Ahad, 18 Oktober 2009

Versi Facebook-topik berat

Rafi Awg Kechik: UNTUK satu perubahan permulaan. Kembalikan pimpinan UMNO Selangor, WP, Kedah, Terengganu & Pulau Pinang kpd anak negeri. Shafie tidak mampu merubah senario politik Kedah, Hishamuddin kena akur byk lagi masalah tertinggal di Terengganu, tumpuan Najib kpd negara, dan Muhiyiddin masih blm bersedia di WP. Buktikan Pergong satu medan benar, rakyat didahulukan... mereka harus sambuat cabaran perubahan..

Comment
Safuan Hilmi: Saya setuju!!!!!!

Ahmad Saabun: Apa kena mengena dng perubahan... umno dah mula nak berubah tpi kita di sini masih tak berubah...banyak sangat yg tak betul dng yg betul...

Musli Oli: UMNO mesti yakin dengan pimpinan anak negeri.. ini adalah antara proses transformasi yg ahli di peringkat grass roots kehendaki.. hirarki parti bukan ukuran populariti dan kemampuan pemimpin. Mengetuai badan perhubungan negeri yg bukan tempat asal menyukarkan lagi proses pemulihan dan perubahan.

Ahmad Saabun: Umno kerap memperkatakan 'anak tempatan' 'anak negeri' tpi kenapa tidak berlaku pada parti lain... ada calon pas bertanding di luar negeri kelahiran pun bleh menang tpi calon Umno... dah berapa org dah 'mati' bila balik kampung halaman... Umno kena buang sifat ini... itu baru perubahan

Rafi Awg Kechik: En Ahmad - boleh perjelaskan?

Ahmad Saabun: Penjelasan yg mana satu bro...

Rafi Awg Kechik: Encik Ahmad, Betul ke tindakan bawa Shafie mengetuai UMNO Kedah?

Ahmad Saabun: Apa salahnya.. dia bukan nak jadi MB Kedah...

Rafi Awg Kechik: Oooo.. mcm tu....

Musli Oli: Saya tak yakin Shafie mampu memulihkan UMNO Kedah.. fokus lari, motivation kurang, minat lain.. baik ambil org Kedah

Rafi Awg Kechik: Saya pun tak maksudkan Pengerusi Perhubungan itu perlu jadi MB.. tak ada pun... tak kena sangat pd saya, kena amik org luar utk jadi Ketua kat tempat sendiri.. mcm dah tak ada org lain yang layak.. mcm dah ketandusan pemimpin tempatan...

Ahmad Saabun: Org kedah tak bisingpun... kalau cam tu Najib pun kena lepas la Pengerusi Umno Selangor...

Rafi Awg Kechik: En Ahmad.. itu saya maksudkan? Baca posting saya tu Encik.. Najib, Shafie, Muhyidin, Hisham dan Zahid (tertinggal) perlu lepaskan.. Dlm konteks Kedah. betulkah Encik org Kedah tak bising?.

Musli Oli: Merakyatkan UMNO mesti ambil rakyat negeri itu menjadi Ketua Perhubungan..

Ahmad Saabun: UNTUK satu perubahan permulaan. Kembalikan pimpinan UMNO Selangor, WP, Kedah, Terengganu & Pulau Pinang kpd anak negeri. Shafie tidak mampu merubah senario politik Kedah, Hishamuddin kena akur byk lagi masalah tertinggal d Terengganu, tumpuan Najib kpd negara dan Muhiyiddin masih blm bersedia di WP. Buktikan Pergong satu medan benar, rakyat didahulukan... mereka harus sambut cabaran perubahan.. (Ada disebut perkataan Najib di Selangor...)

Ahmad Saabun: Musli... meskipun di negeri yg Umno kalah....

Rafi Awg Kechik: Ooo saya rasa encik faham maksud saya posting itu... kalau tidak saya tak sebut nama-nama mereka..

Ahmad Saabun: Shafie tidak mampu merubah senario politik Kedah, Hishamuddin kena akur byk lagi masalah tertinggal d Terengganu, dan Muhiyiddin masih blm bersedia di WP.

Rafi Awg Kechik: En Ahmad org bijak pandai.. rasanya Encik boleh menaksir maksud dan tujuan... kalau Najib tak ada kaitan.. saya tak tulis nama dia.. cuma saya tertinggal satu nama iaitu Zahid di PP..

Musli Oli: Terutama negeri yg Umno kalah. Kekalahan Umno bukan sepenuhnya kesalahan pimpinan Umno negeri. Tukar ketua dengan orang dari negeri itu juga. Org Kedah selain Dato Det, ramai lagi yg boleh... begitu juga dengan Selangor dan WP.

Ahmad Saabun: Tertinggal atau hanya tak suka Shafie di Kedah, TSMY di WP dan Hisham di Terengganu... yang lain ok kot...

Ahmad Saabun: Tuan Musli.. tuan tahu masalah sebenar apa yg berlaku di Selangor hari ini walaupun timbalan org Selangor.. belum lagi Pengerusi Perhubngan....

Ruzely Abdullah: Satu permulaan perubahan

Musli Oli: Masalah besar sebenarnya bila "Org luar" jadi ketua UMNO. Seperti pemilihan calon PRK, semua akan lobi, banyak politiking dalaman. Tapi setelah calon dipilih, semua fokus menangkan parti. Begitulah Ketua2 UMNO negeri. Ambil anak negeri dan MB bayangan. Kurang politiking dalam parti, semua fokus dan tahu bakal MB.

Rafi Awg Kechik: En Ahmad - itu persepsi en ahmad - kenapa en ahmad bersangka buruk begitu...? Yg saya sebut pimpinan anak negeri, kalau Kedah.. En Ahmad pun boleh, sebab org Kedah.. TSMY boleh bagi kpd Raja Nong Chik, Hisham - kalau ikut Pergong dah selesai masalah.. bagi balik kpd Ahmad Said ataupun Idris Jusuh.. Shafie boleh serah balik kpd org Kedah... saya tak sebut nama yg perlu diganti pun.. cuma pimpinan pusat harus memberikan cabaran kpd anak negeri itu... ini bukan soal suka atau tidak... saya tidak boleh meneka fikiran En tapi maksud saya jelas, rumah kita hanya kita yg tahu ada beras atau tidak..

Rafi Awg Kechik: En Ahmad - apa yg Timbalan boleh buat?

Rosliza Hasan: Kalau nak kembalikan pimpinan negeri kpd anak tempatan seeloknya pilihlah orang baru bukan dari team mana-mana kumpulan agar tidak timbul kroni dlm Badan Perhubungan. Orang baru selalunya dia ada semangat & iltizam yg tinggi untuk merampas kembali negeri2 tersebut.

Musli Oli: Rosliza!! SETUJU!!!

Ahmad Saabun: Saya rasa di Kedah semuanya berjalan dng baik walaupun Shafie Pengerusi Perhubung Negeri...

Zuraini Kamal: RAK saya dan rakan2 pimpinan Umno Kedah setuju agar kepimpinan Umno negeri diberi kpd anak negeri yg TAK sibuk. Mungkin blh suruh Dato Mukhriz kot.. dia pun hanya sekadar Timbalan Menteri je. Jd dia tak sibuk sgt. Fokus lebih kpd Kedah atau suruh dia letak jwtn Timbalan Menteri supaya fokus sepenuh pd Umno kedah!! Perubahan yg diminta tidak bermaksud Pengerusi Perhubungn Negeri perlu Di IMPORT!, adakalanya `beras tempatan' memenuhi selera dari `beras impot' :)

Rafi Awg Kechik: Rosliza- itulah yg saya maksudkan- saya bukan bersentimen

Zuraini Kamal: Ahmad Saabun - `berjln dgn baik'......... sebabnya? TAK DAK apa pun yg sdg bergerak di KEDAH!! :(

Ahmad Saabun: Sdr org Wilayah...apa di Wilayah kalau serah pada Raja Nong Chik boleh selesai semua masalah...

Rafi Awg Kechik: ZK - hanya UMNO Kedah yg tahu aspirasi rakyat Kedah... hanya org Terengganu yg tahu aspirasi rakyat Terngganu, Org Penang, WP dan Selangor pun begitu...
Katalah kalah jugak di neger2 ini- satu yg akan timbul `lantiklah lagi org luar, dia apatah.. "..setuju sgt dgn istilah beras tempatan dan import tu

Musli Oli: Pengalaman saya dgn rakan blogger dari Kedah berurusan dengan Shafie Afdal. Tujuan utk bantu UMNO Kedah. Dato Ir Nawi sokong kuat. Buat macam2. Sampai kat Shafie semua KIV... minat kurang dari pihak Shafie

Ahmad Saabun: Tuan Musli.. saya juga berada dlm rangkaian itu... tapi tak dengar pulak timbul masalah spt tu...

Zuraini Kamal: Sebenarnya kita UMNO tak pernah pertikai SIAPA pun yg dipilih atau dihantar PM. Tp masalahnya utk Shafie dtg dr SABAH dan Putrajaya, nampaknya lambat dan sgt sukar... mungkin Shafie tlalu sibuk jaga SABAH dan Kementerian. Sdgkan di KEDAH negeri kalah, pembangkang sgt agresif. So plz PM, jgn hantar payung terjun yg berlubang!!!

Ahmad Saabun: Masalah di Kedah bukan masalah siapa Pengerusi Perhubungan, tapi masalah dalaman yg sudah berlubang dan berakar umbi.. letak la sapa pun anak tempatan... masalahnya tetap sama...

Zuraini Kamal: Masalah di KEDAH sebab tak dak program maka org UMNO byk masa utk bersembang, gosip, berkelahi dll. Cuba ator program, bila byk kerja... maka tak sempat dah nak kritik mgkritik bla.. bla.. bla. Tp senario yg berlaku hari ini TAK DAK pun yg nak buat program sebab Pengerusi Tak Suruh!!

Zabidi Saidi: Hishamuddin gagal menyelesaikan masalah Terengganu apabila Rosol memperlekehkannya. Oleh itu wajarlah anak negeri diberi peluang untuk memimpin Umno negeri.

Rafi Awg Kechik: En Ahmad- soal boleh atau tidak- mereka kena buktikan... mereka jadi pemimpin, jadi menteri dlm WP.. kena akur dan tunduk kpd kehendak rakyat... dah bergilir jawatan.. yg dulu tak elok, gantikan dgn yg elok, tak elok gantikan.. yg penting anak negeri.. tak kan yang ini pun En Ahmad sangsi.. baru jelas menzahirkan perubahan... Soal En Ahmad nak menyokong Shafie.. tidak timbul pd saya.. yg saya mahukan UMNO kena beri penghargaan dan penghormatan kpd UMNO Negeri... Salah ke bagi Pengerusi Perhubungan kpd Bashah atau kpd orng lain - yg saya maksudkan anak negeri, tak kirala dari Kubang Pasu ke atau Sungai Petani ke, Jerlun ka, Kuala Kedah ke atau Pendang ke..

Musli Oli: Terlalu sulit didedahkan Mat.. barangkali apa yg kami cadangkan tuan tidak terlibat. Hanya 2 dan 3 org sahaja telah bertemu dgn Shafie di Parlimen.. semua KIV.

Ahmad Saabun: Saudara RAfi org lama, lebih arif dlm sepak terajang politik, di lahir.. membesar... dan berjuanga dlm Umno jauh lebih lama dari saya... apa sdr tidak pernah bertanya kenapa negeri2 tersebut mempunyai Pengerusi Negeri bukan dri anak negeri...

Ahmad Saabun: Teruskan bro Musli... kalau sulit jgn didedah disini... kita bual di lain kali kalau terjumpa kat The Mall...

Musli Oli: Ok Mat.. kita akan bincang.

Zuraini Kamal: Pengalaman UMNO Kedah ketika kesemua Ketua Bhgn menolak lantikan Sanusi sebagai MB telah dpt diselesaikan dgn baik oleh Presiden parti - Tun M. so DSN kena pi blajaq ilmu `kuasa pukau' dgn Tun M kot......... :)

Anuar Aziz: Semalam keputusan sudah dibuat, semua perwakilan setuju, segala masalah telah berakhir, dia org kena kotakan apa yg telah dilafazkan... aku harap jgn jadi cakap tak serupa bikin... 5 negeri ni kita ahli Umno kena kerja kuat dan bersatu semula. Ketua2 negeri kena selalu tengok masalah Bgian2 Umno.. Rakyat dan Umno sama2 lah didahulukan

Ahmad Saabun: Apakah Sanusi ketika itu org luar bukan beras tempatan... atau luar itu termasuk dari Langkawi... dan apakah Kedah jatuh teruk PRU12 ketika itu Pengerusi Perhubungan org luar... lihat kekurangan kita sebelum bercakap kekurangan org lain. Jangan cari alasan semata2 utk menutup kelemahan kita sesama kita pimpinan bhg/pemuda/puteri/wanita...

Ahmad Saabun: Setuju tuan Anuar Aziz...

Manzaidi Mohd Amin: Hanya Manikam yg kenal Jauhari. Letaklah pemimpin ternama sekali pun di negeri bukan pimpinan dan kelahirannya, fungsi parti tidak akan bergerak dgn sempurna. Hanya separuh saja yg akur, separuh lagi akur juga tapi akur dlm lakonan. Pucuk pimpinan harus kaji hal ini. Jadikan Kelantan sbg ikhtibar. Rakyatnya unik dan pemahaman politiknya juga pelik... Pemimpin dan ahli akar umbi jenis manja, mereka mahu pucuk pimpinan sentiasa mendampingi mereka. Mereka sentiasa mahu dengar pemimpin ada dlm negeri, bukan balik negeri satu atau dua kali sebulan.

Zuraini Kamal: Tok Det adalah kepimpinan payung terjun. Hanya berada di Kedah sewaktu nak jd calon atas tiket setpol PM. Isu Sanusi adalah contoh bagaimana kemelut penerimaan calon kesukaan PM dpt diselesaikan walaupun ditolak oleh semua kepimpinan bahagian. Saya sekadar merujuk kpd posting AS yg bertanya: KENAPA MEMILIH ORG LUAR SEBAGAI PENGERUSI NEGERI??.. jwpnnya sebab asyik berkelahi + tak sepakat ketua2 bhgn

Zul Azhar Cha: Perkara ini berkaitan dgn delegasi kerja. Apakah delegasi kerja itu berjaya dibuat dgn baik jika Pengerusi Perhubungan terlalu sibuk bukan sahaja utk menjaga bahagian tetapi juga jawatan kanan dlm parti selain tugas besar sbg seorang menteri. Sejauh mana... maksud saya tindakan yg boleh disegerakan jika komunikasi dari kejauhan dan bukan hands-on. RAF maksudkan hands-on. hanya yg terdekat dah boleh bekerja langsung (mendekati dan rapat dgn rakyat) adalah yg terbaik. Jika kita sebut Pengerusi Perhubngan tak kira luar ka dalam ka tp menjawat jawatan menteri pusat, bilakah masa utk beliau turun dan mendekati rakyat dan menyempurnakan keseluruan tugas? Ini yg saya maksudkan delegasi kerja. Pusat kena 'bagi muka' (lantikan jawatan) sikit pd negeri.

Rafi Awg Kechik: Terima kasih Zul, ZK- yg lepas dah berlalu, retreat di Janda Baik dah dibuat.. Semangat UMNO berkobar selepas Pergong- jadi apa lagi masalahnya... semua Ketua Bahagian berpakat, anak2 negeri berpakat... malu dgn diri sendiri hingga terpaksa bawa org luar.. inilah masanya mereka menunjukkan perpaduan- beritahu pucuk pimpinan, kita mahu anak negeri dan akan bekerja keras dan kuat sejajar dgn Deklarasi Janda Baik dan semangat perubahan dalam Pergong lalu..

Manzaidi Mohd Amin: Di kelantan contohnya, tahun 1990 selepas Pas ambil alih negeri, Pengerusi Umno ialah Tun M. Lapan tahun Tun pegang, BN tetap kalah. Kekalahannya bkn krn Pas kuat, tapi krn UMNO/BN tak mahu menang. Berlaku cah keting dan tikam belakang yg amat serius sesama sendiri. Tahun 1998 lantik Ku Li, juga BN kalah. Juga bkn krn Pas kuat, tapi UMNO tak nak BN menang. Tahun 2001 lantik Tok Pa sbg Pengerusi... tahun 2004 BN kalah lagi. Bkn krn Pas kuat, tapi krn Umno tak mahu calon BN menang. Jadi mesej yg sy nak nyatakan, dlm konteks Kelantan, letakkan pemimpin dalam atau luar.. keadaannya sama. UMNO MASIH TAK MAHU MENANG. Tak tahu salah siapa dlm hal ini. Cuma yg boleh sy katakan, RAKYAT YG JADI MANGSA. Harap selepas persidangan kelmarin, UMNO Kelantan kembali kpd asal iaitu zaman Allahyarham Tan Sri Mohamad Yaakob.

Rafi Awg Kechik: Kalau betul org parti.. berhenti cakap berdegar2... kembalikan kekuatan parti dan rakyat dgn kekuatan sendiri dan bukannya campur tangan `asing'. Jgn ada kepentingan peribadi baik kpd pemimpin ataupun penyokong...
Dan nak juga saya tanya kalau soal negeri kalah ni.. kenapa Kelantan tak dilantik org luar spt Ketua Penerangan ke, Bendahari UmnO ke utk jadi Perhubungan.. knp bagi Tok Pa?

Ahmad Saabun: Terima kasih Manzaidi.. kesimpulannya walaupun menjurus di Kelantan jelas bahawa kalah atau menang bukan krn Pengerusi Perhubungan itu org dalam atau beras import... masalah dalaman kena beres...

Rafi Awg Kechik: Niat kita bukan memperlekehkan Shafie, Najib, TSMY, Zahid atau Hisham.. lantik mereka sebelum ini kononnya ada masalah tetapi skrg dah selesai.. serahlah balik pd anak negeri..

Ahmad Saabun: Betul ke dah selesai...

Zul Azhar Cha: RAF. kita akur jika berlaku perubahan dlm kepimpinan perhubugan negeri. Ianya utk transformasi bg memenangkan BN pd PRU akan datang. Namun jika kita lihat kpd prestasi negeri2 yg dipimpin oleh mrk2 yg terlalu sibuk, dimanakah fokus itu akan berada? Kita mahu keputusan yg terbaik. TRANSFORM lah... mungkin perbincangan kita ini boleh disampaikan kpd pucuk pimpinan parti.

Muhammad Razak: Siapa Rafi untuk menentukan siapa layak memimpin UMNO... Awak tu... SIAPA?... jaguh kampung mana? Sedarkan diri dari lamunan bila bercakap mengenai kepimpinan UMNO

Zul Azhar Cha: Masalah tak akan selesai dan mungkin akan ada masalah baru jika semangat Pergong tidak sampai kejiwa kepimpinan UMNO baik di peringkat pusat mahupun negeri atau bahagian dan cawangan. Amanant DS Najb kita ambil utk lakukan yg terbaik. Buang yg keruh, ambik yg jernih. Lebihkan perjuangan parti mendahului kepentingan peribadi.

Zuraini Kamal: Masa Syed Razak dlantik, semua Ketua Bahagian tak suka sebab SR `bodoh dll'. Tp sebab SR org kg yg rajin + kuat bekerja, maka rakyat suka dan kita menang BESAR! Perubahan kpimpinan akan mberi impak seketika, Yg penting `org' yg dilantik mesti Rajin Turun Padang!! Jentera Sukarela UMNO, suka diketuk baru bergerak!! Kalau KETUA tidor, alamat anak buah akan lena berdengkur dan berkeroh!!

Rafi Awg Kechik: Atas nama kepentingan parti, saya anggap dah selesai... saya tak nak buruk sangka... Mereka berdiri beramai2.. buat retreat di Janda Baik.. berpeluk-pelukan... bersemangat utk pertahakan parti kecualilah mereka ini daripada Presiden hingga ke Pemeriksa Kira-Kira menipu.. itu terserah..
Saya tak nak terikut corak pembangkang yg penuh dgn persepsi dan buruk sangka... saya ingin bersangka baik dan saya anggap dah selesai atas nama parti..

Ahmad Saabun: Sebut satu nama pada pengamatan Zuraini... siapa yg layak utk menjadi Pengerusi Perhubungan Kedah sekarang.. dan nama yg dipilih/disebut itu mestilah bersandarkan kehendak rakyat dan bukan kehendak satu dua kerat... Umno Kedah sedang bergerak pada landasan yg betul... kita yg diluar aje yg mungkin tak tahu banyak...

Zul Azhar Cha: Semoga semuanya menadapat iktibar dan hijrahlah (berubahlah) jika perlu... demi kebaikan.

Rafi Awg Kechik: Mohamad Razak - saya bukan sesiapa... walaupun cara bertanya anda itu kurang menarik..

Zuraini Kamal: Saya tak fikir Shafie faham cara politik KEDAH yg berbeza dgn SABAH. Pembangkang di KEDAH adalah PAS, isu Kepimpinan KEDAH lebih byk dipengaruhi moral dan etika. Kelihatan' rakyat sgt selesa dgn Cara Bekerja PAS yg memerintah. Rakyat mahukan YB dan Pimpinan hadir kenduri + kematian serta bersama membaca doa dan solat bjemaah!! :)

Ahmad Saabun: Cik Zuraini... jawab la kalau anda berada di akar umbi...

Manzaidi Mohd Amin: Maaf saya cakap. Di Kelantan, Tok Pa adalah pemimpin yg bersih. Keseluruhan rakyat sukakan sikap kepimpinan Tok Pa. Bersih dan tak ada sbrg rekod kotor. Malangnya yg tak terima Tok Pa dan mana2 yg pgg jawatan Pengerusi Perhubungan ialah Ketua2 Bahagian, Timbalan2, Naib2, Ketua2 Penerangan, SU2. Mereka ini yang main peranan tak mahu UMNO/BN Kelantan menang dlm sbrg PRU. Mereka ini perlu di ESQ kan. Mereka ni perlu disiasahkan dan di muhasabahkan diri. Di Tumpat contohnya skg, Dato Nor Zahidi sendiri memburukkan Ketua Penerangan, di Pasir Mas, Ketua Bahagian bermasam muka dgn bekas ADUN, di Tanah Merah, Ketua Bahagian jrg balik sehingga anak buah hilang tempat mengadu, di Bachok, Awg Adik dgn Dato Ilias. Ini semua kena ambil kira krn faktor inilah UMNO/BN gagal mengambil alih dari Pas yg tak kuat itu.

Zuraini Kamal: Saya mahukan Dato Mukhriz sebagai Pengerusi Phubungan Negeri KEDAH!! kami pernah berurusan dgn Shafie, dia dgr tp muka kami pun tak dipandang! kami pernah `mengadu' pd Dato Mukhriz, sekurang2nya... dia mahu mendengar suara kecil kami pimpinan Wanita/Pu3 yg marhaien ini.

Zul Azhar Cha: ZK- inilah yg saya maksudkan "jika pengerusi perhubungan terlalu sibuk bukan sahaja utk menjaga bahagian tetapi juga jawatan kanan dlm parti selain tugas besar sbg seorang menteri. Sejauh mana... maksud sy tindakan yg boleh disegerakan jika komunikasi dari kejauhan dan bukan hands-on. RAF maksudkan hands-on. Hanya yg terdekat dah boleh bekerja langsung (mendekati dan rapat dgn rakyat) adalah yg terbaik.". Dalam soal ini, kita mungkin tidak dpt melihat calon yg terbaik krn kita tidak di dalam saf kepimpinan negari mahupun pusat. hanya mrk yg terlibat dpt membaca dan membuat keputusan. yg diutarakan kita hnyalah pendapt.
MR- pertikaian anda amat tidak bijaksana. Jika kita nak berubah, jgn pertikaikan siapa yg menegur kita, lihat diri sendiri selepas ditegur (istiqhomoh). jika ada kebenaran, apa salahnya kita terima...

Rafi Awg Kechik: Kenapa Muhamad Razak tu emosi sangat? Apa masalah dia? Kalau seorang kawan, bukan itu caranya.. budak mana ni? UMNO mana ni? Kaki kipas siapa ni? Tukang ampu menteri mana ni? Balaci siapa?

Zul Azhar Cha: Syabas RAF - yg pastinya RAF adalah antara 140,000 yg akan mengundi kepimpinan UMNO nanti... utk makluman MR. hormat menghormati adalah tuntutan agama.

Manzaidi Mohd Amin: MR jgn masuk campur kalau tak tahu nak lontarkan idea dan pandangan. Kami di sini sdg berdiskusi dengan cara sihat. Kami akan kutip apa yg boleh diambil dan akan buang mana-mana yg disakan tak perlu. Jgn persoalkn kredebiliti RAK. Beliau telah mengemukan tajuk yang teramat baik utk kami mencari pendekatan bagi mengubah masa depan parti yang kami junjung.

Zul Azhar Cha: Tahniah MMA.

Zuraini Kamal: Kalau tak bersetuju jgn join ek! YG Penting kena sedar `kita' juga adalah suara akar umbi!! kalau kita MP kita dah berdebat dlm Parlimen. Akar Umbi itukan blh mberi kekuatan kpd Pohon UMNO? berdiskusi dlm FB tidak ada bezanya dgn mesyuarat UMNO dan lain2 pjumpaan!! :)

Ahmad Saabun: Sya tak mempersoalkan kalau Dato Mukriz... tpi Umno Kedah sedang berada pada landasan yg betul dan hanya yg tahu shja mungkin tahu apa yg sedang bergerak...bukan sya kata sya tahu semua.....

Zuraini Kamal: AS - sy memang tak tahu!! tapi kalau rakan2 sy di Ting 6 pun tak tahu...???? mcmana rakyat nak tahu? Kerja Politik kena dihebahkan baru sampai ke akar umbi.

Rafi Awg Kechik: Sahabat FB - saya tidak sedih dgn apa yg Muhamad razak persoalkan tapi saya kecewa kerana MR masih belum keluar dari kejumudan pemikirannya melihat isu dgn lebih jelas... Saya tidak memperkecil sesiapa pun tapi MR macam ada agenda peribadi sdgkan kita berhujah agenda parti... saya menghormati pemimpin dan saya ada sejarah menentang kepimpinan... mcm Zul Azhar - masing2 ada sejarah tersendiri... maaf MR, anda tidak ada aspek utk jadi rakan yg baik dalam membantu saya mencari ilmu.

Zuraini Kamal: Saya difahamkan UMNO Kedah kalah dlm daftar SPR... so tang mana yg bergerak?

Zul Azhar Cha: Saya pengundi di DUN Anak Bukit dan Parlimen Kuala Kedah. sy dinasihatkan utk tidak mengundi di Anak Bukit lg krn Pas sudah memindahkan seramai mungkin pengundi mrk ke DUN ini. Tindakan ini adalah utk mengekalkan YB Amirudin sbg Exco dan wakil rakyat DUN itu. Pas sedang bekerja...kita?

Manzaidi Mohd Amin: Kalau Pas jadikan kelab penyokongnya sebagai sayap parti, apa kata UMNO jadikan FB ini sebagai kelab parti yang berfungsi mengkaji segala kemaslahatan yang wujud dalam parti?

Zuraini Kamal: YB Amiruddin tu bakal MB tau!

Ahmad Saabun: Tak pa zu.. nanti Dato Man Pin, Dato Ir Nawawi akan bagi tau.. kalau puan dlm kepimpinan parti bergerak la nanti...

Zuraini Kamal: AS - saya dan rakan2 sabarrrr menanti :) kami kan ahli seumur hidup!!

Ahmad Saabun: Sya pun ahli seumur hidup zu... bila dah bergerak nanti kita sama2 pastikan Kedah milik kita kembali... sya selalu bagi tau kat kawan2.. kami hanya pinjam sat aje kat depa tu bukan nak bagi teruih... salam

Zul Azhar Cha: AS - sy dimaklumkan oleh salah seorang dr mereka. memang sy jangkakan YB Amirudin bakal MB jika Pas menang lg pd PRU13. Sbb tu depa tgh pulun. Depa tak mau terlepas lg negeri yg depa kuasai... kita kena buat sesuatu.

Zul Azhar Cha: Saya nak ikut bang mad...

Zuraini Kamal: ZAC - tunggu...

Zul Azhar Cha: Ya ZK... sy tgh tgu NGO sy lulus, kita balik Kedah ramai2

Ahmad Saabun: Nak ikut sya pi mana Zul... Heeee... pi NZ bleh la pekena capati... heeeee

Zul Azhar Cha: Ok jugak... kita balik dan pi tawan semula Kedah utk kembalikan BN mentadbir kedah... insyaallah

Rafi Awg Kechik: Kawan2 Kedah cukup prihatin tapi kawan2 dari Penang, Terengganu, Selangor dan WP, di mana?

Ahmad Saabun: Aku senang aje bro.. sapa sentuh Kedah tpi tak betol citer.. aku sanggah tpi bukan bermakna aku tak mengaku apa yg ada, apa yg kurang... heeeee... hidup Kedah...

Zul Azhar Cha: Yg penang tak sampai rumah lg kot, sangkut kat jambatan. Yg ganu otw dan Selangor & Wilayah tgh attend open house kot...

Rafi Awg Kechik: Mana kawan2 dari WP, Selangor, Penang dan Terengganu ni.? UMNO Kedah aje yg ambil berat dan prihatin?

Mohd Soffi Othman: Salam RAF, saya amat bersetuju dengan cadangan melantik anak negeri sebagai pemimpin utama UMNO Negeri. Terasa sedikit terkilan kerana negeri trg menang tetapi 'bos' orang negeri lain sdgkan ramai lg ank negeri yang layak. Kalau ya pun tak bersependapat dua kumpulan UMNO ni, tak bermakna ia tak dapat diselesaikan. Ahli2 UMNO di peringkat akar umbi trg patut menyatakan pendirian yang tegas dalam hal ni sebab merekalah yang memilih ADUN dan Ahli Dewan Rakyat...

Ahmad Saabun: Kekawan.. aku keluar dulu.. nampaknya isu kedah dah settel... negeri lain bagi la org negeri tu yg fikirkan.. salam semua rakan... bye...

Mohd Najib Bin Alwi: Pada pandangan saya, memang ketiga tiga naib presiden kurang mampu menyelesaikan masalah ketiga tiga negeri, D PP, siapa yg endorse calun bermasalah - Zahid Hamidi. D Trganu, masalah MB dgn Idris x selesai lg. D kedah, Shafee d lihat gagal sbb kementerian dia pun x nampak perubahan apa apa. inilah masalahnya klu memilih pemimpin perlulah melihat ... Read Moreprestasi dan kewibawaan bak kata org org tua klu nak memilih tempat mandi, pertama teluk kedua pantai, Kalau memilih pemimpin sejati, pertama elok kedua pandai.

Mohd Soffi Othman: Salam. Dalam hal kemelut politik di Trg ni, semua pimimpin terlibat mau tak mau mesti memberanikan diri duduk semeja dalam usaha merungkaikan kekusutan yg ada. Jangan nanti dalam PRU13 kelak, rakyat dah naik bosan dan menghukum UMNO dan BN. kekalahan TRG selama sepenggal kepada PAS patut dijadikan iktibar. Ketika itu semua pemimpin dan rakyat(UMNO) ... Read Morebersatu membentuk gelombang perubahan. Tapi sekarang rakyat mungkin akan bersatu kembali menenggelam kapal UMNO kiranya sikap dan peimpimpin negeri tidak berubah.

Manzaidi Mohd Amin: Abg Mad minta diri nak buat apa tu? Takkan dah ngantuk kot. Jadilah org bujang utk malam ni. Bgtau pada kakak tu, abg kena berjuang utk agama, bangsa dan ngara dulu mlm ni. Ishh abg mad. Negeri lain pun nak jugak pandangan abg mad. Jgn bila Kedah dah settle terus tarik diri.

Ahmad Saabun: Campur negeri org nanti org beras tempatan marah pulak... heeeee

Rafi Awg Kechik: Sofi - pimpinan anak negefri perlu ambil cabaran ini dan seluruh ahli UMNO akar umbi kena berani nyatakan pendirian..kenapa kita harus susahkan pemimoin dari negeri lain sedngkan dlm negeri sendiri tak kurang pemimpin hebat..kalau tak ada, tak kan ada perumpamaan, patah tumbuh hilang berganti

Rafi Awg Kechik: Man- Abg Mad kau tu nak bayar hutang yg semalam..

Manzaidi Mohd Amin: Ooo kalau gitu minta maaflah abg mad. teruskan perjuangan. Hutang wajb dibayar. Selamat malam semua. Nak bantu abg Mat Noor Deris pulak nih...

Mohd Soffi Othman: Ye lah abg Mad... masih awal lagi ni. Besok cutikan. Apa salahnya berborak panjang sedikit. Kepada ahli2 UMNO Terengganu dipohon nyatakan pendirian secara jujur dan bijaksana. Ketepikan buruksangka yang melampau terhadap mana2 pihak sebab itu amat merugikan bangsa kita. Team Ahmad Said dan Rosol perlu melalui 'jalan pulang' yang sama. Jgn sampai PAS yang tunjukan jalan ke 'kubur UMNO'

Rafi Awg Kechik: Sofi - betul tu

Firhat Yasir: Selangor... agaknya siapa? Mudah2 kepimpinan di Selangor adalah yang terbaik...

Tiada ulasan:

Najib Razak ditahan

BEKAS Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dipercayai ditahan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di kediamannya dekat ...