Ahad, 8 November 2009

Versi Facebook 08hb Nov 09

Zamay Roslan: Aku pun tak faham. Bagaimana seorang Islam boleh mendoakan keburukan ke atas orang Islam lain. Inilah berlaku apabila perasaan menguasai akal. Wallahualam. Doa Tok Guru Nik Aziz untuk Najib Razak dan Zahid Hamidi - Malaysia News. Klip video ini adalah sedutan terakhir daripada klip video ini http://www.youtube.com/watch?v=HG4NgnKvcy4 )

Comment
Lailie Osman:
Astaghfirullahalazim... terkedu sekejap saya tonton klip ini...
cerita saya: pernah kami dianiaya berjuta ringgit oleh makhluk Tuhan yg dilayan lebih dr darah daging sendiri.. semmgnya dia itu tak takut Tuhan, tak takut balasan Tuhan.. sbb dgn penipuan itu berdesyum2 anak2 dia lahirkan ke dunia ini hasil duit haram itu.. tanpa rasa takut apalah habuan... pada anak2 itu nanti hasil perbuatan bapa mereka.. Wallahualam.. tapi tak apa, kami redha walaupun sbg manusia biasa.. perasaan marah & kecewa berselirat.. walaupun pernah terlintas di hati & fikiran berdoa agar makhluk Tuhan itu diberi balasan 'setimpal', namun cepat2 istighfar.. sbb alhamdulillah.. walaupun kami taklah warak, alim & penuh dgn ilmu agama, malah lebih jahil drp mana2 frens di FB ini mungkin.. namun akal yg menguasai perasaan cpt2betulkan iman yg bukan tugas kita sbg hambaNya utk berdoa sedemikian rupa.. namun itu semua kerja Allah.. kunfayakun.. setelah mendgr pelbagai ceramah agama.. sebaik2nya kita doakan yg terbaik sentiasa utk 'musuh2' kita.. bukannya doakan ditimpa bala.. even Dr. Fadzillah Kamsah pun ada ingatkan.. sebaik2nya kita doakan yg terbaik & maafkan apa jua kesalahan org2 lain waima musuh2 kita (kalaulah ada..) terhadap kita setiap kali sebelum tidur... insyaAllah Dia kan Maha Mengetahui...
janganlah perasaan menguasai akal & matlamat menghalalkan cara... maafkan saya yg jahil ini... yg hanya ingin menyuarakan pendapat berlandaskan pengalaman... saya tidak suarakan pendapat berdasarkan PARTI POLITIK tetapi sebagai INSAN, SAUDARA SESAMA ISLAM... "Allahuakbar" gunakanlah ia dlm konteks yg sebenar2nya... Wallahualam...

Manzaidi Mohd Amin: Pada sy inilah manusia yang bertopengkan syaitan. Telah menggunakan habis-habisan agama utk meletakkan dirinya seorg ulamak konon. Kesian para hadirin yg hadir dan mengaminkan doa manusia ini. Inilah ulamak yang dikeji Allah pada akhir zaman ini.

Manzaidi Mohd Amin: Kalau dia benar2 Islam tulin, dia akan ajak pengikutnya supaya mendoakan kebaikan kpd musuh. Ini tidak, Najib dan Zahid tak pernah berbalah dgnnya, tapi dimintanya supaya mendoakan keburukan org itu. Insya-Allah org yang diaminkan dlm doa itu sebenarnya yang mendapat rahmat dari Allah, manakala org yang mengajak dan membaca doa itu dikutukNya.

Lailie Osman: Sepatutnya alim ulama stay saja jadi alim ulama memimpin umatNya berlandaskan al-Quran & Sunnah.. alim ulama jangan jadi politicians!! celaru & serabut!!! saya kata ni utk semuanya sekali, tak kira parti politik.. kembalilah padaNya agar dapat anda sekalian memimpin kami2 yg jahil ini.. hmm.. jahil ke. nak compare to mrk2 yg amat warak & tak jahil ini...????

Lailie Osman: Sebagai hambaNya.. kita semua TAK PERFECT. insan tersayang sentiasa ingatkan saya.. jangan terlampau marah pada org lain sbb kita kata org tu buat salah pd kita.. apa kurangnya diri kita sendiri.. tak pernah ke buat salah pd org lain..? kalau org yg kita buat salah tu bgtau kita.. at least blh la sempat kita sedar & minta maaf & berubah.. tapi kalau kesalahan & kekhilafan yg tak kita sedar dah kita buat.. salah & khilaf BESAR pulak tu..??? insaf mmg insaf.. tp saya akui even diri saya sendiri ni pun masih susah nak apply fakta ni.. mungkin sbb iman yg tak berapa kuat.. tapi mrk2 yg asyik takbirrr takbirrr tu iman kuat ke tak agaknya ya..? warak2 & kuat agama mrk2 itu kan... hmm.. jangan dipermainkan "ALLAHUAKBAR" itu... kerana sesungguhnya.. Allah Maha Besar.. Allahuakbar.. Salam..

Manzaidi Mohd Amin: Sejahil2 saya, jahil lagi yg sdg berucap dlm visual tu. Sy tak pernah bgtau pd anak2 supaya mendoakan keburukan org lain. malah sy selalu jelaskan kpd mereka mengenai peri pentingnya kita jaga imej kita sbg org Islam dan ikut sunah dan al-Quran kalau nak hidup bahagia dunia akhirat. Kalau mcm inilah ulamak yg dipuja disanjung, sy tak sanjung dan tak puja pun tak mengapa barangkali. Drp turut sama menanggung dosa kering dgn ikut fanatik pd ulamak ini, lebih baik sy kekalkan prinsip hidup sy yg sy lalui ini. Masuk waktu, solat. Baca buku2 agama yg diluluskan kerajaan dan kalau tak faham bertanya pd tok2 guru yg bebas dari politik.

Lailie Osman: MMA> salam kembali. saya setuju... kenapalah mrk ni fanatik sangat ye...

Manzaidi Mohd Amin: Islam adalah agama yg mudah dan sederhana asalkan kita faham sunnah Nabi dan isi kandungan al-Quran. Allah selalu menekankan dlm firmannya agar kita jauhkan yang buruk dan dekati kpd kebaikan. Jgn sekali2 mengutuk manusia lain, kerana mungkin manusia itu mendapat restu Allah utk mendiami Syurga. Hatta anjing pun kita tak boleh pukul kalau dia tak kacau ganggu kita, inikan pula kita sesama manusia yang sama bangsa dan sama agama. Ayah mak sy selalu tekankan pd anak2nya, jangan sekali2 mengata keburukan pd org kerana takut2 kita yg lebih buruk dari org yg kita perkatakan itu. Kita tak boleh tuduh org itu tak solat, sbb entah2 dia sudah menunaikannya selepas selesai azan. Sy pegang kukuh didikan ayah mak sy. Tapi sy sedih dgn pemimpin spt ini.. memakai topeng Islam, tapi isi dalamnya jauh menampakkan dia tidak mengikut hukum hakam Allah.

Lailie Osman: MMA > betul.. sgt2 setuju. tapi mmg dah macam 'TREND' mrk2 ni sume - cubalah saudara ckp mcm ni pada mana2 ahli parti politik yg satu ni esp. yg fanatik abis ngan ulama dia ni... pffuuhhh.. mcm2 vocabulory akan keluar dr mulut mereka.. sume yg kononnya sooooo ISLAM... cuba lah... trust me.. they are very2 gud in that! (pengalaman....)

Manzaidi Mohd Amin: Mereka fanatik sbb mereka jahil tukil dan hati mereka telah dicemari oleh golongan yg menggunakan Islam utk kepentingan diri. Siapa tidak taksub kalau seseorang itu menyampaikan ceramah agama sebiji mcm yang tertera dalam al-Quran dan sunnah. Tetapi tanpa mereka sedar setiap ajaran itu bukan yang tulin, sebaliknya diciplak dan dicampur adukkan dgn ilmu politik. Sbb itu teriakan takbir begitu mudah dipermain-mainkan. Cuba mereka ini diajar isi kandungan yg tepat dan benar sebagaimana dianjurkan al-Quran dan Hadis, Insya-Allah mereka tak berani menjerit takbirr menyebut Allah Maha Besar sambil bertepuk tangan. Masya-Allah. Sedihnya sy dgn keadaan umat Islam sekarang.

Manzaidi Mohd Amin: Lailie.. mereka ini tak akan terima apa yg kita perkatakan. Mereka ada nas dan alasan sendiri utk patahkan hujah kita. Mereka diberi akal dan pengetahuan yg sempurna oleh Allah, tapi mereka tidak gunakan dgn baik. Sy ingat kata kata arwah tok guru saya bila saya tanya kenapa Allah tak turunkan bala pd org yg berjudi? Arwah tok guru saya kata, Allah beri rezeki pd yg berjudi dan mencuri, tapi wang itu tak berkat. Allah beri kekayaan pada golongan yg kaya raya, tapi kekayaan itu tidak berkat. Jadi, jawapannya, Allah lanjutkan usia pemimpin ini utk sampaikan 'dakwah', tetapi dakwahnya tidak diterima oleh Allah. Kesian...

Lailie Osman: MMA > siapa2 di sini nak kata, katalah apa saja samada saya ni sejahil2manusia pun.. tapi demi Allah.. setiap kali saya dengar dr jauh atau depan2 mata kalau tak sedar rupanya berada dlm grup ini eg: di masjid 'yg terpilih itu'... saya cukup terganggu & tak suka sangat2 bila kumpulan2 ini jerit 'takbirrr takbirrr' setiap kali apa saja.. nama Allah yg dipermain & diperlekehkan!! rasa mcm nak jerit jek suruh diorang diam. entah apa motifnya pun wallahualam...

Lailie Osman: MMA > tell me about it... some are born in my own family... sampai sanggup melawan & mengherdik ibu bapa sendiri.. sampai menitik lah air mata seorang ayah & seorang ibu dek kerana terlampau taksub.. wallahualam... yg ini betul2 Allahuakbar... semoga besarlah hikmahNya di sebalik semua ini... Salam, saudara Manzaidi... Selamat Malam...

Manzaidi Mohd Amin: Lailie, sy yakin dn percaya yg menjerit takbir tu tak faham apa makna takbir. Mereka hanya sekadar menjerit dan memekik dengan pelbagai nada serta intonasi. Dan itulah yg dikehendaki oleh penceramah politik berkenaan. Kalau hadirin diam membisu, pemimpin itu sengaja menjerit Takbir.. dengan harapan hadirin menyahhutnya dgn panggilan Allahu Akhbar. Kemudian pemimpin itu ketawa. Dia ketawa kerana usahanya nak mempermainkan nama Allah mendapat sambutan. Dia ketawa kerana gembira dgn ajarannya mendapat sokongan hadirin. Masya-Allah. Sama-samalah kita bertafakur dan muhasabah diri. merenungi diri kita dan apa telah berlaku kpd Islam sekarang ini. Malah sy sentiasa berdoa semoga hal2 begini berakhir.

Manzaidi Mohd Amin: Salam kembali Puan Lailie. Selamat malam.

Tiada ulasan:

Buaya timbul tanda kempen bebas plastik Selangor berjaya?

AKU tak tahu, nak nangis atau nak ketawa bila seorang anggota Exco Kerajaan Selangor, Elizabeth Wong berkata, pelbagai fauna seperti buay...