Selasa, 17 Mac 2009

Ali kena, Khairy amaran


























Tiada siapa pun jangka Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd Ali Rustam antara pemimpin tertinggi yang dikenakan tindakan tatatertib kerana terlibat dalam politik wang.

Sebelum ini sudah gege gegok atau gege riuh seantero Malaysia mengenai isu itu, tetapi masing-masing cuba menyembunyikan mereka yang mengamalkan politik wang. Malah, bagi mengelak dihidu daripada pengetahuan rakyat, mereka tampil dan lantang membuat kenyataan media menentang politik wang.

Rupa-rupanya... kesian Mohd Ali. Belum masuk gelanggang sudah terkena pukulan TKO daripada pengadil yang berjaya menghidu beliau terlibat dalam politik wang.

Berikutan itu, Mohd Ali yang memegang jawatan Naib Presiden dan antara tiga pemimpin yang berjaya melepasi kuota untuk merebut jawatan Timbalan Presiden dilarang bertanding pada pemilihan parti minggu hadapan kerana didapati bersalah terlibat dalam politik wang.

Lembaga Disiplin UMNO mendapati beliau melakukan kesalahan itu mengikut Perkara 10.1 Tataetika Ahli UMNO, demikian diumumkan Pengerusi Lembaga Disiplin UMNO, Tan Sri Tengku Ahmad Rithauddeen Tengku Ismail.

"Kesalahannya disebabkan ada sabit atau kaitan iaitu pekerja dia ke, apa saja yang buat salah, dia yang dianggap sebagai prinsipal (ketua), juga dianggap buat salah.

"Tetapi kesalahan dia tidak begitu seperti yang dilakukan oleh ejennya. Maka dia boleh diambil tindakan di bawah Perkara 10.1," katanya pada sidang media di ibu pejabat UMNO di Menara Onn di Kuala Lumpur.

Menurut Lembaga Disiplin, calon Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin juga didapati bersalah kerana melanggar perkara yang sama, tetapi hanya diberi amaran dan layak bertanding jawatan berkenaan pada 25 Mac ini.

“Seorang lagi calon Ketua Pemuda UMNO, yang juga bekas Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Dr Mohamad Khir Toyo turut disiasat atas perkara yang sama dan didapati tidak bersalah melanggar tataetika," katanya.

Ahmad Ritahaudden berkata, Setiausaha Politik, Ketua Menteri Melaka iaitu, Saadun Basirun turut didapati bersalah termasuk ahli jawatankuasa Bahagian UMNO Bukit Katil, Rosli Hasan dan Naib Ketua Puteri UMNO Bukit Katil, Zalina Ismail.

“Saadun yang juga ahli jawatankuasa UMNO Bahagian Bukit Katil, digantung keahlian selama tiga tahun atau satu penggal pemilihan berkuatkuasa 12 Mac lalu," katanya.

Keahlian Mohd Ali bagaimanapun tidak digantung dan beliau masih menjadi anggota perwakilan ke Perhimpunan Agung UMNO pada 24 hingga 28 Mac ini.

Tiada ulasan: