Khamis, 15 Oktober 2009

Pindaan bersejarah jadikan UMNO lebih demokratik

KUALA LUMPUR 14 Okt. – UMNO bakal melakar sejarah baru esok apabila lebih 2,500 perwakilannya dijangka meluluskan pindaan pada tujuh fasal perlembagaan parti itu termasuk menyerahkan pemilihan pucuk pimpinan kepada kelompok ahli yang lebih besar.

Dalam sejarah penubuhannya 60 tahun lalu, ini kali pertama pindaan dilakukan oleh UMNO bagi menjadikan ia lebih demokratik dengan pemilihan pemimpin tidak terletak di tangan sekumpulan perwakilan seperti sekarang.

Matlamatnya ialah untuk memastikan pemimpin benar-benar datang daripada akar umbi di samping mengelakkan penyelewengan terutama politik wang.

Naib Presidennya yang juga Pengerusi Jawatankuasa Induk Pindaan Perlembagaan UMNO, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, pindaan itu hanya membabitkan tujuh fasal dan 41 klausa.

Namun katanya, ia merupakan sesuatu yang bersejarah dan bakal memberi kesan besar kepada parti.

Sebab itu katanya, penerimaan secara sebulat suara oleh lebih 2,500 perwakilan amat diharapkan.

“Pindaan ini adalah sebahagian daripada proses transformasi parti, bagi membolehkan UMNO lebih demokratik, telus dan inklusif,” katanya selepas mempengerusikan mesyuarat bersama 13 wakil Badan Perhubungan UMNO Negeri di sini hari ini.

Pindaan yang bakal dibentang Hishammuddin memberi tumpuan kepada Fasal 9.3 membabitkan pemilihan Pengerusi Tetap, Timbalan Pengerusi Tetap, Presiden, Timbalan Presiden, tiga Naib Presiden dan 25 Ahli Majlis Tertinggi (MT).

Melalui pindaan itu, semua jawatan tersebut yang sekarang ini dipilih oleh para perwakilan pada perhimpunan agung akan dipilih melalui persidangan bahagian setiap tiga tahun oleh 146,500 ahli.

Melalui usul pindaan itu, semua ketua sayap parti peringkat cawangan dicadangkan menjadi perwakilan secara automatik.

Transformasi itu juga akan menyentuh pindaan berhubung kelayakan calon, komposisi dan tanggungjawab MT.

Selain itu ia juga menyentuh hal-hal seperti yuran, pendaftaran keahlian dan komposisi perhimpunan agung tahunan.

Bagi cadangan pindaan berhubung kelayakan calon MT melibatkan Fasal 9.5 yang menghapuskan terus sistem kuota dan digantikan dengan sistem pendaftaran ahli-ahli yang ingin bertanding.

Cadangan pindaan itu menyebut calon-calon yang ingin bertanding mana-mana jawatan MT cuma perlu mendaftar diri dan pernah memegang jawatan ahli jawatankuasa bahagian selama satu penggal.

Komposisi MT pula berkaitan dengan Fasal 9.2.8 yang antara lain memberi hak automatik sebagai perwakilan ke mesyuarat perwakilan bahagian.

Ia juga menyentuh mengenai cadangan tambahan seorang wakil Wanita untuk jawatan ahli jawatankuasa (AJK) lantikan di peringkat MT, bahagian dan cawangan menjadikan jumlah AJK lantikan Wanita seramai dua orang.

Berhubung tanggungjawab MT yang melibatkan pindaan Fasal 10, ia akan memberi kuasa kepada MT untuk menetapkan satu tarikh serentak untuk diadakan mesyuarat perwakilan bahagian-bahagian.

Dengan itu kesemua 191 bahagian akan berlangsung serentak.

Pindaan Fasal 25.1 pula mengetengahkan cadangan penghapusan yuran tahunan dan digantikan dengan yuran seumur hidup sebanyak RM2 bagi mengelak sebarang pertikaian.

Dua lagi fasal yang terlibat dalam pindaan adalah Fasal 5.2 menyentuh tentang pendaftaran keahlian dan Fasal 8.4.4 berhubung komposisi perhimpunan agung tahunan.

Cadangan antara lain berkenaan langkah menambah baik borang keahlian UMNO bagi memudahkan proses menjadi ahli UMNO.

Komposisi perhimpunan pula berkaitan cadangan menerima kesemua 191 setiausaha bahagian sebagai perwakilan ke Perhimpunan Agung UMNO secara automatik. - UTUSAN MALAYSIA

Tiada ulasan: