Sabtu, 19 Julai 2008

Debat Anwar-Shabery: Tiada menang, tiada kalah

SEKILAS PANDANG SIARAN 19HB JULAI 2008 - SINAR HARIAN MS N6. - Manzaidi

AKHIRNYA debaran siapa menang, siapa kalah dalam debat antara Anwar Ibrahim dengan Ahmad Shabery Cheek sudah terjawab. Kedua-duanya memang tokoh yang hebat. Hebat memanipulasi isi dan tajuk debat sehingga rakyat bawahan keliru apa yang mereka perkatakan.

Tetapi apabila diajukan pertanyaan kepada pemimpin dan penyokong pembangkang, tentunya mereka kata Anwar yang menang. Begitu juga apabila tanya pemimpin dan penyokong Barisan Nasional (BN), mereka kata Ahmad Shabery yang menang. Oleh kerana dua-dua menang, maka keputusannya ialah seri. Seri dalam konteks tiada siapa yang menang dan kalah.

Debat yang ditunggu dengan penuh debaran itu akhirnya selesai begitu sahaja. Banyak harapan berbentuk 'jika', 'kalau' dan 'insya-Allah' daripada 'akan' dan 'mesti' berhubung usaha untuk meringankan beban rakyat. Anwar kata, 'jika' Pakatan Rakyat (PR) memerintah negara malam ini, esok harga minyak akan diturunkan sebanyak 50 sen daripada RM2.70 seliter. Persoalannya, betul ke?

Begitu juga Ahmad Shabery kata, 'kalau' harga petroleum di peringkat global tidak naik, masakan kerajaan akan menaikkan harga minyak. Kerajaan Pusat, katanya, seboleh-bolehnya cuba menyelamatkan rakyat, tetapi tidak dapat berbuat apa-apa melainkan itulah keputusannya (menaikkan sehingga 40 peratus harga petrol).

Pi mai pi mai... rakyat terpaksa menerima hakikat bahawa harga minyak dan harga barang keperluan lain akan terus begini dan begini untuk jangka masa yang belum ketahuan. Kalau turun, Alhamdulillah. Jika naik, rakyat nak kata apa lagi. Bagaimanapun, dalam keadaan sekarang, rakyat tidak menaruh harapan 'insya-Allah' akan turun.

Debat sudah berakhir. Rakyat tidak akan meminta lagi debat lain diadakan semula. Pada mereka, ada debat, tak ada debat, sama sahaja. Menang sorak, kampung tergadai. Menang jadi arang, kalah jadi abu. Rakyat tetap hidup dalam kesempitan. Pemilik kenderaan tetap membelanjakan wang lebih untuk mengisi minyak.

Sebagai rakyat, kehidupan harus diteruskan. Mereka harus melupakan sengketa yang berlaku. Mereka perlu menganggap negara sekarang berada di dalam keadaan aman dan damai, walaupun bermacam-macam kemelut melanda kebelakangan ini. Kemelut yang tidak menguntungkan rakyat. Krisis kepemimpinan yang tidak memanfaatkan negara.

Kepada pemimpin negara, baik daripada BN atau PR, bolehkah kamu memberi jaminan kepada rakyat bahawa apa yang berlaku masa kini dapat diselesaikan secepat mungkin? Rakyat sudah bosan dengan apa yang berlaku. Rakyat memilih kamu (pemimpin) bukan untuk bercakaran di Parlimen dan di dalam kepemimpinan.

Rakyat memilih kamu dalam Pilihan Raya Umum 8 Mac lalu adalah untuk menjadi pembela dan pejuang nasib mereka, bukan untuk mengepalai perhimpunan haram. Bukan untuk menunjukkan kebodohan di Parlimen dan bukan untuk melihat kamu terjerumus dalam gejala sosial. Bolehkah kamu menjadi pemimpin sejati sebagaimana pemimpin di akhir dan di awal merdeka.

Itulah suara hati rakyat yang harus disedari oleh mereka bergelar pemimpin. Kita (pemimpin) harus sedar diri. Jangan sekali-kali melibatkan rakyat dengan masalah peribadi yang kita cipta sendiri. Malulah kepada bangsa lain yang setiap hari sibuk untuk memperkukuhkan ekonomi, kita pula sesama sendiri bercakaran sehingga menjejaskan institusi negara.

Tiada ulasan: