum Melayu.
Hasil daripada latar sejarah dan peruntukan yang diteruskan dalam
Perlembagaan Persekutuan yang sedia ada, Kerajaan-kerajaan Negeri
hendaklah memberikan penekanan untuk memastikan kepentingan kaum Melayu
dari aspek pemegangan tanah tetap terus terpelihara pada masa itu dan
untuk masa generasi akan datang.
Maka dengan itu Wanita UMNO menggesa Kerajaan Negeri mematuhi dan
memastikan semua tanah-tanah rizab Melayu yang telah dibatalkan diganti
WAJIB semula mengikut Enakmen Rizab Melayu Negeri masing-masing bagi
tujuan mengekalkan pegangan tanah-tanah rizab untuk orang Melayu.
Saya difahamkan, malangnya, bahawa ada beberapa negeri dimana
Tanah Rizab Melayu kian terhapus tanpa gantian wajib. Jika digantipun,
tanah gantiannya tidak setaraf terutama dari segi nilai komersialnya.
Saya ingin mencadangkan supaya pindaan undang-undang dibuat dengan
memberi kuasa kepada Peguam Negara bagi pihak kepentingan umum ‘public
interest’ untuk membuat permohonan terhadap Kerajaan Persekutuan maupun
Kerajaan Negeri untuk ganti serupa Tanah-Tanah Rizab Melayu yang telah
dilupus tanpa diganti semula.
Saya juga menyarankan apa juga tindakan untuk menggantikan semula
Tanah-Tanah Rizab Melayu dan menambah jumlah Tanah Rizab Melayu
sebagaimana kadar ditetapkan dalam perundangan dapat dilakukan sesegera
yang mungkin. Jangan lagi bertangguh-tangguh, memberi seribu satu alasan
teknikal yang akhirnya kita nanti akan dipersoalkan oleh anak cucu
kerana gagal mengurus kuasa dan mewariskan sebuah negara yang induknya
berkepentingan Melayu. Jadikan sasaran untuk memenuhi kuota Tanah Rizab
Melayu sebagai KPI Kerajaan Negeri di bawah Barisan Nasional.
PELAN TRANFORMASI PERKHIDMATAN AWAM
Saya bagi pihak Wanita UMNO mengucapkan syabas kepada Ketua
Setiausaha Negara di atas pelaksanaan Pelan Transformasi Perkhidmatan
Awam demi menyahut seruan Kerajaan dalam menjayakan Agenda Transformasi
Negara ke arah menjadikan Malaysia sebuah negara maju dan berpendapatan
tinggi menjelang 2020. Inisiatif transformasi yang dijalankan
menggambarkan komitmen dan keprihatinan kerajaan dalam menjadikan
Perkhidmatan Awam yang kompetitf dan bersifat global.
Tahniah juga
kepada Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam dan pasukan beliau yang terdiri
daripada Timbalan-Timbalan Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam serta semua
yang terlibat yang giat merancang Plan Transformasi ini dan
mengimplimentasinya dengan gigih dan penuh komitmen.
Indikator
antarabangsa telah menunjukkan perubahan prestasi daya saing
Perkhidmatan Awam Negara yang lebih positif di mana kedudukan Malaysia
melalui laporan World Competitiveness Yearbook (WCY) 2014 Institute for
Management Development (IMD) telah meningkat kepada tangga ke-12
daripada 60 negara seluruh dunia berbanding kedudukan ke-15 pada tahun
2013. Terbaru adalah kedudukan Malaysia dalam World Bank Ease of Doing
Business Report 2014 yang melonjak naik dari tempat 12 tahun sebelumnya,
ke tempat 6 pada tahun ini.
Ini menunjukkan bahawa usaha transformasi yang dijalankan telah
menunjukkan peningkatan terhadap tahap kecekapan Kerajaan sehingga
mendapatkan pengiktirafan antarabangsa. Kita harus berasa bangga dan
terus berusaha melaksanakan program transformasi dalam menjadikan
Malaysia di dalam liga negara maju.
Saya juga mengucapkan terima
kasih kepada Pasukan Keselamatan yang sanggup bergadai nyawa demi
menjaga keamanan, kesejahteraan dan kedaulatan Negara. Di mana jua anda
berada Wanita UMNO sentiasa mendoakan keselamatan perwira negara.
PERANAN SEKTOR SWASTA
Dalam
mencapai matlamat pertumbuhan negara dan meningkatkan daya saing global
Malaysia, peranan sektor swasta juga adalah amat penting. Ribuan terima
kasih diucapkan kepada pihak swasta, ahli korporat dan professional di
atas perkongsian pengalaman dan transformasi sumbangan, komitmen serta
penyertaan positif dalam melaksanakan pelaburan dan projek yang
menyokong Wawasan 2020.
Oleh yang demikian, gabungan pintar
kerjasama antara kedua-dua sektor awam dan swasta dengan menggunakan
kesemua komuniti yang pelbagai perlu dititik beratkan. Perkongsian tulin
antara semua komuniti pelbagai kaum di Malaysia perlu digalakkan supaya
pengagihan kekayaan seimbang dapat dinikmati oleh semua kaum. Sebagai
menyahut seruan YAB Perdana Menteri, “Marilah Kita Terus Berusaha”
bersama-sama mencapai sasaran Malaysia Berstatus Negara Maju.
PELAKSANAAN UNDANG-UNDANG SYARIAH
Para Perwakilan yang dikasihi,
Hari ini kita dapat melihat bahawa sistem perundangan dan proses
kehakiman di Malaysia, jauh lebih baik jika dibandingkan dengan
tahun-tahun sebelum ini. Wanita UMNO berbangga kerana turut terlibat di
dalam memperjuangkan isu-isu berkaitan perundangan Islam. Syabas Jabatan
Kehakiman Syariah Malaysia (JKSM) dan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia
(JAKIM) yang menjadi dua badan terpenting mengurustadbir undang-undang
syariah di Malaysia.
Namun, ada beberapa isu yang perlu diberi perhatian, demi
mempertingkatkan lagi kualiti perlaksanaan undang-undang ini. Tidak
dinafikan proses pengurusan kes di Mahkamah Syariah semakin baik dengan
pengenalan beberapa KPI bagi memastikan keputusan kes dapat diperolehi
dengan segera.
Satu isu yang menekan golongan wanita adalah penangguhan
penguatkuasaan dan perlaksanaan perintah (lacking of enforcement and
execution) kepada pihak yang dituntut. Wanita UMNO merasakan telah tiba
masanya untuk pihak JKSM dan JAKIM memberi penekanan yang lebih serius
bagi menggerakkan Mahkamah Syariah untuk membantu wanita Islam
memperolehi hak mereka melalui perintah Mahkamah yang telah diterima.
Sebagai contoh, perlaksanaan pembayaran perintah nafkah anak
boleh tertunggak bertahun-tahun lamanya, disebabkan keengganan bapa
untuk mematuhi perintah mahkamah, dan menjadikan perintah tersebut hanya
di atas kertas semata-mata (paper judgement). Tanggungjawab Mahkamah
Syariah tidak sepatutnya berhenti setakat hanya mengeluarkan perintah,
kerana Islam menegaskan bahawa keadilan perlu disempurnakan,
sepertimana wakalah Saidina Umar kepada Abu Musa Al-Ashaari yang
menyatakan:-
“ Pengadilan adalah suatu kewajipan yang kukuh dan nyata, dan
suatu sunnah yang berkesinambungan. Fahamilah apa yang disampaikan
kepadamu, kerana tidak ada gunanya ucapan yang hak apabila tidak
dilaksanakan.”
Saya bagi pihak Wanita UMNO ingin mengucapkan tahniah dan syabas
kepada penubuhan Badan Sokongan Keluarga (BSK). Walau bagaimanapun saya
difahamkan fungsi badan ini dibatasi beberapa sekatan, seperti
kekurangan pegawai bertauliah untuk menguruskan kes, dan penolakan
beberapa Jabatan Kehakiman Syariah Negeri (JKSN), untuk mengiktiraf BSK
sebagai satu badan penguatkuasa di negeri berkenaan. Saya difahamkan BSK
telah berjaya menyelesaikan 4,077 kes daripada 4,259 kes di Unit
Khidmat Nasihat Perundangan (UKNP) dan juga telah menyelesaikan 1,653
kes daripada 2,608 di bawah Unit Penguatkuasaan dan Pelaksanaan Perintah
(UPPP) sejak tahun 2009 hingga tahun 2013 penubuhannya. Saya yakin jika
BSK diberi lebih ruang untuk membantu menyelesaikan isu paper judgement
ini, maka lebih banyak isu perintah yang tertunggak dapat diselesaikan.
Satu lagi perkara yang perlu diberi perhatian adalah usaha untuk
menyemak semula kaedah pelaksanaan kes supaya Mahkamah Syariah di
Malaysia dapat dijadikan sebagai sebuah genuine family court.
Pelaksanaan undang-undang syariah perlu lebih mesra keluarga, dengan
tatacara yang lebih mengupayakan penglibatan hakim dalam memberikan
keadilan. Ini dapat dicapai jika Mahkamah Syariah menjadi more
inquisitorial and less adversarial dalam mengendalikan kes.
Oleh itu, saya bercadang untuk menggerakkan Skuad An-Nur Wanita
UMNO sebagai Sahabat Mahkamah Syariah di seluruh Negara dalam membantu
mengenalpasti isu dan menyalurkannya kepada pihak yang berkaitan untuk
diperhalusi dan diselesaikan. Usaha ini bertepatan dengan konsep
tolong-menolong sepertimana firman Allah yang berbunyi:-
“...dan tolong-menolonglah kamu dalam (mengerjakan) kebajikan dan taqwa...” – Al-Maidah, ayat 2
PENDIDIKAN
Demi untuk memastikan Malaysia terus mempunyai daya saing dalam
menghadapi berbagai cabaran yang berkaitan dengan ekonomi dunia yang
semakin pesat berubah, sistem pendidikan negara mestilah mantap dengan
perancangan menyeluruh berlandaskan strategi perancangan yang panjang.
Pembangunan insan merupakan salah satu kunci utama kepada kelangsungan
martabat kita demi jati diri negara supaya dihormati dan dipandang
tinggi di mata dunia. Dengan kepesatan teknologi, kita perlu menyediakan
anak-anak kita bukan sahaja untuk menghadapi masa hadapan, tetapi
membentuk masa hadapan berdasarkan acuan kita sendiri iaitu identiti
nasional berdasarkan etika dan kerohanian. Kita bukan sahaja lagi
inginkan anak-anak kita mendapat pekerjaan tetapi mampu mencipta
pekerjaan. Kita bukan sahaja inginkan anak-anak kita tahu menggunakan
teknologi tetapi mampu mencipta teknologi yang digunakan oleh warga
dunia. Justeru, Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 yang
telah dibangunkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia dapat memastikan
bangsa Malaysia akan terus hidup, akan terus berada setaraf dengan
Negara-negara maju di dunia.
Aspirasi pendidikan kita seperti yang dinyatakan dalam Pelan
Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025 adalah sangat jelas.
Melalui laporan kemajuan pelaksanaan PPPM 2013, beberapa kejayaan awalan
telah diraih termasuklah perubahan yang menyerlah kepada anak-anak kita
di bilik darjah. Berdasarkan laporan tersebut, antara kejayaannya ialah
Program Transformasi Daerah (DTP). DTP yang dilaksanakan secara rintis
di Sabah dan Kedah telah menunjukkan keberhasilan yang signifikan oleh
kedua-dua negeri ini apabila kadar peningkatan keputusan peperiksaan
nasional (UPSR, PMR dan SPM). Di samping itu, program yang dirancang
dalam PPPM juga telah menunjukkan hasil seperti peningkatan profisiensi
guru Bahasa Inggeris, peningkatan murid dalam penguasaan literasi dan
numerasi, peningkatan sehingga 81.7 peratus enrolmen murid prasekolah
serta pelaksanaan transformasi pendidikan vokasional.
Dari segi akses dan kualiti, saya melihat Kementerian Pendidikan
telah memastikan semua kanak-kanak warganegara akan mendapat peluang
pendidikan bertaraf dunia. Manakala dari segi ekuiti, Kementerian
Pendidikan juga berusaha untuk merapatkan jurang antara Bandar dan luar
Bandar, antara jantina dan sosioekonomi. Perpaduan menjadi teras
penting pendidikan Negara untuk memastikan anak-anak kita menghargai
kepelbagaian dalam semangat 1Malaysia. 11 Anjakan perubahan cara bekerja
yang dianjurkan dalam Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025
jelas menunjukkan bahawa kita berada di landasan yang betul bagi
membangunkan modal insan yang bakal menerajui Negara di masa kini dan
akan datang.
Marilah kita bersama-sama menyokong usaha murni ini kerana
pendidikan merupakan hak dan tanggungjawab kita semua. Saya nak minta
supaya Kementerian Pendidikan menentukan Pelan Pendidikan Malaysia yang
hebat ini menjadi kenyataan. Yang akan menjadi cabaran kepada
Kementerian Pendidikan ialah untuk mengimplimentasikan pelan ini. Saya
berharap Kementerian dan semua yang terlibat tidak akan menghampakan
harapan ibu bapa yang menyerahkan nasib anak muda di tangan Kementerian
Pedidikan.
Puan-puan sekalian,
Bahasa merupakan alat komunikasi yang
menjadi pengikat kepada perpaduan kaum di Malaysia dan sistem pendidikan
merupakan agen utama ke arah perpaduan masyarakat majmuk.
Kewujudan
masyarakat majmuk adalah suatu Sunnah Illahiah yang memerlukan manusia
membentuk hubungan yang harmoni. Masyarakat Islam khususnya perlu
mencontohi hijrah yang dilakukan oleh Rasulullah S.A.W dalam
meningkatkan nilai persaudaraan dan menguruskan perpaduan antara kaum
Ansar dan Muhajirin. Untuk perpaduan dan harmoni dalam ertikata
sebenarnya berlaku, maka anak muda Malaysia mesti arif dengan sejarah
Negara ini sendiri. Jangan pula gajah di depan mata kita tak tahu dan
tak kenal, tetapi kuman di seberang laut kita hanyut mengejarnya.
Saya
nak minta Kementerian Pendidikan meneliti semula subjek Sejarah yang
diwajibkan kepada pelajar sekolah rendah. Sejarah ini hendaklah
berdasarkan kepada sejarah penubuhan Malaysia disebabkan sukatan
matapelajaran Sejarah yang diajar kini tiada spesifikasi kepada
kecintaan Negara dan sejarah Tanah Melayu. Kalau adapun tidak mendalam,
maupun mencukupi. Tak kenal maka tak cinta. Jika anak-anak kita yang
berbilang kaum tidak mengenali siapa dia perintis Negara ini, siapa dia
yang membawa pembangunan dan lain-lain, maka kita jangan salahkan anak
muda kita.
Bagi menentukan anak-anak muda dan generasi akan datang
lebih mesra, lebih erat tali silaturrahim, lebih global, maka perlu ada
pengikat perpaduan. Bahasa adalah salah satu pengikat utama.
Dalam
kita memastikan penguasaan Bahasa Melayu dipertingkatkan dan
dimartabatkan bagi semua murid Sekolah Menengah mulai Tingkatan Satu,
saya pohon pertimbangan Kementerian Pendidikan apalah kiranya jika pada
masa yang sama menjadikan Bahasa Arab atau Mandarin atau Tamil sebagai
mata pelajaran elektif yang wajib dipilih salah satu di semua Sekolah
Rendah dan Menengah oleh semua murid bagi mewujudkan masyarakat yang
berkemahiran untuk berkomunikasi dalam pelbagai Bahasa. Alangkah
indahnya jikalau generasi akan datang di Malaysia terdiri daripada
generasi multi lingual yang petah bercakap dalam Bahasa Melayu,
Inggeris, Arab, Mandarin, Tamil maupun bahasa-bahasa lain, seperti mana
terdapat di banyak negara di Eropah. Saya percaya ia juga akan
mengeratkan lagi perpaduan kaum di Malaysia.
EKONOMI DAN AUDIT IMPAK RAKYAT
Wanita UMNO mengucapkan terima kasih dan syabas
kepada YAB Perdana Menteri merangkap Menteri Kewangan atas
pembentangan Bajet 2015 dimana pelbagai peruntukan telah disediakan oleh
Kerajaan dalam usaha mengkukuh dan melonjakkan pembangunan ekonomi
Negara. Yang istimewa apabila YAB Perdana Menteri memberi pengiktirafan
kerajaan di dalam Ucapan Bajet Tahun 2015 bahawa kaum wanita merupakan
tulang belakang pembangunan Negara. Malah, salah satu daripada tujuh
strategi utama yang digariskan dalam pembentangan bajet tersebut adalah
Memartabatkan Peranan Wanita.
Syabas juga saya ucapkan kerana pendekatan keseimbangan antara
ekonomi modal “capital economy” dan ekonomi rakyat “people’s economy”
yang menyentuh kehidupan rakyat dititikberatkan oleh Perdana Menteri.
Maksud YAB Perdana Menteri ialah sementara kita bercakap mengenai
KDNK dan GNI yang merupakan “capital economy,” kita juga jangan lupakan
“people’s economy” atau pun “ekonomi rakyat.” Apa guna KDNK kita
meningkat tetapi rakyat tidak merasai manfaat peningkatan itu kerana
kekayaan berlingkar di sekitar sekumpulan kecil manusia. Maka, di
sinilah kita kena bercakap mengenai “ekonomi rakyat.”
Dalam ekonomi rakyat, kita bercakap mengenai pendapatan isi
rumah, kos sara hidup, jurang pendapatan antara miskin-kaya dan hal-hal
yang secara langsung menyentuh kehidupan rakyat.
Kelemahan UMNO dan kerajaan Barisan Nasional ialah kita tak
pandai mengambil kesempatan untuk meraih dividen politik seperti yang
dilakukan oleh pembangkang. Hari ini pemimpin Negeri Pulau Pinang dan
Selangor berkokok mengenai pencapaian negeri-negeri tersebut dan sengaja
buat-buat lupa bahawa prestasi itu adalah hasil pentadbiran dan
kepimpinan kerajaan Barisan Nasional sekian lama.
Oleh kerana kita tak pandai mengambil dividen politik, maka orang
kata UMNO tak buat apa-apa. Orang lupa bahawa penubuhan institusi
seperti Permodalan Nasional Berhad (PNB), sebagai contoh, adalah hasil
perjuangan kita. Sejak ditubuhkan ada tahun 1981 sehingga sekarang, PNB
telah memberikan pendapatan sebanyak RM105 bilion kepada 10.7 juta orang
Bumiputera yang menjadi pemegang unit Amanah Saham Bumiputera. Semua
orang yang jadi pemegang saham, memperolehi pendapatan (dividen)
tersebut.
Bagi membantu perusahaan mikro dan peniaga kecil, Amanah Ikhtiar
Malaysia dan TEKUN telah meluluskan RM7.6 bilion pinjaman sepanjang 2011
sehingga Jun tahun ini. Bagi syarikat yang besar sikit, MARA dan PUNB
telah beri pinjaman kepada mereka. Dalam tempoh yang sama, MARA telah
memberikan pembiayaan kepada 24,881 buah syarikat manakala PUNB
membiayai 2,016 buah syarikat. Manakala, bagi syarikat yang lebih besar
pula, TERAJU meluluskan pembiayaan Dana Mudahcara berjumlah RM756.9 juta
dan Dana Teras berjumlah RM814.15 juta sehingga Oktober 2014 melalui
tiga buah bank.
Orang tak berniaga dapat manfaat melalui unit Amanah Saham
Bumiputera, peniaga mikro dapat pembelaan AIM dan TEKUN, perusahaan
kecil dapat pembiayaan MARA dan PUNB, manakala yang besar mendapat
bantuan TERAJU. Pendek kata, semua orang dapat. Walaupun itu yang kita
lakukan, namun orang masih kata kerajaan tak buat apa-apa dan UMNO tidak
mendapat dividen politik.
Maka, sebab itulah Wanita UMNO ingin mencadangkan supaya kerajaan
melaksanakan “political impact assessment” kepada semua program yang
dilaksanakan oleh rakyat, dan penilaian ini bolehlah dinamakan “Audit
Impak Rakyat” (AIR). Selain dari menilai dividen politik, ia juga
merupakan satu kaedah mengukur kepuasan rakyat kepada program-program
yang dilaksanakan oleh kerajaan.
Kerajaan membuat program untuk rakyat, maka kita kena dapatkan
maklumbalas rakyat sama ada mereka berpuas hati atau tidak terhadap
program-program ini. Kita kena tanya rakyat, adakah program ini
memberikan impak yang mereka harapkan.
Kita berharap dengan adanya “Audit Impak Rakyat” ini, kerajaan
dapat tahu sama ada rakyat berpuas hati atau tidak dengan apa yang
kerajaan lakukan. “Audit Impak Rakyat” ini juga boleh mengubah
pendekatan kerajaan yang selama ini bersifat “managerial-centric” kepada
“people-centric.” Apa guna kita buat bermacam-macam program, tetapi
rakyat tak berpuas hati dan parti tidak mendapat dividen politik.
Audit
Impak Rakyat” ini juga penting untuk mengukur sejauh mana apa juga
program dan bantuan kerajaan benar-benar sampai ke sasaran. Begitu
banyak yang kerajaan lakukan untuk meningkatkan ekonomi rakyat tetapi
saban masa, rungutan "tidak merasai kek ekonomi" terus kedengaran.
Mungkin ada ketirisan di sana sini yang boleh dikesan dan kemudian
diperbetulkan melalui "Audit Impak Rakyat” ini.
Puan-puan dan tuan-tuan,
Saya bersyukur kerana wanita di Malaysia terdiri daripada
golongan yang rajin, dedikasi dan menjadi rakan pembangunan yang
produktif. Diberikan tugas, dia sempurnakan. Diberikan amanah, dia
laksanakan.
Sayang sekali sehingga kini, kita belum lagi mempunyai maklumat
lengkap mengenai keusahawanan wanita. Kalau ada pun, ia terletak di
merata-rata tempat. Apabila tidak ada maklumat, kita tidak dapat membuat
analisis yang tepat. Akibatnya, kita membuat program keusahawanan
secara serkap jarang.
Apa yang kita tahu ialah daripada lebih 1 juta syarikat yang
berdaftar dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia, sekitar 20% adalah
Bumiputera. Daripada lebih 200,000 syarikat Bumiputera, sebanyak 88%
adalah perusahaan mikro, iaitu berpendapatan tahunan RM300,000 ke bawah
atau mempunyai kakitangan kurang dari lima orang. Itu yang kita tahu.
Apa yang kita tak tahu ialah berapa ramaikah usahawan wanita?
Apakah sektor-sektor tumpuan usahawan wanita? Berapa peratuskah kadar
pertumbuhan syarikat-syarikat wanita dalam sektor-sektor tersebut?
Walaupun Kerajaan memberikan pelbagai insentif kepada usahawan
Bumiputera, kita tidak mempunyai program khusus untuk usahawan wanita.
Kalau ada pun, ia terlalu kecil dan tidak diketahui oleh kebanyakan
wanita.
Sekiranya kita serius untuk meningkatkan penyertaan wanita dalam
keusahawanan dan perniagaan, Wanita UMNO meminta kerajaan untuk
membangunkan satu pengkalan data usahawan wanita dan untuk setiap
program yang dilaksanakan oleh agensi-agensi pembangunan keusahawan atau
“entrepreneurs development organisation,” penyertaan wanita hendaklah
mencerminkan satu tahap yang tinggi dan membanggakan.
PINDAAN PERLEMBAGAAN UMNO
Para perwakilan yang saya hormati,
Pada Perhimpunan tahun lepas, saya telah berucap bahawa Wanita
UMNO adalah teras dan tulang belakang kepimpinan parti. Alhamdulillah
semasa ucapan Dasar dan Amanat Presiden, YAB Dato’ Sri Najib telah
mengiktirafkan Wanita UMNO sebagai tulang belakang dan bukan lagi sayap
parti. Pemuda dan Puteri selaku anak-anak yang kita sayangi dan hargai
akan meneruskan perjuangan sebagai sayap dalam UMNO.
Saya juga berucap tentang transformasi politik Wanita UMNO dimana
kita tidak harus dilihat sebagai hanya layak dan mampu berjuang isu-isu
wanita dan keluarga sahaja, tetapi mesti dilibatkan dalam isu-isu
polisi dan politik juga.
Bagi menghadapi cabaran politik semasa, Wanita UMNO tidak boleh
lagi menghadkan diri sebagai jentera pilihanraya sahaja, tetapi perlu
memperkuatkan pergerakan kita sebagai jentera politik juga.
Pada tahun ini, Wanita UMNO selaku tulang belakang parti
mempunyai kekuatan keahlian seramai 1,330,926 (satu juta tiga ratus tiga
puluh ribu sembilan ratus dua puluh enam). Selama enam dekad Wanita
UMNO telah menjalankan peranan penting dalam menentukan keutuhan dan
kestabilan UMNO. Kesungguhan Wanita UMNO sebagai nadi parti, berkhidmat
dengan penuh amanah dan kesetiaan diibaratkan lilin membakar diri
menerangi orang lain dalam memperjuangkan agenda UMNO.
Melalui Mesyuarat Perwakilan Wanita UMNO Bahagian tahun ini, saya
telah menerima cadangan daripada 171 Wanita UMNO Bahagian (89% dari
seluruh Wanita UMNO Bahagian yang bersidang) dan dari 12,483 Wanita UMNO
Cawangan (77% dari seluruh Wanita UMNO Cawangan yang bersidang) yang
mana mereka telah mengusulkan peruntukan satu tempat tambahan khas
diberikan kepada Wanita UMNO bagi jawatan Naib Presiden UMNO Malaysia
(3+1) dan Naib Ketua UMNO Bahagian (1+1) apabila Pindaan Perlembagaan
UMNO diadakan. Pemilihan untuk jawatan ini adalah melalui Mesyuarat
Perwakilan UMNO Bahagian pada tahun pemilihan yang ditetapkan.
Cadangan ini juga mendukung kehendak Fasal 3.4, Peraturan
Pergerakan Wanita UMNO iaitu “Membangunkan wanita ke arah mencapai 30%
wanita di dalam bidang pembangunan dan pembuat dasar Negara”.
Saya berdoa dan yakin bahawa pucuk pimpinan UMNO akan membuat
keputusan yang bijaksana apabila masanya tiba untuk Perlembagaan UMNO
dipinda. UMNO dan kepemimpinannya tidak pernah ketinggalan zaman malah
mendahului dalam perjuangan untuk semua termasuklah Wanita. Doa saya,
selaku Ketua Wanita UMNO Malaysia, supaya titik sejarah
mengarusperdanakan Wanita UMNO ditempat membuat keputusan yang bermakna
ini akan berlaku semasa kepimpinan YAB Dato’ Sri Mohd. Najib
Tun Abdul Razak selaku Presiden UMNO dan YAB Tan Sri Muhyiddin Yasin
selaku Timbalan Presiden UMNO. In Sha Allah.
TALI PERSAHABATAN RAKYAT MALAYSIA
Sidang perwakilan dan para hadiran sekalian,
Saya nak minta supaya marilah kita semua rakyat Malaysia ikhlas
muhasabah diri. Lihatlah bumi bertuah ini, adakah seburuknya yang
diconteng oleh pembangkang dan mereka yang tidak suka kepada Barisan
Nasional. Adakah orang Cina, orang India, Serani, Punjabi atau
sesiapapun yang bukan Melayu hidup tertindas di Malaysia ini, mati
kelaparan, tidak kaya, tidak ada peluang, tidak ada perniagaan, tidak
ada pekerjaan, tidak ada masa hadapan, saya rasa itu satu dusta. Adakah
orang Melayu dan Bumiputera membolot segala-galanya, adakah orang
Melayu dan Bumiputera sama ada pemimpin maupun pengikut maupun rakyat
jelata, mengkaut kekayaan dan kuasa di bumi bertuah ini. Cukuplah,
cukuplah jangan kita di antara rakyat Malaysia berbilang kaum di antara
kita acah mengacah, gertak mengertak, cabar mencabar. Adakah orang
Melayu dan Bumiputera ditindas tidak bernyawa, teruk sangatkah kehidupan
kita di Malaysia ini. Jangan kita himpit di antara kita kepenjuru yang
bahaya. Di pentas perhimpunan ini umat Melayu dan bumiputera ini, Wanita
UMNO ingin tegaskan, cukuplah. Kita rakyat Malaysia berbilang kaum,
kita mesti sayang dan hormat di antara satu dengan yang lain.
Saya selaku Ketua Wanita UMNO Malaysia menghulur tangan tali
persahabatan, tali silaturrahim kepada semua rakyat Malaysia berbilang
kaum, tidak kira apa fahaman politik, maupun parti, tidak kira apa
agama, maupun bangsa, marilah kita bersyukur dengan kenikmatan yang kita
kecapi. Marilah kita balik ke pangkal jalan untuk meluncur kehadapan
dan bersatu membina negara yang lebih berjaya dan lebih mulia di bawah
kepimpinan Dato’ Sri Mohd. Najib Tun Abdul Razak selaku Perdana Menteri
kita.
Semoga Allah memberkati perjuangan kita bersama kerana Allah demi Agama, Bangsa dan Negara.
WANITA UMNO SRIKANDI NEGARA
Mereka adalah srikandi bangsa
Hidup jelas pertahankan negara
Musuh datang gertak tak bisa
Hilang nyawa tak ambil kira
Mereka adalah srikandi rakyat
Hidup sentiasa abdikan ummat
Janji dipegang sumpah diingat
Masa dan tenaga tak indah dilumat
Srikandi Negara ibarat besi
Tahan dikerah tahan diuji
Dijadikan tiang gagah berdiri
Dijadikan pentas yakin dilangkahi
Srikandi bangsa bijak mendidik
Sentiasa berkhidmat penuh cerdik
Membela rakyat tahan ditindik
Membela negara tahan dibedik
Wanita UMNO Srikandi Negara
Berfikir cepat bekerja tangkas
Tunaikan tugas pantang mengira
Tunaikan janji pantang menculas
Dijadikan pemimpin rakyatkan puas
Sayapnya panjang terbangnya bebas……
Selamat bersidang.
Wabillahitaufik walhidayah wassalamualaikum warrahmatullahi wabarakatuh.
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
-
PENDEDAHAN yang dibuat oleh blog Captain M berkenaan hubung kait antara kumpulan yang memukul seorang pemandu lori beberapa hari yang l...
-
LAHAD DATU - Kumpulan militan dari selatan Filipina yang menceroboh persisir pantai Lahad Datu mendakwa mereka adalah pejuang Islam, teta...
-
LAHAD DATU : Pesuruhjaya Polis Sabah Datuk Hamza Taib berkata 22 daripada keseluruhan 28 mayat pengganas yang dibawa keluar dari kawasan...
Tiada ulasan:
Catat Ulasan