Isnin, 2 Mac 2009

YEOP

(Kedua, siaran 2hb Feb)
MULANYA memang Yeop terasa hati dengan Yong. Mana tidaknya, elok-elok janji nak jumpa kedai kopi Abe Ipin, tiba-tiba Yong tak datang. Jenuh Yeop menunggu. Dari jam 10 malam sampai 12.30 tengah malam. Yong tak datang-datang juga. Telefon pun tidak, hantar mesej pun tidak. Berat sangat ke tangan dan jari Yong nak bagitau Yeop yang dia tak boleh datang?

Yeop bukannya nak dating dengan Yong. Jauh sama sekali nak pikat Yong yang dah tua tu. Yeop panggil Yong nak jumpa kerana nak bincang masalah negara. Yeop nak ceritakan pada Yong mengenai isu-isu semasa yang berlaku di negeri Yeop dan Yong ni.

Perbincangan ni penting sebab Yeop tengok Yong taksub sangat pada kerajaan lama.
Macam-macam Yong tuduh pada kerajaan baru. Tak demokrasi la, tak demokratik la.
Rampas kuasa la. Kerajaan tak sah la.

Jadi, Yeop ajak Yong jumpa sebab Yeop nak tunjuk perlembagaan negeri pada Yong. Yeop nak bentangkan satu persatu peraturan dan undang-undang tubuh kerajaan negeri kepada Yong supaya Yong faham dan tidak cepat melatah.

Tapi Yong dari awal lagi takut nak jumpa dengan Yeop. Beginilah perangai Yong. Suka sangat tuduh orang tanpa usul periksa. Nampak sangat Yong ni tak tahu undang-undang. Lain kali Yeop nak ingatkan Yong, kalau tak tahu peraturan, jangan cakap yang bukan-bukan. Buat malu kaum kerabat Yong saja.

Ni pun tak tau Yong hilang ke mana. Entah-entah dah lari daerah. Atau sengaja nak sembunyikan diri atau sedang cari ideal macam mana nak bedal Yeop dalam ruangannya ni. Pukullah, Yeop tak takut. Kaum kerabat Yeop adalah dari pihak yang benar. Kenapa Yeop perlu takut. Kaum kerabat Yeop jadi kerajaan pun dengan perkenan Sultan. Bukan saja-saja nak ambil alih kuasa.

Yeop: Tak suka menegak benang basah

Tiada ulasan: