Khamis, 5 Mac 2009

Yeop

YEOP beristighfar melihat ramai manusia tidak beristiqamah. Tidak menghargai keamanan, keharmonian dan kesejahteraan yang dilimpahkan Allah kepada kita. Agaknya manusia hari ini sudah puas barang kali hidup kalau tak berpecah belah. Sedihnya Yeop tengok keadaan hari ni. Lebih sedih apabila Yeop terpaksa kurung anak-anak Yeop dalam bilik.

Yeop tak benarkan mereka tengok televisyen. Yeop tak benarkan mereka baca surat khabar. Yeop tak benarkan mereka jumpa kawan-kawan. Bukan Yeop nak dera anak Yeop, tapi Yeop tak mau fikiran anak-anak Yeop yang masih bersih dicemari oleh kekalutan politik yang berlaku.

Yeop tak rela anak Yeop mengambil tahu hal politik sekarang. Yeop lebih rela anak Yeop tengok dinding dan siling kosong dalam biliknya daripada tengok situasi politik kotor lagi menjijikkan di luar sana.

Kepada Yong, Yeop mintak sangat-sangat. Tolonglah nasihatkan pada kaum kerabat Yong tu. Hentikanlah kemelut politik tak cerdik tu. Tamatkanlah segala sandiwara tu.

Tolonglah... Yong. ‘Please lah’ Yong. Kalau Yong mintak Yeop melutut pun, Yeop rela. Janji, Perak kembali aman. Kembali pulih. Yeop mahu tengok anak-anak Yeop hidup bebas. Berlari, keluar berjalan-jalan dan mindanya tidak dicemari unsur politik kotor.

Kadang-kadang Yeop terfikir. Kenapalah mak ayah Yeop lahirkan Yeop di Perak. Kan baik kalau Yeop lahir di bumi Palestin. Ada faedahnya juga. Negara itu tak aman bukan kerana pemimpinnya berpecah belah macam di Perak, tapi kerana gangguan musuh tradisinya Israel laknatullah yang sering buat kacau.

Sekurang-kurangnya kalau Yeop mati di sana pun, Yeop mati syahid. Nama Yeop akan dijulang. Kedudukan Yeop mulia di sisi Allah. Tak macam di sini, kalau sakit atau cedera pun, malu nak cakap. Kenapa? Sebab kena pijak oleh kawan-kawan tika sertai tunjuk perasaan kat depan bangunan SUK semalam.

YEOP - Terserempak Yong bawah pokok beringin.
(Siaran 5hb Mac 2009/Khamis)

Tiada ulasan: