Ahad, 17 Julai 2016

Erdogan desak Amerika serah Fethullah Gullen

Erdogan bercakap kepada rakyat Turki selepas patahkan rancangan rampasan kuasa.Erdogan bercakap kepada rakyat Turki selepas patahkan rancangan rampasan kuasa.

Presiden Reccip Toyyib Erdogan mendesak rakan sejawatnya dari Amerika Syarikat, Barrack Obama agar menyerahkan apa yang disifatkan oleh beliau sebagai pemimpin pengganas dan pemimpin rancangan rampasan kuasa yang gagal, Fethullah Gulen kepada Turki.

"Saya dengan ini meminta Presiden Amerika Obama untuk menyerahkan orang yang hidup di atas tanah seluas 400 ekar di Pennsylvania," kata Erdogan sebagaimana dilaporkan media berbahasa Inggeris Turki, Daily Sabah.

Bercakap kepada perhimpunan di Istanbul tentang usaha merampas kuasa oleh segelintir penyokong Gullen dalam tentera, Erdogan berkata, tindakan itu menyalahi undang-undang dan tindakan itu tidak mewakili tentera Turki.

"Tentera adalah milik seluruh rakyat Turki bukan badan selari (parallel structure)," kata Erdogan dipercayai merujuk kepada FETO atau kumpulan yang diasaskan oleh Fetullah Gulen, seorang ulama Turki yang mempunyai banyak rangkaian pusat pendidikan di seluruh dunia dan kini menetap di Amerika.

Tiada ulasan: