Ahad, 16 Ogos 2015

Kenapa marah rakyat kata menteri, timbalan menteri hari ini bodoh?

Apabila saya meletakkan posting MB Selangor, Azmin Ali mendakwa tak tidur dua bulan memikirkan masalah negara dalam akaun facebook saya, maka ada seorang cikgu - orang kuat Umno peringkat cawangan yang bercita-cita nak naik ke peringkat bahagian - meninggalkan komen.

Komennya: "Tak ada pun org kata ko Azmin Ali ni bodoh dia tak tidur sampai dua bulan. Kalau ada menteri Umno tak tidur dua bulan beribu-ribu dah komen keluar dlm fb".

Saya nak jawab kepada pengomen ini begini saja: Rakyat dah tahu pembangkang ni dah lama bodoh, sebab itu apabila pembangkang keluarkan kenyataan yang pelik atau tidak logik dek akal, kita tidak lagi mengatakan mereka bodoh, sebab kita tahu mereka bodoh.

Sedangkan menteri-menteri Umno ni kita tahu cerdik-cerdik belaka. Kalau tak cerdik masakan mereka ini dilantik oleh Perdana Menteri untuk memegang jawatan menteri atau timbalan menteri.

Sebagai rakyat, segala gerak geri atau tingkah laku mereka, baik dari segi pertuturan atau perbuatan sentiasa diperhatikan rakyat.

Jadi, apabila menteri-menteri atau timbalan-timbalan menteri keluarkan kenyataan yang tidak masuk akal, serta merta rakyat akan kata mereka bodoh. Tak bodohkah seorang menteri kata, "hanya orang gila saja yang mempersoalkan penurunan nilai ringgit?

Tak bodohkah kalau seorang menteri kata, "Malaysia antara paling bersih dari rasuah? Sedangkan negara kita baru saja berperang dengan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berikutan isu kehilangan wang syarikat 1Malaysia Developmentt Berhad (1MDB) dan kemasukan RM2.6 bilion duit kononnya dari penderma negara timur tengah ke dalam akaun peribadi PM?

Tak bodohkan kalau seorang menteri memberi jawapan, "duit RM2.6 bilion yang masuk ke akaun PM itu adalah duit dari penderma penyokong BN?

Tak bodohkan kalau seorang menteri kata, "isu RM2.6 bilion sebagai kecil dan rakyat tak patut ambil tahu?

Tak bodohkah kalau seorang timbalan menteri kata, "tak ada duit sebanyak itu masuk
ke akaun PM?

Atau apakah perkataan yang sesuai untuk kita berikan kepada menteri dan timbalan menteri ini selain daripada perkataan bodoh?

Sebagai menteri dan timbalan menteri dan juga pemimpin Umno, mereka harus bijak berkata-kata, lebih lagi dalam keadaan sekarang yang menuntut mereka memberi jawapan yang betul kerana PM sudah mengambil sikap berdiam diri.

Jika mereka tidak tahu jawapan sebenar, adalah lebih baik mereka tidak menjawab, atau memberi jawapan ringkas "no komen", atau jawab "tunggu hasil siasatan".. atau sekurang-kurangnya berdiam diri dengan melemparkan senyuman kepada wartawan atau rakyat. tidak bolehkah?

Nasihat saya kepada menteri dan timbalan-timbalan menteri dalam kabinet DS Najib, cubalah berfikiran waras. Rakyat hari ini, termasuk budak umur lima tahun pun sudah pandai mengambil tahu hal politik negara.

Oleh itu, berperangai cerdiklah. Jangan anggap rakyat hari ini sama seperti rakyat zaman jakpar tonggek. Rakyat dulu pun tidak bodoh, cuma tidak ada sebab untuk mereka mengutuk pemimpin mereka masa itu kerana semuanya cerdik.

Ibarat kata, tahap pemikiran dan kecerdikan pemimpin Umno terdahulu dengan pemimpin Umno sekarang bagaikan langit dengan bumi.

Tiada ulasan:

Transkrip penuh temuramah KP SPRM Mohd Shukri:

"I want to see yo u cerita pengalaman i dalam siasatan kes  personal  1MDB.  Before i proceed I am gonna because, just now i got meet...