Selasa, 20 Oktober 2009

Versi Facebook-Dgn Haji Zaiful Zaki

Haji Zaiful Zaki: RENUNGAN KATA EMAS...(MENGGALAS TUNTUTAN PERUBAHAN). "Oleh itu marilah kita BERSETIA menterjemahkan amanat YAB Presiden agar TIDAK ADA lagi di antara kita yang menjadi BATU-API, BATU RONSON, KAKI-CUCUK, TALAM DUA MUKA, PEPAT DI LUAR, RENCONG DI DALAM,... dan SI KITOL YANG LIDAH BERCABANG, langkah MENYILANG. TIDAK ada lagi perpecahan dalaman, tidak ada lagi team A-team B seperti dulu, tidak ada lagi gerakan jatuh menjatuhkan pemimpin, tidak ada lagi budaya ugut-mengugut, & tidak ada lagi perebutan kuasa sehingga parti menjadi mangsa. YANG ADA hanya 1 WADAH, 1 PASUKAN, 1 UMNO!". 13hb Oktober 2009, YAB Tan Sri Muhyiddin Yassin (Timbalan Perdana Menteri Malaysia merangkap Timbalan Presiden UMNO).

Comment

Ridhwan Samsudin: Keikhlasan pemimpin, kebijaksanaannya, keadilannya.. diterjemah kpd rkyat..

Manzaidi Mohd Amin: Kalau harapan ini diterjemahkan olh pemimpin bawahan (negeri, bahagian dan cawangan), alangkah bahagianya berada dlm UMNO. Tapi hakikatnya Tuan Haji, ia masih blm berlaku di negeri dan bahagian. Masih lagi bercakaran, bermasam muka, fintah memfitnah dan cucuk mencucuk sesama sendiri dgn harapan pencabar mereka akan ranap sebelum tiba musim pemilihan.

Antapanis Ruslan: Rakyat dan orang Melayu hari ini menyanjung tinggi pemimpin yang ikhlas berbakti; mendahulukan kepentingan rakyat daripada kepentingan peribadi; sentiasa menunaikan janji; telus, adil, amanah dan bertanggungjawab apabila bertindak; dan sentiasa memahami denyut nadi rakyat. Dengan menghayati nilai-nilai luhur ini, saya yakin Umno akan sentiasa dekat di hati rakyat," tegas Muhyiddin.
Apabila kita berbakti, pastikan bakti yang dicurahkan, khidmat yang disampaikan dan bantuan yang dihulurkan benar-benar menyentuh hati rakyat.
BALASLAH PERBUATAN BURUK DGN PERBUATAN BAIK. Dalam hal ini Kerajaan Persekutuan wajar2lah berfikir utk mengembalikan hak royalti PETRONAS rakyat Kelantan secara ikhlas. Tentunya rakyat Kelantan akan mula berfikir dan menilai kembali kedudukan mereka.

Manzaidi Mohd Amin: Memetik pengalaman di negeri saya (Kelantan), sehingga sekarang masih berlaku apa yg sy nyatakan itu. walaupun mereka menghadiri perhimpunan agung dan baru balik, tapi sikap nak berbalah dgn sesama sendiri masih menebal lagi. Rakan seangkatan dicantas, ambil yg baru sbg ganti. Padahal yg lama itu mempunyai pengikut bukan sedikit dan yg baru diambil bukan ada pengikut yg ramai. elok2 UMNO nak stabil, pemimpin sendiri tidak mahu ia stabil. SEbab itu saya kata, UMNO Kelantan masih belum mahu menang, walaupun Pas tidak kuat. semua ini atas sikap pemimpin berkenaan. Kesian Tok Pa, tiap-tiap minggu panggil mesyuarat, adakan perjumpaan, beri nasihat supaya berubah.. beri semangat supaya berubah, ttapi nashat tinggal nasihat, semangat tinggal semangat. Masuk telinga kiri, keluar telinga kanan. Balik ke bahagian, memperlekehkan apa yg ketua cakap. Ini yg dinamakan sikap penting diri sendiri. Secara peribadi saya nyatakan, UMNO Kelantan masih belum dapat menawan negeri itu daripada Pas dlm PRU 13 ini. Kekalahan ini bukan krn UMNO tak kuat, tapi krn UMNO masih belum bersedia utk menang. Kdg2 Ketua bahagian lebih selesa dgn jawatan itu daripada berusaha memastikan kemenangan kpd BN. Bagi mereka kalau BN memerintah, mungkin sedikit sebanyak kedudukannya dalam parti akan terjejas. Sbb itu ramai yg lebih suka Pas terus mentadbir Kelantan.

Manzaidi Mohd Amin: Jika nak bandingkan suasana sebelum pemilihan dgn selepas pemilihan bahagian tahun lalu memang jauh bezanya. Seblm pemilihan, blh dikatakan calon2 yg merebut jawatan ketua bahagian berkampung di bahagian. Seolah-olah mereka tak kenal KL. Tetapi bila menang, apa sudah jadi? Balik ke bahagian dua atau tiga bulan sekali. Buat rombakan besar2an di peringkat biro politik. Buang yg lama, ambil yg muda yg tak tahu kerja. Golongan veteran diabaikan. Pengarah DUN sampai skg tidak dilantik, kononnya belum ada yg layak... rakyat di akar umbi terkontang kating, tertanya-tanya sesama mereka, "cawangan kita ni ada ketua ke tak?" Nak kata ada macam tak ada. Nak kata tak ada lagilah mcm tak ada. Janji2 ketika bertanding jawatan dulu masih tidak tertunai. Rakyat hubungi, telefon tak berjawab. Tetapi mengikut laporan SB, dalam seminggu dua atau tiga kali terserempak di air port pengkalan chepa. Nasib nasib.

Haji Zaiful Zaki: Manzaidi komen pengalaman anda amat saya hargai... komen ikhlas sebginilah yang dinanti-nantikan... terima kasih.

Antapanis Ruslan: Betul tu Tuan Manzaidi, Cantas mencantas tu perkara biasalah dalam UMNO. Bila keadaan itu terlalu teruk, maka berlakulah politik wang. Haji Zaiful tentu pernah memaklumi perkara ini. Bila kalah, masing-masing ada yg sampai tak bersapa. Kenapa berlaku sedemikian? Sebabnya "ada habuan" sedang menanti jika menang jawatan. Inilah budaya yg perlu dibuang dlm UMNO. Penyaluran wang projek jangan lagi diberikan direct kepada Ketua Bahagian. ?????????

Tiada ulasan: